Hans Jörgensen skrev:
Klart spännande med linbanor. Men kanske har det större värde som attraktion än som vardagligt transportmedel. Finns kanske en anledning att det bara förekommer undantagsvis i omvärdlens städer. Eller så har dess fördelar som k-trafik helt enkelt inte upptäckts på bred front.
Men främst borde linbana vara motiverat i kuperad terräng, dvs där konventionell infrastruktur blir trixigare och dyrare.
För Göteborgs del ser jag då främst dessa ställen med potential:
Bergsjön - Utby - Sävedalen - Björkekärr - (Skatås/Delsjön)
Kortedala - Hjällbo - Backa/Bäckebol - Tuve
Angered C - Gårdsten - Lövgärdet/Vättlefjäll - Surte
Ramberget - Lindholmen - övre Masthugget.
Delsjön - Kallebäck - Johanneberg - Guldheden - Sahlgrenska - Slottsskogen.
Det skulle om inte annat ge tvärförbindelser där det är uppenbar brist på sådana idag.
Allra bäst vore förstås om de kunde fungera både för turistande och som vardagspendling.
Just som älvförbindelse skulle det förstås vara sympatiskt inte minst som attraktion, men där anser jag att (öppningsbara) broar borde vara nummer 1. De är mer generella och kan ta både gående, cyklister, bussar bilar/utryckningsfordon och eventuellt spårvagnar. Och de kan också vara attraktioner, de kan vara byggnadskonst i sig själva.
Sedan finns ju alltid det mest traditionella sättet att ta sig över vatten, alltså med båt. Det kan ju vara något för Gbg att satsa på också.
Däremot linbana, det kan i sig tänkas vara problematisk för stadsbilden. Vi vet ju hur känsligt det kan bli när exempelvis högbanor föreslås. Gert Gelotte (GP) sa ju bestämt nej till högbanor av det skälet i någon ledare tidigare i höst. Då kan man fundera på hur smidigt stora linbanetorn och vajrar är i stadsbilden. Eller vad sägs om en linbanestation bredvid Hagakyrkan :/
Men det är kanske inte ett lika stort hinder utanför stadskärnan, som i de ovan föreslagna sträckorna. Satsa på dem i första hand skulle jag säga till Gbg:s planerare.
Det finns kanske ändå en anledning att de flesta vattendrag genom städer har broar för olika sorters trafikslag. Där ligger Gbg efter!
Skulle vara intressant att se dina förslag uppritade i terrängen.
För Älven bör höjden vara över 27 m, eftersom det är dimensionerande höjd för järnvägsbron i Trollhättan.
http://www5.goteborg.se/prod/fastighetskontoret/e..
Hisnande upplevelse att åka över Älven, höjdrädda får hålla sig till båtarna...