Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

Nimbyism hyllas i tidningen Vårt Kungsholmen

Profilbild
Jonas V
51 Inlägg
, Gick med: Februari 2008
Under rubriken "Kungshomsbor kan konsten att protestera" hyllas Kungsholmen Nimbys för sitt civilkurage. Ladda ner tidningen som .pdf här: http://www.vartkungsholmen.se/index.php3?use=docu..
51 Inlägg
Uppdatering:
Jag kunde inte låta bli att skriva ett ganska affekterat mail till artikelförfattaren Anna. Svaret lät inte vänta på sig: tidningen vill göra en uppföljande artikel som belyser den andra sidan av myntet. Jag tackade ja till att skriva något och vara kontaktperson.

What sayeth thee? Jag kan behöva lite förslag på vinkel samt moralisk pepp nu.
433 Inlägg
Bra!

Jag kör min gamla vanliga lista:

1. Det finns miljöfördelar att bo tätt. Att bo tätt gör det
.....a. enklare att finansiera kollektivtrafik.
.....b. möjligt att transportera oss människor och varor kortare sträckor.
.....c. möjligt att bevara en större del av vilda naturen.
.....d. möjligt att spara energi för uppvärmning av hus.

2. Vi som är väl förunnade och har en bostad i staden bör tänka på stackarna som idag inte har bostad. Det finna många unga idag som sover hos kompisars soffor.

3. Det är mysigt att bo tätt. Desto fler vi är desto mer möjligt blir det att skapa den explosion av kultur och andra förströelser vi älskar!
Senast ändrad 15 december 2008 15:40
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Hej Jonas. Härligt! Är det tänkt att det skall vara en YIMBY-vinkel på artikeln eller är det du själv personligen som är vinkeln?
Jonas V
51 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Hej Jonas. Härligt! Är det tänkt att det skall vara en YIMBY-vinkel på artikeln eller är det du själv personligen som är vinkeln?

Ja du, de hade nog tänkt sig någon slags motvikt till artikeln i tidningslänken ovan. Visst är Yimby en sådan motpol, även om vi fokuserar mer på stadsplanering än bostadsbrist. Jag nämnde Yimby, alternativ stad och jagvillhabostad.nu för artikelförfattaren, och de skulle höra av sig efter nyår.

Jag är förvisso Yimbyit, men tänkte vinkla det hela lite mer personligt... Kanske med min bakgrund som bostadslös och kringhattande nästan hela mitt vuxna liv, och det sociala ansvaret man har att faktiskt säga ja till förtätning i attraktiva områden som Kungsholmen.
3339 Inlägg
Jonas V skrev:

Ja du, de hade nog tänkt sig någon slags motvikt till artikeln i tidningslänken ovan. Visst är Yimby en sådan motpol, även om vi fokuserar mer på stadsplanering än bostadsbrist. Jag nämnde Yimby, alternativ stad och jagvillhabostad.nu för artikelförfattaren, och de skulle höra av sig efter nyår.

Jag är förvisso Yimbyit, men tänkte vinkla det hela lite mer personligt... Kanske med min bakgrund som bostadslös och kringhattande nästan hela mitt vuxna liv, och det sociala ansvaret man har att faktiskt säga ja till förtätning i attraktiva områden som Kungsholmen.

Aha! Men det låter ju som en utmärkt vinkel. Tyvärr är ju egoism ofta närvarande i protesterna. Hojta till om de vill ha någon officiell YIMBY-vinkel också.
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Jonas V skrev:

Bra vinkel. Bra att du tar tag i saken och skriver om detta.
Profilbild
Jonas V
51 Inlägg
Okej, jag hör av mig efter nyår om det händer nåt!
51 Inlägg
En liten coda till den här historian:

Jag skrev ju som jag nämnde ett mail i affekt, och de hörde av sig och frågade om jag ville svara mer utförligt. Jag ursäktade mig för syran, och sa att jag gärna återkommer. De skulle ringa. De gjorde de aldrig.

Så snacka om att jag blev förvånad då jag av en slump hittade mitt affekterade mail som insändare i Vårt Kungsholmen. Redigerad för att dölja att det var ett privat mail, och dessutom undertecknat med både mitt för- och efternamn! Och månaden efter hade naturligtvis Nimbysarna svarat, och påpekade min hårda raljerande ton.

Jag blev såklart fly förbannad och skrev och frågade reportern jag mailat till vad tusan hon höll på med. Men ingen förklaring fanns, och hon skyllde ifrån sig på Mollgan. Jag mailade lite fram och tillbaka för att få upprättelse, men ilskan rann till slut av mig och jag lät saken bero. Kan ni tänka er!
(Råkade påbörja ny tråd istället för att svara...här kommer dock mitt inlägg nu i dubbel upplaga)

Ett aktuellt exempel på en tråkig och osaklig Nimbyism är insändaren under rubriken "Stoppa barnfientligt höghus" i Vårt Kungsholmen nr. 26 där man ondgjorde sig över förslaget om Basaren 1 (se Yimby 090708). Jag skrev samma vecka en replik till detta inlägg men detta har tyvärr (två nummer senare) ännu inte publicerats. Min replik var formulerad enligt följande:

Bygg mer på höjden!

