Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Senaste Sverigeförhandlingen

Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Det verkar onekligen som man ignorerar pendeltåget när man drar nya linjer i Stockholm ("Gulgröna linjen 2"). Att bygga tunnelbanan mellan Årstaberg och Älvsjö är ju precis där det kommer gå ett pendeltåg var 5:te minut. Mellan Årstafältet-Årstaberg-Liljeholmen finns tvärbana. Det verkar inte vara klokt investerade pengar.

Verkar klokare att grena av Norsborgslinjen från Liljeholmen till Fridhemsplan. Den viktigaste delen blir byggd ändå utan sänkt kapacitet i systemet, till mycket lägre kostnad. Om man vill ha spårtrafik till Årstafältet och Östberga är väll en spårvagn (som finns i detaljplaner för Årstafältet) från tvärbanan som knyter ihop med Spårväg syd vettigare investering. Samma nytta till lägre kostnad, och utan en kort tarmtunnelbana.

Samtidigt öppnas ju stora möjligheter för vad Roslagsbanans spårreservat mellan Universitetet och Östra station ska användas till. Jag föreslår tvärbanan i tunnel/bro från Solna S till Universitetet, Östra station, och vidare ned hela Valhallavägen. Vid Östra station kan man ju ändå bygga rejält när avställningsplatser frigörs. Hoppas verkligen man inte offrar spårreservatet. Finns ju också olika möjligheter i kombination med Värtabanan.

För karta:
http://www.dn.se/sthlm/sparsatsning-for-30-miljarder-ger-100000-nya-bostader/
Senast ändrad 2 april 2017 13:59

 > Infrastruktur
Senaste Sverigeförhandlingen

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.