Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Norrort

Tureberg

Sida 2 av 5
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Jonas, du är en klippa! Jag säger det igen!

Det blev jättefina bilder, du måste ha en bra mobilkamera!

Det är jättefint att se vad som görs i mina gamla trakter, man blir t o m nästan lite rörd. Det är kul att du håller oss uppdaterade och beskriver allt så detaljerat. Sollentuna har jättemycket potential! Här kan det bli RIKTIGT riktigt fint, o ja!
Sollentuna centrum + Västra Tureberg + nya området mellan Västra Tureberg och Häggvik kan bli hur bra som helst och riktigt stadsmässigt om det görs rätt!

Jag skulle kunna ställa upp i en "stadsvandring" i området senare mot hösten som vi skulle kunna dokumentera, vill du och andra här haka på?
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
PS. Äntligen revs den förbannade gångbron på Tusbystråket som förbinder Turebergs Gård med Malmvägen. Äntligen.
Jag har nog promenerat där ett miljontal gånger.
DS.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Wow! Tack för uppdateringarna! Det nya stadsmässiga kvarteret ser verkligen riktigt lovande ut! Kul att man för en gångs skulle inte bara bygger standardnyfunkis rakt av också. Hur skulle Yimby kunna arbeta vidare med Sollentuna? Själv har jag bott i Stockholm i drygt 10 år och varit i Sollentuna på sin höjd en 3-4 gånger så jag har minst sagt usel koll på området.
Jonas: Skulle du kunna tänka dig att lite då o då hålla ett öga på planer som kommer ut på samråd? Vi behöver fördela ut arbetet och bara att hålla koll på alla projekt i Stockholm är för oss som idag arbetar med yttranden omöjligt, än mindre att inkomma med synpunkter på allt. Kanske skulle vi försöka utse ansvariga för olika områden? Och i så fall, skulle du Jonas kunna tänka dig att ansvara för Sollentuna? (Och så kan fler som är intresserade naturligtvis hänga på och vara med och utforma yttranden från Yimby).
48 Inlägg
Jag håller absolut ett öga på Sollentuna och meddelar om det händer något spännande. Tyvärr är Sollentuna kommuns sida lite dåligt uppdaterad ofta tycker jag. Speciellt på byggnadsfronten. Man får ofta söka information om projekt på annat håll. Ofta finns det bara gamla dokument på planeringssidorna också men jag försöker hålla lite koll.

Har sett den här bilden tidigare på internet någonstans men kan inte hitta den nu så jag tog helt enkelt ett fotografi med min berömda mobil idag när jag gick förbi (bilden sitter på den provisoriska idrottshallen som ligger vid stationen).

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Detta är alltså visionen som Sollentunas stadsarkitekt Jan Enfors har för centrala Sollentuna. Finns lite roliga grejer att titta på. En glaslåda på pelare på mina låghusdelar? Ett påbyggt glastak på kommunalhuset? Det är väl inte troligt att det är såhär det är tänkt att bli utan mer som en liten rolig uppvisning av vilka möjligheter som finns. Men man kan notera att Sollentunamässan har fått påbyggnad av kvartersliknande hus och att de flesta tomma parkeringsplatser här fått ge vika för ny bebyggelse. Helt rätt enligt min mening!

Ska bli kul att se hur mycket som kan tänkas bli verklighet så småningom.
Stefan Persson
6 Inlägg
Såg den där bilden förra året någon gång och jag är väldigt nyfiken över vad de planerar att göra med kommunalhuset. Om de överhuvudtaget planerar någonting? På bilden verkar det ju som sagt som att några idéer finns. Med tanke på renoveringen av Sollentuna Centrum och de nya husen som byggs så kommer ju kommunalhuset vara det i särklass fulaste huset på den östra sidan av järnvägen om inget görs med det.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Härligt att höra Jonas!
Jag kommer att utveckla forumen lite till framöver och sedan delegera ut ansvar för olika underforum här på siten när den funktionaliteten finns på plats. Jag sätter dig som moderator för Sollentuna då om det är ok med dig?
Det behövs också någon form av grupp som kan tänka sig att arbeta med officiella yttranden från Yimby för Sollentuna. Här har ju tidigare alla yttranden hanterats av ett ganska litet antal människor, denna tidigare "kärna" behöver naturligtvis utökas om vi skall kunna täcka upp fler områden och skriva fler yttranden.
Jag vädrar lite tankar här som ni ser, arbetet i nätverket behöver delegeras ut och styras upp på flera håll då det har växt i storlek enormt mycket. Jag ser Sollentuna som ett utmärkt första delområde att börja med, om ni som hänger i den här tråden känner att det är något ni kan tänka er att ta på er?

Senast ändrad 6 augusti 2008 14:22
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Det här är djäkligt intressant och jag är stolt över att Sollentuna vill ligga i bräschen för stadsbildning nu när många politiker och planerare har vaknat till. Fortsätt att hålla oss uppdaterade om projekten och läget i Sollentuna, Jonas.

