Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Externhandeln

Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Hittade en intressant artikel rörande externhandeln och dess för/nack delar.

- Jag tror det är en myt att matpriserna sjunker med extern handel, säger Stellan Svedström jurist på Boverket, som har granskat ett antal externetableringar och fortsätter:

- Sannolikt blir det en initial prissänkning, men efter hand tenderar priserna att närma sig ursprungliga nivåer. Om de nya storbutikerna dessutom slår ut den lokala handeln blir det fritt fram att sedan sätta priserna. Stormarknader tycks inte vara lösningen på de höga matpriserna, utan det handlar snarare om att hitta lågprisalternativ.

Läs hela här:
http://www.arkitekt.se/s4904
Senast ändrad 5 december 2008 17:17
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Förvånar mig inte alls. Dessutom har externhandeln en dold kostnad: bensinen! det kostar att åka dit. lokala butiker och inne i stan tar man sig lätt till till fots eller med kollektivtrafik, färdsätt som inte kostar (jag räknar här kallt med att de flesta har periodkort på SL ändå). Taktiken att slå ut de mindre butikerna och sedan när ladan har monopol höja priset är rätt välkänd strategi.

I min familj brukade vi åka och storhandla nån gång i veckan i Bromma (ladorna vid flyplatsen), men numera är det bara lokala konsum och ica som gäller. Blir att svänga förbi nästan varje dag på vägen hem från Tbanan. Mindre förpackningar, som faktiskt hinner ta slut innan maten blir dålig, köper vi också.
Mats Åhrman
290 Inlägg
jag har inte haft SL kort på flera år och har varken körkort eller bil så skulle bli rejält jobbigt om mina lokala butiker försvann
Mats Åhrman skrev:

jag har inte haft SL kort på flera år och har varken körkort eller bil så skulle bli rejält jobbigt om mina lokala butiker försvann
Enligt Boverket var omsättningen i externt belägna köpcentra i mitten på 1970-talet omkring 1 procent av detaljhandelns totalomsättning. 1992 var omsättning 8 procent, 1996-97 var det uppe i 13 procent. Idag beräknas omsättningsandelen vara 30 procent: "Eftersom konsumtionsökningen inte varit lika stor betyder detta att kunderna till viss del flyttar sina inköp från butiker i bebodda miljöer till obebodda", skriver Boverket.

Gustav, kostnaden varierar. I de flesta villaområden i Stockholm är tillgång till en lokalhandel relativt dålig. Den är väl möjligtvis något bättre i nordost(enligt min erfarenhet). Det medför att många tar bilen till olika aktiviteter och då de lika väl kan handla i en shoppinglada på hemvägen när de ändå kör istället för att försöka hitta parkeringsplats i city för att handla där.

Själv brukar jag gå/cykla till externhandel, trots att det finns ett närmre lokalt utbud.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Självklart kan det inte finnas bra lokalhandel i villaområden. Det är ju en del av konceptet nästan: villor ger en låg täthet och är bilbaserade i sin planering. De flesta bor dock inte i villaförorter, utan i flerbostadshus-förorter.
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Jag kan lockas av ICA Maxi och liknande stora affärer just för att de har ett så intressant och stort utbud. Man kan ofta hitta lite nya saker att prova på. I de små närbutikerna som ICA Nära och liknande går matinköpen mer på slentrian och bjuder sällan på några överraskningar. Dock finns det ju lite större affärer även i stan. Till exempel har jag två ICA Supermarket några hundra meter ifrån mig som båda har ett stort utbud av sådant som man inte köper varje dag, samt färsk fisk och andra saker bakom disk. Sen ska man inte glömma att sådant som fisk, ost, kött och liknande ofta finns i specialbutiker inne i stan.
Anders LP
426 Inlägg
Gustav Svärd skrev:

Självklart kan det inte finnas bra lokalhandel i villaområden. Det är ju en del av konceptet nästan: villor ger en låg täthet och är bilbaserade i sin planering. De flesta bor dock inte i villaförorter, utan i flerbostadshus-förorter.

Servicen har avtagit avsevärt i glesa områden under de senaste 50-60 åren. Nu måste vio bygga tätare än vad vi gjort förrut för att skapa kvalité. Men min uppfattning är att glesa områden i nordost har idag bättre service än de på söder, rent generellt. Men framförallt i skärgården där motorvägarna och tunnelbanan lyser med sin frånvaro finns det mer närservice.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Nu får vi ta att skilja på två olika konkurrensskalor.

Å ena sidan har nya butikskedjor (Willys, Lidl etc) som tar upp kampen mot de etablerade (ICA, Coop, Vi). Där har konsumenterna en hel del att vinna på ökad konkurrens.

Å andra sidan blir det fler bilbaserade stormarknader på bekostnad av närbutikerna. Det är olyckligt.

> Allmänt
Externhandeln

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.