Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer

Högalidsgatan till Södermälarstrand

Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Det känns inte så lyckat att man stängde av kopplingen till Högalidsgatan från Södermälarstrand. Brukar cykla den som omväg och det känns mer ödsligt än grön oas.

Om man inriktar sig på busslinjer där, nackabussar på stadsgårdsleden skulle kunna fortsätta och vända vid hornstull, tidsreglering osv. Behovet kan uppstå om ersättningsplanerna under Slussenbygget inte räcker till.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Antar att det är för att man ville få bort trafik Liljeholmsbron–Söder Mälarstrand den vägen (via Hornsgatan–Varvsgatan–Högalidsgatan alltså). Har ingen uppfattning om hur stort problem det någonsin varit, men jag håller med, den östliga stumpen på Heleneborgsgatan känns onödigt död.

Det vore kul om det gick att göra något attraktivt av Söder Mälarstrand. Stockholm är ju inte direkt nedlusat med platser med kvällssol, vilket ett norrläge trots allt ger ganska bra. Paviljonger av Kungsträdgårdsstuk istället för parkeringsplatser där Heleneborgsgatan kommer ner exempelvis.
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Söder mälarstrand är det området i Stockholm med allra mest potential att göra något roligt tycker jag. Vore skoj om Yimby kunde ta fram ett genom arbetat förslag på vad man kunde göra.

Det finns ju över 30 meter att bygga på väldigt stora delar av området. Med en tvåfilig gata på 12 meter (inklusive trottoar) finns det ju gott om plats för kvarter och stadsradhus. Man kan anlägga 3-4 meter bred plankpromenad längs med vattnet (eventuellt över ytan som idag är vatten för att få lite mer plats). Där det blir som smalast kanske det bara blir stadsradhus på ena sidan gatan + väg, men där det är bredare finns det plats för större hus. Torkel Knutssongatan kanske också rymmer stadsradhus.

Om man nöjer sig med 3-4 våningar i huvudsak borde ju siluetten heller inte ta så mycket skada. Det finns ju också inte så mycket runt om kring så man kunde tänka sig arkitektur som sticker ut ordentligt (kanske en arkitekturtävling för mindre hus?). Vattnet är ju bra också, så man kunde anlägga ett ordentligt bad med bryggor + kaféer.

Historiskt har ju söder mälarstrand också varit fullt med byggnader.
Senast ändrad 22 februari 2015 22:50
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Fram med dynamiten och bebygg södersidan av gatan, samt flytta trafiken lite närmare vattnet tycker jag. Inte för nära bara, en bred kaj behövs nog för att hålla trivseln uppe. Däremot tycker jag inte man behöver vara särskilt försiktig med höjden, såväl Münchenbryggeriet som Svenska bostäders "borg" på gatan har ju ganska rejäl höjd. Och vill man kan man ju rent av skapa någon form av offentliga rum på taken på byggnader som angränsar Skinnarviksbergen exempelvis.

Sen tror jag, hur mycket jag än gillar idén med en levande Söder Mälarstrand, att det är svårt att få till något riktigt attraktivt i ett område som har så stor höjdskillnad mot det omkringliggande. Man drar sig från att nyttja ett stråk som kräver att man måste ge sig på en rejäl uppförsbacke när man ska ta sig därifrån.
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Tror det är klokt att variera lite med gatan längst mot bergväggen på den del ställen också.

Tror det finns närmast oändlig potential för restauranger/kaféer/hotell under sommarhalvåret. Det handlar ju om bästa solläget i Stockholm. Mer oklart hur populärt det blir i februari.
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Angående höjdskillnader så tycker jag att gamla tidens hissar inte var en så pass dum idé. Tyvärr kräver de väl bemanning för att undvika alla som tycker att allmänna hissar är bra pissoarer. Bemanning med dagens löner gör det till dyra historier. Men hissen i sig är bra för en promenadstad. Så vitt jag förstår så ansågs hissarna obsoleta i och med dynamiten och dieselbussen gjorde det möjligt att åka upp för backarna och hela vägen hem. Men se hur katarinahissen är en turistattraktion, och den ser inte illa ut heller.

Jag tror det är byggen som svenska bostäders som gör att det är så stort nimby-motstånd till mer byggen. Det finns ju den där retsamma gluggen på pålsundsberget, efter Heleneborgsgatan som aldrig blev bebyggd och nu anses vara ett helgat grönområde.
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Enligt eniro kartors sjökort så är det inte djupare än 3-4 meter cirka 15-20 meter ut från kajen, detta nästan hela sträckan. Det är ju absolut något som skulle kunna utnyttjas för att få mer yta och kunna ha byggnader efter hela kajen, och ändå ha plats för en väg.
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Christian S skrev:

Enligt eniro kartors sjökort så är det inte djupare än 3-4 meter cirka 15-20 meter ut från kajen, detta nästan hela sträckan. Det är ju absolut något som skulle kunna utnyttjas för att få mer yta och kunna ha byggnader efter hela kajen, och ändå ha plats för en väg.


Håller med helt, men tror det blir väldigt politiskt svårt att lyckas minska "vattenspegeln". Därför tror jag istället på en bred utskjutande träpromenad.

Jag tror också att ni överskattar höjderna det rör sig om för de bebyggda delarna (framför allt längre västerut), det är inte så mycket mer än vad folk ofta går upp och ner kring Brunkebergsåsen. Det är större avstånd öster om Slussen dock.
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Drömde vidare idag när jag cyklade efter Södermälarstrands tråkiga bilöken. Om man nu skulle utöka kajen och det är 15-20 meter som är 3-4 meter djupt... då är det ju högst möjligt att lägga en bilväg i ett betongtråg och täcka över.

Nu har jag inga mer specifika tankar om vad man skulle nyttja ytan till, mer än typ "byggnader". Kanske kan man via södermalm se till att bygga det där flytande simhuset som det fanns tankar om på kungsholmensidan, lagom långt ut så solen når över söders malmar ned till det.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Det ska nog inte planläggas alltför mycket vilka byggnader det ska vara heller, det är sån förhandsplanering av allt som skapar tråkiga städer. Man ska skapa möjligheter och sen låta många bidra.

Det är ju dessvärre ganska dåligt bebyggt längs Högalidsgatan där uppe också. Åtminstone öster om Varvsgatan borde den kunna bebyggas, ner till ungefär vägen som går upp mot Skinnarviksparken.

Jag har ibland drömt om att arrangera publika vernissager med bebyggelseförslag i Stockholm. Det här skulle väl kunna vara ett ämne för en sådan? Fram med penslar, färg och sketchupprogram!
Senast ändrad 23 oktober 2015 12:49
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010

 > Städer
Högalidsgatan till Södermälarstrand

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.