Utskrift från gbg.yimby.se
....

Mitt förslag för trafikplats 153

Profilbild
Daniel Holm
117 Inlägg
Ort: Stockholm (Västertorp), Gick med: Maj 2009
Eftersom jag bor i närheten av trafikplats 153 (Västertorp/Älvsjö) och har stört mig på dess utformning många gånger så bestämde jag mig för att rita ett alternativ. Jag vet att Lindhagensplanen 2.0 föreslår en helt annan struktur, men jag tror vi är för långt ifrån att få igenom något sånt idag så jag testade med en lösning som innebär ett mindre ingrepp.

Så här ser det ut idag:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Så här tänkte jag mig att det kunde se ut (orange är ny kvartersmark, lila är min påhittade dragning av kommande spårväg):

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Förslaget skickades som en väl genomarbetad PDF på totalt 12 sidor till Trafikverket, SLL (pga spårvägen) och Stockholms stad.

Jag hade inte direkt väntat mig något svar från Trafikverket, men fick faktiskt ett svar. De skrev så här:
"Tack för dina välformulerade förslag. Våra utredare inom storstadsutveckling har gått igenom ditt förslag. Det finns flera faktorer som gör förslaget svårt att genomföra. Bl.a. räcker kapaciteten inte till på flertalet korsningspunkter (mestadels kommunens korsningar). Det skulle innebära att det blev långa köer på E4:an under morgonrusningen, även på Älvsjövägen. Nu går största delen av trafiken via den lilla cirkulationen och den skulle troligtvis blockeras på några minuter. Det finns idag inte några planer för ombyggnation av trafikplats Västertorp. Däremot planeras trafikplats Bredäng att byggas om."

Det här med kapaciteten... Min idé kanske var att inte fortsätta ge all prioritet i världen till massbilism. Dessutom är det redan köer på motorvägen och Älvsjövägen vid vissa tider. Lilla cirkulationen blir stundtals igenkorkad i morgonrusningen.

Jag överväger nu starkt att utbilda mig till trafikplanerare. If you can't beat them, join them.
__________________
"Buy land, they don't make it anymore"

Highway Engineer Pranks

Senast ändrad 8 mars 2018 11:21

Mitt förslag för trafikplats 153

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.