Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer

Karlbergs pendeltågstation rivs

Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Nu har trafikverket bestämt att Karlbergs station ska rivas när den inte längre behövs som reservstation.

Ersättaren Odenplan kommer ej tillåta att cyklar tas av eller på. Skulle det inte vara intressant om SL på försök körde ett express-pendeltåg för cyklister? Återanvänd ett äldre pendeltåg, ta ut säten och sätt handöglor i taket för att göra mer cykelplats.

Expresståget kan mycket väl skippa Centralen, då cyklister fullt rimligt kan ta sig 3 km från stationen för egen kraft. Tågen kan även skippa pendeltågens spår och blanda sig med regionaltågen för att köra förbi stationer som ligger för nära andra stopp.

Säg typ Huddinge-Älvsjö-Södra station-Karlberg-Helenelund och längre ut vet jag ej.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Troligen för lite underlag för att det ska löna sig. Vore bättre om SL kunde släppa sargen och komma in i matchen gällande cyklar överlag istället. Helt galet att man framöver endast kommer kunna hoppa på i Södra station.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2012
Vad är problemet där egentligen? Jag tycker det verkar som en no-brainer att låta folk ta med cyklar på tåget, speciellt under off-hours.
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Cynisk gissning: Som vanligt har man väl tänkt på cyklister sist, och då var det för sent att anpassa för dem i åtanke, så då stoppar man det genom att hänvisa till säkerhet.

Södra station har det ju varit förbjudet med cyklar, men det förbudet är borta nu, så kanske tillåter man dem även vid Odenplan efter man har sett hur allt fungerar.

Den 18 september är det öppet hus på station Odenplan så då man kan inspektera om det verkar orimligt med cyklar där.

http:​/​/​www.​trafikverket.​se/​nara-​dig/​Stockholm/​projekt-​.​.​
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Som vanligt är det ju Stockholms besatthet med biljett-spärrar som ställer till system. Med ett proof-of-payment system hade det ju sannolikt varit enkelt att installera lite hissar som går direkt från plattformen till gatan.

 > Städer
Karlbergs pendeltågstation rivs

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6715 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter