Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Norrort

Tureberg

Sida 4 av 5
Jonas Forslin
48 Inlägg
Då var det dags för en uppdatering igen!

Nu var det några veckor sedan jag tog de här bilderna visserligen men bättre sent än aldrig.

Vi börjar med Ungdomens hus som nu börjar bli klart.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Synd bara att man byggde baksidan så vansinnigt tråkig. Här blir det svårt att få till någon trevlig gatumiljö kan jag tro. Kanske förberett för att byggas på med ytterligare hus i samma kvarter om man bebygger vägen, men det tror jag väl knappast.

Sollentuna centrum börjar också bli klart och faktum är att det imorgon den 29 oktober faktiskt är invigning av ytterligare en färdigställd etapp. Oasen som de kallar den. Jag åker säkert dit och tittar och fotograferar lite imorgon (så jag ser ut som en av alla personer som brukar figurera på de där flotta renderade bilderna arkitektkontoren brukar visa upp).

Utanför "baksidan" av Sollentuna centrum. En klar förbättring mot hur det var innan i alla fall. Inte en lastkaj ut mot en parkering. Det finns till och med lokaler som är riktade utåt mot gatan! En videobutik, bank och kemtvätt ännu så länge.

Överblick över området. I förgrunden har arbeten påbörjats på ytterligare ett bostadskvarter.

Ingången till centrumet från Aniaraplatsen.

Fasadarbeten har påbörjats på häktet.

På baksidan av häktet har glasrutor börjat komma upp också så man kan börja få en aning om hur det blir när det är klart. Lite konstig lösning tycker jag med prefabricerade betongelement bakom en glasfasad..

Inglasning av loftgångarna mot gamla mässan har kommit igång också.

Och vi avslutar med den här bilden på tre massiva hus sett från bredvid gamla mässan.

Senast ändrad 28 oktober 2009 11:48
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Trevligt att det händer grejor! Baksidan på ungdomens hus däremot var verkligen ytterst märklig. Ser ut mer som en tillfällig lagerlokal än ett riktigt hus!
Som redan har sagts tidigare är det verkligen läge för en yimby-promenad i Sollentuna. Jag funderar dock lite på om man ska ta det nu i höst eller i vår, när en del av det nya har börjat komma lite mer på plats. Är ofta roligare att titta på resultatet än att gå runt o titta på byggarbetsplatser..

Jonas: Vid en yimby-promenad, skulle du vara bekväm i rollen att vara lite guide ochy berätta lite om vad som händer i området, och gärna också lite lokalhistoria? Om vi blir ens hälften så många som vi var på promenaden i midsommarkransen behövs det nog nämligen något sådant.
102 Inlägg
Vid en eventuell promenad, vad sägs om att man utgår från Häggvik? Om det endast blir en promenad i Tureberg lär den bli ganska kort, och Häggvik är ett område som, förhoppningsvis, kommer utvecklas med t.ex. tvärbanan i framtiden. Dessutom kan man ta en titt på området som ska bli Turebergs allé på vägen till Tureberg.
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Johannes Scherman skrev:

Vid en eventuell promenad, vad sägs om att man utgår från Häggvik? Om det endast blir en promenad i Tureberg lär den bli ganska kort, och Häggvik är ett område som, förhoppningsvis, kommer utvecklas med t.ex. tvärbanan i framtiden. Dessutom kan man ta en titt på området som ska bli Turebergs allé på vägen till Tureberg.

Det låter som en bra idé. Man skulle eventuellt kunna fortsätta ända ned till Helenelund, där lär intressanta saker hända i framtiden i och med att Helenelund ligger i närmast direkt anslutning till Kista (Gustav Svärd kommer säkert föreslå att man fortsätter promenaden till Kista, vilket inte vore så dåligt). Dyker du och Jonas Forslin upp så är det bra eftersom ni är från Sollentuna.
Johannes Scherman
102 Inlägg
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Det låter som en bra idé. Man skulle eventuellt kunna fortsätta ända ned till Helenelund, där lär intressanta saker hända i framtiden i och med att Helenelund ligger i närmast direkt anslutning till Kista (Gustav Svärd kommer säkert föreslå att man fortsätter promenaden till Kista, vilket inte vore så dåligt). Dyker du och Jonas Forslin upp så är det bra eftersom ni är från Sollentuna.