Som replik på insändaren med rubriken ”Stoppa barnfientligt höghus” vill jag informera om att det för närvarande sker en omfattande upprustning av stadens parker, grönområden och parklekar. I samband med upprustningen av den närbelägna Pontonjärparken kommer bl.a. att anläggas en ny lekpark ett stenkast från den byggnad som diskuteras i artikeln. Utformningen av ny detaljplan för Basaren 1 (dvs. det gröna huset på tomten mellan Hantverkargatan och Baltzar von Platens gata) behandlas för närvarande och mycket tyder på att det kommer att bli en ny högre byggnad på platsen. För egen del så är jag positiv till att bygga mer på höjden och då i första hand för att det är mer miljövänligt. Jag börjar därför tröttna på alla arga och onyanserade inlägg vilka går ut på att inget får förändras. Förändring är en naturlig del av stadens utveckling så fokusera mer energi på att diskutera olika alternativ istället för att bara säga nej.

Oscar Fredriksson, ordförande Kungsholmscentern samt
Kungsholmsalliansens talesperson i stadsmiljöfrågor
Senast ändrad 12 juli 2009 16:49
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg

Oscar: En utmärkt kommentar. Tyvärr inte förvånande att den inte togs in..

Själv reagerade jag kraftigt på att det i förra numret av Östermalmsnytt stod om att "allt löser sig på Östermalm" och bland sakerna som "löst" sig fanns det stoppade bygget på Kampementsgatan.
Jag är medveten om att det varit mycket bråk om bygget, men att ett stoppat bygge "löser något" är ju en väldigt ensidig syn, den löser ju inte bostadsbristen för ungdomarna som växer upp iaf.. Det finns alltid två sidor av ett sådant mynt.

Senast ändrad 13 juli 2009 01:18
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
När jag läser NIMBY artiklar känns det bra att veta att YIMBY finns.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Nu står det om Basaren 1 i Vårt Kungsholmen:
http://www.vartkungsholmen.se/index.php3?use=docu..
Lucas Stensö De Marie
43 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Nu står det om Basaren 1 i Vårt Kungsholmen:
http://www.vartkungsholmen.se/index.php3?use=docu..

Det roliga är att på för- och nackdelsidan i slutet av artikeln så blir det nästan skrattretande när man jämför dem!

Ett utdrag...
Fördelar: Mer miljövänligt och fler kan få bostad och bo i ett attraktivt område

Nackdelar: Det förstör stadsbilden (detta är ju högst subjektivt och det nya huset skulle lika gärna kunna förbättra stadsbilden) och är emot riksintresset(!) - vad har övriga Sverige för rätt att lägga sig i vad som ska byggas på Kungsholmen egentligen?
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
å alla "vi vill inte ha mer folk här"

ja ibland undrar man varför vissa väljer att bo i en stad?
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Ove Ankerton:

"– Jag tycker inte om det. Jag har själv bott utomlands många år och när jag kommit tillbaks hit har jag förstått att Stockholm är världens vackraste stad. Men alla nybyggnationer gör staden fulare, man mår inte bra av att se dem, säger han och påminner om rivningen av Klarakvarteren på 60-talet."

Han lyckades i samma replik få in att alla nybyggnationer gör staden fulare och en hänvisning till rivningen av en del Klarakvarter på 60-talet. Förutsägbart och osakligt.
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
"Fler människor i omlopp
ger trängre gator och aggressivare
människor."

Fniss. Bör man inte flytta till landet om man har sådana åsikter?
Ort: Stockholm (Liljeholmen (Nybohov)), Gick med: Augusti 2008
Niklas Öhrström skrev:

Ove Ankerton:

"– Jag tycker inte om det. Jag har själv bott utomlands många år och när jag kommit tillbaks hit har jag förstått att Stockholm är världens vackraste stad. Men alla nybyggnationer gör staden fulare, man mår inte bra av att se dem, säger han och påminner om rivningen av Klarakvarteren på 60-talet."

Han lyckades i samma replik få in att alla nybyggnationer gör staden fulare och en hänvisning till rivningen av en del Klarakvarter på 60-talet. Förutsägbart och osakligt.

Och själ bor han i sportpalatset! En betydligt högre byggnad än den nu påtänkta!

Och när det gäller argumentet att det redan är brist på dagisplatser så gäller det väl hela stan. De som säger så får väl se till att alla gamla människor lever längre och bor kvar i sina lägenheter så att inga barnfamiljer kan flytta in!

Skissen på det nya huset ser ju inte ut att vara kopia på alla andra nybyggda hus heller. Bara det en fördel!

> Städer
Nimbyism hyllas i tidningen Vårt Kungsholmen

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.