Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Allmänt

Mellankrigstidens stadsvisioner och framtiden.

Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Februari 2010
Under mellankrigstiden formades många av de stadsbyggnadsidéer som senare blev hegemoniska under 1900-talet fram till vår samtid här idag. Det är även en tid då det antagligen blev uppenbart att bilen skulle komma hit för att stanna och städerna förändras med den. De här är en del av dessa - som förövrigt ofta innehåller en hel del intressanta idéer och ibland är otäckt förutseende.

Här några exempel:

Maison Domino 1914 - Le Corbusier - En princip som idag formar självbyggda stadsdelar i stora områden som Nordafrika, Sydamerika, Indien m.fl. Den moderna slummens blueprint. Mer aktuell idag än någonsin.


"The vertical city" 1924 - Ludwig Hilberseimer. Etablerade den moderna synen på vertikal funktionsblandning. Förlagan för Vancouverism och städer som Hong Kong av idag.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.




Broadacre city 1932 - Frank Lloyd Wright. Den amerikanska motorvägsstaden, där funktioner ligger decentraliserat och där bilen är enda färdsätt mellan de enskilda kvarteren/tomterna.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Det kanske första moderna småbilskonceptet!? - Le Corbusier




Idag 20 år efter internets genombrott står vi kanske snart inför liknande förändringstryck. Min fråga blir därför om vi tror att framtidens stad är lika formbar som den var då. Imorgon står vi kanske med den 3:e industriella revolutionen, alltmer begränsade naturresurser och klimatförändringar (flyktingar?) för dörren. Är dagens stad och stadsbyggande anpassat att möta dessa förändringar eller behövs en "ny" stad???
Senast ändrad 1 januari 2015 17:25
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Februari 2010
Vad sägs om t.ex drönarnas inflytande på våra städer? Antagligen för tidigt att utvärdera. Denna artikel diskuterar bland annat vilken effekt de kan få på arkitekturen.

http://www.archdaily.com/583398/the-three-dimensi..
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Alexander Åkerman skrev:

Vad sägs om t.ex drönarnas inflytande på våra städer? Antagligen för tidigt att utvärdera. Denna artikel diskuterar bland annat vilken effekt de kan få på arkitekturen.

http://www.archdaily.com/583398/the-three-dimensi..

Att flyga kräver mer energi än rörelse längs marken, vilket talar mot drönare i tillämpningar där det inte finns ett egenvärde i att vara i luften. Samtidigt är framgången för fåglar och insekter bevis på värdet av att flyga. Olika trafikleder i luften verkar överspänt. Fåglar flyger ju utmärkt i flock utan att krocka. Det känns också naivt att vi skulle kunna kontrollera drönare i framtiden. Tänk drönare i storlek av knott (inte gatsten, utan flygfäna) helt gjorda i organiskt material som släpps ut i svärmar av miljontals exemplar. Hur skall de kunna stoppas? Borde vara en dröm för auktoritära regimer och terrorister.
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Februari 2010
Jo drönare känns som en ganska riskabel teknologi som kan användas både för gott och för ont. Om lösningen är att förbjuda dem eller att bygga om våra hus till insynssäkra nästen är upp till framtiden att bestämma. Men jag tycker det är intressant att se potentialen i den nya tekniken, som självgående bilar (rullande fordon). Tänk t.ex att du har ett litet självgående fordon som kan automatisera dina matinköp. - En köpcentrum-dödande trend som slår ut behovet av stora ytkrävande parkeringsplatser!?

Jag vill inte agera teknikoptimist men det är ganska enkelt att se hur den nya tekniken har potential att forma våra städer - precis som bilen gjort under nittonhundratalet. På gott och på ont. Frågan är väl kanske hur levande stadsmiljöer kan navigera genom dessa teknikens underverk och vilken styrka har en levande stad när tekniken gör staden överflödig?
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Undrar om det här kan ändra förutsättningarna för höghus. Med oberoende hissar i samma schakt så kan man ju öka kapacitet otroligt och samtidigt spara mycket yta då man inte behöver fler schakt ju högre huset blir. Just det här systemet ser ju ut att kunna "routa runt" andra hissar.

https:​/​/​www.​youtube.​com/​watch?​v=​KUa8M0​H9J5o
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Christian S skrev:

Undrar om det här kan ändra förutsättningarna för höghus. Med oberoende hissar i samma schakt så kan man ju öka kapacitet otroligt och samtidigt spara mycket yta då man inte behöver fler schakt ju högre huset blir. Just det här systemet ser ju ut att kunna "routa runt" andra hissar.

https:​/​/​www.​youtube.​com/​watch?​v=​KUa8M0​H9J5o


Hmm, jag vet inte varför jag tänker på "Kalle och chokladfabriken"
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Februari 2010
Dessa nya hiss-system lär ändra förutsättningarna för riktigt höga byggnader med 4 eller fler hisschakt och kommer fortsätta trenden med smala skyskrapor. Att det blir mer lönsamt att bygga skyskrapor lär kanske synas i våra storstäder, men hur sannolikt är det att skyskrapor i 200-metersklassen dyker upp i de mellanstora städerna?

Däremot kanske det får en effekt som förstärker de ekonomiska fördelarna med stora höga loftgångshus (som också har ett behov av många hissar). - sådana är kanske mer troliga att vi får se.
Anders Eriksson
73 Inlägg
, Gick med: Januari 2014

 > Allmänt
Mellankrigstidens stadsvisioner och framtiden.

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.