Ett jättetack till dig Jonas! TACK

Det är kul att just Sollentuna blir det första delområdet för det här delegerandet, bra Anders!
Vi har växt enormt mycket. Från 4 pers till 2709 på mindre än ett år så att det här behövs.
Senast ändrad 7 augusti 2008 02:53
Jonas Forslin
48 Inlägg
Jamen absolut skulle jag kunna tänka mig att bli någon sorts moderator för underforumet "Sollentuna". Visserligen flyttar jag härifrån i vinter men jag kommer nog klara av att hålla ett öga ändå då jag bara flyttar några pendeltågsstationer närmare Centralen (till Ulriksdal).

Hade det inte varit så förbaskat trist väder hade jag försökte ta lite bilder på Sollentuna Centrum och "Cirkusplatsen" idag som ju börjar se rätt bra ut faktiskt. Hoppas att centrumet utvecklas till något mer än en inåtvänd galleria. Vet att det fanns med i planeringen att försöka öppna upp det mer mot gatorna. Återstår väl att se hur det verkligen blir.

Kul att ni uppskattar mina inlägg!

Bifogar lite bilder från www.sollentunacentrum.info.

Vore kul om man kunde få till det här torget lite mer levande då det faktiskt finns lite naturliga anledningar att vara här då det är en knutpunkt för gångtrafik åt olika håll.

Ungdomens hus som planeras på den före detta parkeringen på motsatt sida om kommunalhuset jämfört med Turebergs torg.

Och så en liten bild på hur Sollentunavägen är tänkt att te sig när utbyggnaden av bostäder kring den är klar någon gång runt 2014.
Jag noterar att det saknas utrymme för lokaler i bottenvåningen. Men samtidigt vet jag inte hur stor efterfrågan kan vara med tanke på dess närhet till Sollentuna centrum. Men jag tycker i alla fall man ska förbereda för det om det skulle bli aktuellt senare.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Jag tyker att Yimby behöver lyfta ytterstadsfrågorna mer än vi har gjort.
Här finns det något att jobba med. Dessutom har vi tagit upp det förut:
http://www.yimby.se/2008/04/fortatning-..

Jag förslår att vi som är intresserade träffas i Sollentuna för en liten stadsvandring. Oerhört viktigt att vi då får med människor som är insatta i området!
Jag är inte insatt, men jag tar med mig kameran och fotograferar, men kommer att behöva hjälp med att skriva inlägg om detta sedan.

Jag föreslår någon helt i slutet av september eller början av oktober.
Två förslag på datum: 27 september och 4 oktober (båda lördagar).
Tanken är att vi träffas kl 13:00 vid Pendeltågsutgången vid Sollentuna centrum.

Senast ändrad 3 september 2008 16:06
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008

Jag bor i Sollentuna och får väl anses var mer insatt än medelsvensson. Dessvärre är jag upptagen båda lördagarna.
3334 Inlägg
Ok. Alternativa förslag? Söndagar går också bra förstås!
Jonas: När kan du?

Senast ändrad 3 september 2008 17:52
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg

Jag är upptagen båda dessa helger. Det skulle nog funka helgen därinnan och därefter.
3334 Inlägg
Ok. Så 20 september eller 11 oktober skulle funka?

Senast ändrad 3 september 2008 21:14
Jonas Forslin
48 Inlägg
Hej hej!

Det har inte blivit någon uppdatering här på ett tag nu då det helt enkelt inte har hänt så mycket i Sollentuna. Men jag lovar att säga till om jag får nys om någon spännande plan. Tyvärr har jag ju bara gängse kanaler att spana via (alltså via tidningar och internet) så det kanske inte alltid är förstasidesnyheter direkt. Men alla i Yimby lär ju knappast sitta och spana på kommunfullmäktigeärendelistor för Sollentuna kommun på fritiden...

Angående "stadsvandring" i Sollentuna tycker jag den kan vara en kul idé. Ännu roligare vore det ju om vi fick med oss någon av planerarna eller poltikerna i Sollentuna som i alla fall kunde träffa oss en snutt innan eller efter. Kanske Jan Enfors, stadsakritekten i Sollentuna eller Lennart Gabrielsson, ordförande i plan- och fastighetsutskottet?

Tyvärr reser jag bort nu på måndag och kommer inte tillbaka förrän om två veckor ungefär så det blir ju lite tight att styra upp något för min del. (Dessutom missar jag ju den 20:e om det var aktuellt). Har inte något schema för hur jag jobbar i Oktober ännu heller så jag kan inte säga något om hur bra eller obra det är för mig med den andra föreslagna dagen men jag ska ta reda på så fort jag får möjlighet.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Om det blir den 11 oktober så hänger jag på.
411 Inlägg
Jonas Forslin skrev:

Hej hej!

