Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Norrort

Tureberg

Sida 3 av 5
Jonas Forslin
48 Inlägg
Jag kom just på att den 25 oktober är det kommunmässa här i Sollentuna. Det kanske skulle kunna vara en bra utgångspunkt eller mål då många av Sollentunas planerare och politiker finns på plats där.

Man skulle kunna mötas vid Sollentuna centrum/station och sen promenera därifrån bort till Stinsen, där mässan hålls, längs vad som är tänkt att bli Turebergs Allé.

Mer (nåja) information om mässan finns att läsa här.
Jonas Forslin
48 Inlägg
Då var det dags för en uppdatering! Har inte hänt så mycket på ett tag här!

Börjar med en bild från modellen över centrala Tureberg och Häggvik som ställdes ut på Kommunmässan som jag skrev om här ovan.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Som syns på den här bilden är planen för södra Häggvik och norra Tureberg ganska omfattande. Som det ser ut idag är det mest handel i de norra delarna (till vänster i bilden) och industri och villaområde i söder. En spännande hög byggnad i mitten också. Återstår väl att se om det blir något av den så småningom. (Enligt planararen på plats var det för att visa att man där tänkt sig en "märkesbyggnad" alltså något som sticker ut lite.)

En liten översiktsbild först för att se var jag varit och plåtat för er som inte har så bra koll på Sollentunas geografi och för att hjälpa till att knyta ihop hur det ser ut.

1. Byggvestas hyreslägenheter bredvid köpcentrumet Stinsen börjar bli klart. Nu fattas bara lite plattläggning och säkert inredningsarbeten innan de första hyresgästerna kan flytta in.

2. Från andra hållet för att visa att det finns inslag av färg också! Inte bara grått och vitt. Stilrent hus tycker jag med plats för verksamhet i bottenvåningen också!

3. En bild längs Industrivägen. Till höger här i bild är alltså "märkesbyggnaden" tänkt att ta plats om industrierna flyttar så småningom.

4. HSB:s kvarter börjar ta form. Riktigt högt faktiskt närmast järnvägen för att vara här. Kommer att vara några våningar lägre närmare detta håll.

5. HSB:s kvarter igen fast från den andra lilla vägen. Kanske går att göra en trevlig park av fornlämningsområdet till höger? Lite nära järnvägen visserligen.

Återkommer strax med en uppdatering för centrala Tureberg också!
Senast ändrad 19 november 2008 17:51
Jonas Forslin
48 Inlägg
En lägesrapport för centrala Tureberg här också.

Vi börjar med en bild från mässan även här.

En hög byggnad som ser ut som en gammal silo ser vi vid gamla Sollentuna-mässans lokaler. Har länge varit tal om att bygga något högre här men det gick i stöpet först när Sollentuna-mässan gick i konkurs och sedan återigen när Sollentuna-mässan flyttade till Kista. Återstår att se om det blir något även här alltså. Notera också att Sollentuna-mässans gamla lokaler är utbytta mot byggnader med kvartersstuktur och innergårdar.

Först en liten orienteringskarta igen.

1. Man har valt att börja gräva upp buskarna och de enstaka träd och gräsmattor som var här förut för att göra en liten lokalgata istället. Klokt beslut enligt mig för att få till ett trevligare flöde runt huset och skapa större möjligheter för verksamheter i bottenvåningen.

2. Den gamla rampen för passage över Malmvägen finns inte längre kvar och den nya gång- och cykelvägen börjar ta form.

3. Det nya häktet och den nya tingsrätten börjar också komma upp. Här sedd över busstorget.

4. Den nya tingsrätten har snart nått sin fulla höjd. Återstår bara att få väggar på alltihopa också.

5. Det nya häktet blir rätt högt vilket den här byggkranen vittnar om.

6. Nya ungdomens hus som håller på att byggas vid den gamla parkeringen nedanför kommunalhuset har också börjat ta form. Sedd uppifrån Bygdevägsbron.

7. Samma hus sedd tvärs över busstorget.

8. Nya entrén från Turebergs torg till Sollentuna centrum under byggnadstiden. Till höger bakom tältet kommer den nya entrén vara när allt är klart.

9. Nya entrén från gamla Sollentunavägen till centrumet under uppbyggnad.

10. Det finns faktiskt skyltfönster och dörrar ut mot gatan utanför. Ska bli spännannde att se om de kommer att användas eller om centrumet som traditionen bjuder kommer att vända sig inåt. Jag vet att man ville förhindra detta under planeringsarbetet i alla fall. Roligt att det verkar bli en roligare fasad än vad nybyggda centrum annars ofta får. Jämfört med exempelvis Kista Galleria eller Nacka Forum.

11. Lägenheterna på cirkusplatsen är nu i stort sett helt klara och de flesta har flyttat in.

12. Här samma kvarter från andra sidan gatan. En liten klädes- och allt möjligt-butik har flyttat in i en av butikslokalerna och en mäklare i den andra.