Jag lär dyka upp om det här blir av, men jag får väl läsa på lite om Sollentunas bebyggelse först.

Jag tror det kan bli riktigt fin, om än kanske lite lång, promenad om vi väljer att gå från Häggvik till Kista. Eftersom promenaden kommer följa pendeltåget så kan man ju gå av vid Sollentuna eller Helenelund om man inte känner för att gå så långt.

Jag kan tänka mig att många är intresserade av tornet vid Kistamässan, så det kan ju bli en kul avslutning på en eventuell promenad.
119 Inlägg
Ursäkta, men jag har svårt att dela entusiasmen över de fyrkantiga plåtlådorna och kolosserna i Sollentuna centrum. Hej, du kvarteret Garnisonen, gå hem och lägg dej, du (för att nu travestera på en Cornelis-låt!). Om det är detta som kallas "stad" är inte jag med. Men bostadshusen i varma färger gillar jag ju, och det ser positivt ut på andra sidan järnvägen med omdaningen av Malmvägen och nybyggnationen vid Turebergs allé. HSB-kvarteret Traversen ser ju lysande ut. Modernt, traditionellt och variationsrikt på samma gång!
3334 Inlägg
Ska vi preliminärboka en stadsvandring någonstans framåt slutet av Mars eller vad tror ni?
48 Inlägg
Ragnar Lind skrev:

Ursäkta, men jag har svårt att dela entusiasmen över de fyrkantiga plåtlådorna och kolosserna i Sollentuna centrum. Hej, du kvarteret Garnisonen, gå hem och lägg dej, du (för att nu travestera på en Cornelis-låt!). Om det är detta som kallas "stad" är inte jag med. Men bostadshusen i varma färger gillar jag ju, och det ser positivt ut på andra sidan järnvägen med omdaningen av Malmvägen och nybyggnationen vid Turebergs allé. HSB-kvarteret Traversen ser ju lysande ut. Modernt, traditionellt och variationsrikt på samma gång!

Nä, jag kan hålla med om att varken tingsrättshuset eller häktet är speciellt spännande rent arkitektoriskt eller stadsmässigt. Det som är roligt är väl främst renoveringen av servicehusen runt Malmvägen och den kvartersstadsstruktur som börjar ta form kring sollentuna centrum. Inte heller centrumbyggnaden är i sig så överdrivet spännande om det inte vore för vad man har att jämföra med. Kista Galleria, Stinsen och Nacka forum är väl några av köpcentrumen som nyligen renoverats som jag kan komma på och som inte alls har någon verksamhet riktad ut mot gatan (även om Kista verkar få någon ut mot nya torget i samband med senaste ombyggnaden) och där fasaden bara är som något nödvändigt ont där man på sin höjd kan ha möjligheten att slänga upp reklamskyltar på. Därför tycker jag att Sollentuna centrum i alla fall är lite mer intressant ur den synvinkeln där det både lagts lite pengar på att göra en något trevligare fasad än brukligt men framför allt på att man väljer att placera lokaler med entréer från gatan utanför.

Beträffande stadsvandring så verkar väl Mars som en bra start. Hur det ser ut i vår för min del är inte planerat ännu ändå.
Senast ändrad 2 november 2009 01:54
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
2009.11.19
invigdes Sollentunas nya galleria som är rejäl och inredd med bland annat eld, palmer, ek och tyg. Det finns 130 affärer och 1.500 parkeringsplatser om man vill kan man åka pendel dit. Konkurrensen med Kista galleria 3,5km bort borde bli hård även fast Kista är något större.
Senast ändrad 28 november 2009 16:54
Johannes Scherman
102 Inlägg
Det verkar som om två ytterligare två kvarter intill Sollentuna Centrum får byggstart nu under året, kvarter 3 och kvarter 6, samtidigt som kvarter 2 är under uppbyggnad. http://www.sollentunacentrum.info/?p=349

Blir nog dags för en fotouppdatering snart.

Och nu erbjuder sollentuna.se en karttjänst där man inte bara kan söka på gatunamn utan även efter fastigheter. http://gis.sollentuna.se/

Senast ändrad 13 januari 2010 19:02
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
När man ser plankartan så lägger man märke till Sollentunavägens sträckning. Varför är den inskjuten västerut mellan rondellerna? Det kanske är en petitess, men det hade ändå varit trevligt om man satsat på ett enda sammanhängande stadsstråk mellan Helenelund och Edsbacka.