Det har inte blivit någon uppdatering här på ett tag nu då det helt enkelt inte har hänt så mycket i Sollentuna. Men jag lovar att säga till om jag får nys om någon spännande plan. Tyvärr har jag ju bara gängse kanaler att spana via (alltså via tidningar och internet) så det kanske inte alltid är förstasidesnyheter direkt. Men alla i Yimby lär ju knappast sitta och spana på kommunfullmäktigeärendelistor för Sollentuna kommun på fritiden...

Angående "stadsvandring" i Sollentuna tycker jag den kan vara en kul idé. Ännu roligare vore det ju om vi fick med oss någon av planerarna eller poltikerna i Sollentuna som i alla fall kunde träffa oss en snutt innan eller efter. Kanske Jan Enfors, stadsakritekten i Sollentuna eller Lennart Gabrielsson, ordförande i plan- och fastighetsutskottet?

Tyvärr reser jag bort nu på måndag och kommer inte tillbaka förrän om två veckor ungefär så det blir ju lite tight att styra upp något för min del. (Dessutom missar jag ju den 20:e om det var aktuellt). Har inte något schema för hur jag jobbar i Oktober ännu heller så jag kan inte säga något om hur bra eller obra det är för mig med den andra föreslagna dagen men jag ska ta reda på så fort jag får möjlighet.

Tjena Jonas!

Ok, säg till oss när du får nys om något nytt i vackra Sollentuna.
Stadsvandringen måste vi anordna liksom att träffa makthavare från kommunen, politiker såsom stadsarkitekten. Du har jättebra idéer! Säg till när du kan och ifall du har fått kontakt med dem på Turebergshuset.

Ha det bra!
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Jonas:
Det har tagit tid... Men nu skall du äntligen ha lite adminrättigheter härinne under Sollentuna-forumet. Om allt funkat rätt så skall du nu kunna redigera och radera inlägg, stänga trådar, "klistra" trådar och så vidare.
Det skall också tillkomma en funktion där man inne i forumet kan se vem som är ansvarig för ett visst forum, jag lägger in så att ditt namn syns där om du inte misstycker?
48 Inlägg
Nämen titta där ja!

Helt plötsligt kan jag stänga tråden här. Tyckte det var någon ny knapp som dykt upp...

Nä, absolut lägg till mig du! Då får jag se till att spana in i underforumet här lite oftare nu också.

Har inte hunnit kolla så mycket angående "stadsvandring" i Sollentuna ännu då jag har fått rätt mycket annat att göra nu efter semestern. (Kom hem från Sydkorea och där finns det ju också lite roliga hus att visa bilder på men det får bli en annan tråd)

Ska jag försöka få tag på någon politiker eller planerare som kan tänkas prata med oss någon helg eller kväll framöver? Är själv väldigt uppbokad närmaste tiden då jag ska jobba heltid samtidigt som jag ska försöka få klart min uppsats från Samhällsplanerarlinjen som jag fortfarande har kvar så det kanske kan vara lite knepigt att pricka in någon dag då många kan?
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Jonas Forslin skrev:

Nämen titta där ja!
Helt plötsligt kan jag stänga tråden här. Tyckte det var någon ny knapp som dykt upp...

Nä, absolut lägg till mig du! Då får jag se till att spana in i underforumet här lite oftare nu också.

Gott

Jonas Forslin skrev:

Har inte hunnit kolla så mycket angående "stadsvandring" i Sollentuna ännu då jag har fått rätt mycket annat att göra nu efter semestern. (Kom hem från Sydkorea och där finns det ju också lite roliga hus att visa bilder på men det får bli en annan tråd)

Ska jag försöka få tag på någon politiker eller planerare som kan tänkas prata med oss någon helg eller kväll framöver? Är själv väldigt uppbokad närmaste tiden då jag ska jobba heltid samtidigt som jag ska försöka få klart min uppsats från Samhällsplanerarlinjen som jag fortfarande har kvar så det kanske kan vara lite knepigt att pricka in någon dag då många kan?

Själv har jag faktiskt förvånansvärt många fria helger framöver, så jag är ganska öppen för datum. Skriv ner några datum som du kan, så får vi väl se vilka som vi kan komma fram till i slutändan? Eller så börjar du med att ta kontakt med någon inom kommunen och ser när de kan och så tar vi det därifrån. Och även om vi inte får prata med någon från kommunen så kan vi ju ändå träffas för en liten stadsvandring och diskussion oss Yimbys emellan.
48 Inlägg
Absolut. Kan prova att skriva till någon på kommunen så får vi se om de nappar. Annars kör vi väl på något själva bara helt enkelt! Det går ju det med! Har några lediga helger framöver också så det ska säkert gå att fixa någon gång!
Sida 2 av 5

> Städer
 > Norrort
Tureberg

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
10 November 13:47 av Matthias H.
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Att gräva upp Västra och Östra Hamnkanalerna?
2 September 2021 13:18 av Michael Dundee