13. Det börjar nästan se lite småstadsmässigt ut här nu! Synd att det är många år kvar innan resten av husen lär byggas, speciellt i och med den rådande lågkonjunkturen nu. Detta gör nog att det dröjer ett tag innan någon vågar börja bygga nya kvarter här igen.

Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Oj!

Tack för en riktigt spännande uppdatering!
Det var flera år sedan jag var ute i Sollentuna, de händer onekligen mycket här!
Om du vill får du gärna författa ett litet blogginlägg med vad som har hänt och vad som är på gång i Sollentuna för publicering i bloggen.

Som du säger, det börjar bli småstadskänsla på vissa av bilderna, och de positiva värdena i det kan inte nog understrykas!

Senast ändrad 19 november 2008 19:25
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Anders Gardebring skrev:

Oj!

Tack för en riktigt spännande uppdatering!
Det var flera år sedan jag var ute i Sollentuna, de händer onekligen mycket här!
Om du vill får du gärna författa ett litet blogginlägg med vad som har hänt och vad som är på gång i Sollentuna för publicering i bloggen.

Som du säger, det börjar bli småstadskänsla på vissa av bilderna, och de positiva värdena i det kan inte nog understrykas!

Jag är häpen! Det har hänt så otroligt mycket BRA saker där! Det verkar som om politikerna där har fattat galoppen!
Man blir själv nästan stolt. Sollentuna har verkligen fattat det här med att bygga stad, bygga tät, bygga högt (med svenska mått mätt) och intimt. Det sker så otroligt mycket grejor där så att man knappt kan tro det. Det är bara att applådera.

Jonas, om du vill så kan vi ta en promenad där och ta lite bilder? Vad sägs?
Jonas Forslin
48 Inlägg
Visst skulle vi kunna ta en promenad någon dag. Vore kul att göra det när häktet har börjat komma upp lite ur marken. Ännu så länge är det bara grundarbeten som pågår. Däremot har tingsrättshuset börjat få väggar och tak och det är ju lite kul.

Jobbar så mycket nu så jag har inte hunnit med att titta runt här på ett tag nu men efter julhelgen sen kanske vi kan ta en liten promenad?

Finns ett annat projekt på gång i Sollentuna vid Knista som jag väntar på att det ska komma upp på hemsidan så jag kan länka till det. Är kontorslokaler i 3 våningar och Flinks Järn som vill etablera sig. Jag tycker att byggnaden är alldeles för tråkig i paradläget mot motorvägen. Men det får bli i en annan tråd så småningom.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Jonas:
Optimalt vore förstås om du framöver skulle ha tid att få iväg yttranden under YIMBY-flagg till Sollentuna kommun...
48 Inlägg
Absolut. När den planen går ut på samråd ska jag sätta mig ner och skriva ihop något!
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Jonas Forslin skrev:

Absolut. När den planen går ut på samråd ska jag sätta mig ner och skriva ihop något!

Lysande!
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Jonas Forslin skrev:

Härligt att läsa!
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Jonas Forslin skrev:

Visst skulle vi kunna ta en promenad någon dag. Vore kul att göra det när häktet har börjat komma upp lite ur marken. Ännu så länge är det bara grundarbeten som pågår. Däremot har tingsrättshuset börjat få väggar och tak och det är ju lite kul.

Jobbar så mycket nu så jag har inte hunnit med att titta runt här på ett tag nu men efter julhelgen sen kanske vi kan ta en liten promenad?

Finns ett annat projekt på gång i Sollentuna vid Knista som jag väntar på att det ska komma upp på hemsidan så jag kan länka till det. Är kontorslokaler i 3 våningar och Flinks Järn som vill etablera sig. Jag tycker att byggnaden är alldeles för tråkig i paradläget mot motorvägen. Men det får bli i en annan tråd så småningom.

Det låter som en bra idé. Visst går det nog efter julhelgen. Visst.

Kontorslokalbyggnaden låter intressant. Men blir det blandat? Åtminstone bostäder intill?

Tack för allt.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Tänkte lyfta den här igen. En promenad i Sollentuna tycker jag vore intressant.
48 Inlägg
Var ute och tog en kort promenad idag igen och tog några bilder på utvecklingen.

Först en överblicksbild från bron över järnvägen.

Den nya tingsrättsbyggnaden börjar bli klar utvändigt. Lite isolering runt fönstren och lite fönster kvar bara i stort sett.

Häktet börjar också nå sin fulla höjd. Tror att det ska komma på en våning till dock. Sen lite fasadglas och grejer.

Bron över Malmvägen är helt borta nu och stenläggningen och ombyggnaden runtomkring börjar bli klara.

Borta på baksidan av Sollentuna centrum har det hänt lite saker också. Centrumet har växt lite till mot norr och lite nya träd och asfalt har kommit på plats. Husen längs Sollentunavägen är nu i stort sett inflyttningsklara vad jag kunde se. Det känns som att det här nog ska bli bra när det väl bli klart så småningom!