Synpunkter finns även på de fyra rondellerna (som slentrianmässigt slängts ut). Vilken funktion fyller de i en sammanhängande stadsväv?

Bortsett från gatan så ser gallerians fasad österut oroande. Hoppas innerligt att man låter den öppnas upp med butiker ut mot gatan. Man skulle kunna tänka sig genomgående butiker längs gallerians östsida. Fasaden mot norr är rätt så bra.
Tog lite bilder idag i Tureberg.

Tingsrätten och häktet är i stort sett klara sett till exteriören. Endast en vägg saknar glasfasad. Tingsrätten invigs i vår, och häktet i höst.

Tidigare stod här den provisoriska idrottshallen som skolor och idrottsklubbar använde innan ungdomens hus blev klart. Jag pratade med Sollentunas planarkitekt under kommundagen i oktober, och fick höra att detaljplanen till tomten tillåter en högre byggnad.

Närbild på häktet och glasfasaden.

Första fasadarbetet på Malmvägen som vätter mot pendeltågen är klara.

NCCs och Sollentunahems kvarter två vid Aniaraplatsen har nått tredje våningen. Det går ganska långsamt här, men två kvarter till ska påbörjas nu under året.

Samma kvarter sett från Sollentunavägen.

Det återstår lite fasadarbeten mot pendeltågen, men utöver det är centrumet helt klart.

Motorleden är ett minne blott, även om Sollentunavägen fortfarande är ganska hårt trafikerat.

Utställningsskedet till kvarteret Terrinen avslutades den femte februari. Sätts spaden i jorden snart?

Andra delen av Traversen 7 är upp på tredje våningen.

Det står två stycken punkthus i innergården, ämnade för äldre. Så kallade trygghetsboenden. Strax väster om den nuvarande byggnationen ska det byggas cirka 100 nya bostadsrätter. Brf Alléträdet.

Långt inlägg det här, men måste avsluta med en fråga om promenad. Jag såg ett förslag på promenad i Sundbyberg nu i mars. Vad sägs om att ta en promenad i Tureberg i april? Snön lär ha försvunnit då i alla fall.

Senast ändrad 26 februari 2010 19:20
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg

Låter som en utmärkt idé!
Kan du tänka dig att agera lite guide då? Det är svårt att i förväg veta hur många som kommer, men på promenaden i midsommarkransen var vi cirka 40 personer och då behövs det någon som kan snacka lite om området.
102 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Låter som en utmärkt idé!
Kan du tänka dig att agera lite guide då? Det är svårt att i förväg veta hur många som kommer, men på promenaden i midsommarkransen var vi cirka 40 personer och då behövs det någon som kan snacka lite om området.

Javisst, det har jag inga problem med.
3334 Inlägg
Johannes Scherman skrev:

Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Johannes Scherman skrev:

Kul!
Johannes Scherman
102 Inlägg
Alla helgdagar i april bör fungera för mig, om det inte dyker upp något, utom den tionde april då det är högskoleprov. Säg bara ett datum utom det så ska jag se till att läsa på tills dess.
De gånger jag varit förbi och studerat byggnationen på senare tid måste jag säga att jag tycker att häktesbyggnaden verkar bli otroligt ful faktiskt. Jag hoppas det där glaset som kommer på som fasad kan minska den effekten men att sätta klarglas utanpå prefabricerade betongblock i olika färger kan jag inte riktigt förstå syftet med? Är det för att det är billigt? Förmodligen, men varför olika färger? Vi får väl se när det blir klart men hittills är mitt omdöme att det ser rätt trist ut.

Tingsrättsbyggnaden å andra sidan ser väl ut att bli rätt ok i min mening. Inte jätterolig kanske men ok.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Nu är det dags att få ihop en promenad i Sollentuna!
Se här:
http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=817

Vill gärna att Johannes kan följa med på denna också!
Föreslagna datum är 18 april, 2 maj samt 9 maj.

Senast ändrad 10 april 2010 19:29
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jag kan med säkerhet säga att jag inte kan den 18:e april.

> Städer
 > Norrort
Tureberg

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6734 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Att gräva upp Västra och Östra Hamnkanalerna?
2 September 2021 13:18 av Michael Dundee