Som vanligt så är det min mobilkamera som fått följa med på min spontanpromenad bara.
Senast ändrad 22 maj 2009 00:10
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Mitt kära Tureberg! Man blir rörd och rentav gråtmild. Vad fint det håller på att bli! Det märks att politikerna i kommunen har tagit del av vissa kunskaper... Finge också andra politiker i andra kommuner göra samma sak.
Sollentuna förvandlas mer och mer till en riktig stadsmiljö. Fantastiskt!
SCAFT-planering, adjöss.

Tack Jonas för bilderna.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jag var där idag och kollade in hur fint det blir med Malmvägen. Jag bara väntar på att parkeringarna tas bort och att tvärbanan ska gå i mitten av denna aveny.

Bredvid de ramper som tidigare ledde upp till den nu rivna gångbroarna fanns det en gång som band samma skivhusen. Vet inte vad planeran för denna är men någon form av utåtriktad verksanhet där vore på sin plats.

Kvarteret cirkusplatsen (??) lämnar dock lite övrigt att önska. Här har man missat att lägga lokaler i bottenplanen och den har förgårdsmark. Den är indragen från Turebergsleden så att det forfarande känns som en led. Här finns en del att göra.
119 Inlägg
Jag har under ca 20 år regelbundet besökt Häggvik/Sollentuna, och sett ett och annat byggas och växa upp (och innan dess åkte jag regelbundet förbi med pendeltåget under nästan 20 år, och såg även då ett och annat byggas och växa upp). Men nu är det ca ett år sedan jag var där.
Tack för bilderna!
Bostadshusen på Sollentunavägen ser ju trevliga ut med varma färger och varierande utseende, även om det verkar vara dåligt med lokaler i bottenvåningen. Men köpcentrumet! Vem vill ha den utsikten från köksfönstret? Klossarna till häkte och tingsrätt får ju Malmvägen att framså som en småskalig idyll. Jag har svårt att se någon vidare stadsmässighet här.
Men omvandlingen av Malmvägen känns däremot väldigt positivt, tillsammans med en del andra pågående projekt på den sidan järnvägen.
Liten uppdatering från 31 maj. (och första inlägget!)

Den andra av de två broarna är nu riven, lite kvar av rampen på båda sidor dock.

Samtidigt pågår de sista renoveringarna av fasaden mot själva vägen.

Häktet sett från Malmparken.

Gången mot Sollentunamässan.

Ungdomens hus börjar bli färdigt.

Liksom huvudingången till Sollentuna Centrum.

Slutligen, bygget av den nya kyrkan intill centrum har precis börjat.

3334 Inlägg

Hej Johannes. Välkommen till YIMBY!
Fina bilder, det börjar verkligen bli riktigt fint ute i Tureberg!
Jag tror det är dags för en YIMBY-promenad där snart... eller vad säger ni andra?
48 Inlägg
Just nu är en detaljplan ute på plansamråd för kvarteret Terrinen.

En översiktsbild som visar den något märkliga kvartersstrukturen man valt att inrikta sig mot.

Jag måste ju säga att jag tycker det är märkligt att man inte vill välja en sluten kvartersstruktur här när man gjort det på bland annat cirkusplatsen på andra sidan järnvägen. Dessutom ser arkitekturen i de förslag som visas himla tråkig ut. Jag hoppas att det bara är illustrationer för att visa hur volymerna skulle kunna se ut.

En annan sak jag reager på är den "park" man väljer att placera precis vid rondellen mellan Bygdevägen och Malmvägen. Är det inte bättre i sådana fall att göra en större innegård som kan komma de boende till del? Om det har något med sikten för bilisterna att göra så borde det inte vara några problem att lösa det på snyggare sätt.

Den stora väggen som bara slutar utan fönster eller färg och väntar på att få en fortsättning av kvarteret undrar jag lite över. Varför inte sätta fönster på den gaveln om inte kvarteret ska fortsätta? Eller är det tänkt att det ska byggas i etapper så man kan ångra sig angående etapp två och ta sitt förnuft till fånga och fortsätta bygga på med ett slutet kvarter? Kanske med en helt annan utformning så man får ett gammalt klassiskt kvarter med flera byggherrar och ägare? Men jag gissar att det inte är anledningen. Det tog väl bara slut där och lägenheterna ser likadana ut i klassiskt 70-talsplaneringsstuk.

Nej! Jag hoppas på något bättre! Varför inte fortsätta med stilen som används norr om Bygdevägen?
Senast ändrad 18 juli 2009 02:50
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg

Tråd startad under yttranden:
http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=540

Senast ändrad 10 juli 2009 18:51
Sida 3 av 5

> Städer
 > Norrort
Tureberg

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
1 Augusti 08:24 av Matthias H.
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Att gräva upp Västra och Östra Hamnkanalerna?
2 September 2021 13:18 av Michael Dundee
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan