Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

Folkan, Östermalmstorg

Sida 1 av 2
12>
Christer Berg
5 Inlägg
Är det någon som vet hur det har gått med byggnaden som ska ersätta Folkan? Hur ser förslaget ut som är på gång att bli godkänt?
Jörgen Sundström
66 Inlägg
Enligt DN ska det bli det här förslaget:

"Nu får vi ett hus som är ett avtryck av vår tid." säger Alvendal.
Ja, det stämmer ju faktiskt. Det är ju nymodernismen som fortfarande är det som gäller. Kanske lite bättre än de tidigare förslagen men ganska trist. Påminner mycket om det mesta som har byggts under de senaste 80 åren.
I stället för ännu en modernistisk låda borde man antingen bygga en snygg pastisch som t.ex. på nya Lilla Bantorget eller något nyskapande som bryter av men på ett positivt sätt, typ Coop himmelb(l)au.
Här är länken till artikeln:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=8..
Kaj Ranén
84 Inlägg
Jörgen:

Jag är inte helt säker på att Östermalmstorg vore rätt plats för sekelskiftespastisch; tror torget blir mer dynamiskt ifall man vågar bryta av lite från den klassicism som råder kring området.

Den nya ritningen visar ju inte på något nytt landmärke, förstås, men inte ser det väl så pjåkigt ut ändå. Ett lyft jämfört med gamla "Folkan", och framförallt med de tidigare två förslagen. Terasseringen upptill och skiftningen mellan svart och glas (som ofta funkar, rent estetiskt) gör också, i mitt tycke, att byggnaden inte känns så farligt kubisk.

Uppdelningen mellan affärer i två plan, boende högst upp och kontor däremellan är dessutom ett skolboksexempel på hur stad levandegörs.
Senast ändrad 31 januari 2009 11:04
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Jag gillar det nya förslaget långt mer än de tidigare. Bilden är inte så stor, men det ser fint ut.
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Visst är det bättre än de förra förslagen, men fortfarande tyckar jag att det inte räcker på långa vägar. Ganska intresant att man klär in huset i "vackra" ord "Nu får vi ett hus som är ett avtryck av vår tid." och helt plötsligt så funkar det att bygga nymodernistiskt. Jag tycker att vi borde gå ifrån detta med nymodernismen i Stockholm. Att detta skulle bli ett avtryck är jag dock osäker på, ett avtryck i tiden är ju något som är tänkt att stå sig under väldigt lång tid. För mig är detta återigen en ny låda som är tänkt att byggas.
Senast ändrad 31 januari 2009 17:43
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Håller delvis med. Inte ser jag detta som något stort avtryck av vår tid. Huset byggs av ett skäl: pengar. Inget fel med det, men att det skulle byggas för att våran tid ska ha ett hus på torget är det ju inte frågan om.

Dock gillar jag som tidigare skrivet det nya förslaget. Hoppas det blir byggt.
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Jag tycker det är bra att politiker, Skönhetsrådet och YIMBY gått i enad front för att försöka förmå byggbolaget att bygga något mer intressant. Det är så det ska vara.

Tyvärr anser jag att dessa påtryckningar denna gång inte ledde så långt. Det hade kunnat gått mycket bättre. Det känns som att politikerna till slut gav upp och gjorde tummen upp för att inte klaga i alla oändlighet. Men det var bra kämpat och en viktig signal! Fortsätter politikerna med den här attityden så kommer det ge bra resultat så småningom!
Senast ändrad 31 januari 2009 19:46
Kaj Ranén
84 Inlägg
Johannes:

Helt riktigt, den stora segern här är att Yimbys engagemang faktiskt gjorde stor skillnad. Bra jobbat! För några år sedan hade slutresultatet blivit det första alternativet.

Nu står jag fast vid att de nya ritningarna ser rätt bra ut. Och med risk för att även låta tråkigt defaitistisk, men jag har faktiskt svårt att se att man skulle kunna få igenom något mycket mer uppseendeväckande på en så uppskattad plats som i princip bara består av klassicistisk bebyggelse sen tidigare.

Förhoppningsvis är detta ett tecken på att politikerna kommer att ta åt sig mer i fortsättningen, inte minst i de riktigt stora strukturella projekten, där det kanske finns utrymme för en större djärvhet. Exempelvis är inlagan som Yimby skrev om Norra Stationsområdet väldigt imponerande; förhoppningsvis vinner den gehör.
Ulrik Sandhill
1 Inlägg
Jag har precis gått med i yimby och står för de flesta av nätverkets åsikter. Men att kategoriskt säga att ”blandningen av gammal och ny bebyggelse bidrar till en levande stadsdel” håller jag långt ifrån alltid med om. Ofta är det mer ett mantra man kastar ur sig för att man är livrädd för att kallas för bakåtsträvare, Samma sak med mantrat att ”alla byggnader måste vara avtryck av sin tid”.
Jag tror att de flesta uppskattar torgen i många centraleuropeiska städer, piazzor etc, just för att de är intakta och har hus som går i stil med varandra och bildar harmoniska rum.

Jag tror också att väldigt få skulle tycka att t ex torget i Gamla Stan skulle vinna på att vi tryckte dit ett modernisthus. På samma sätt borde man se på Östermalms torg, tycker jag.
Här har vi faktiskt ett unikt torg, där byggnader från förra seklet bildar en harmonisk enhet. Har man någon slags känsla för form och komposition, samt förmåga till självständigt tänkande (d v s kastar inte ängsliga blickar mot tyckareliten), tror jag de flesta skulle vilja ha ett hus där som fullbordar harmonin. Inget fel på det planerade huset i sig – tvärt om – det är bara det att det hamnar på fel ställe. Det blir bara en trist stilkrock, där bägge uttryckssätten tar loven av varandra. Ungefär som en virkad duk i ett minimalistkök. (Fast tvärt om:-)

Det är också synd tycker jag att försök att utgå från vår europeiska byggnadstradition alltid måste avfärdas som pastisch. Jag önskar att vi snart kan börja erkänna kvaliteterna i den och inte alltid reflexmässigt motarbeta den. (Och apropå pastisch så kan man ju lika gärna kalla alla nyfunkislådor som byggs för pastischbyggen.)

Ambitionen att byggnader först och främst ska göra "avtryck i tiden" kombinerat med vårt nu rådande relativistiska synsätt (typ det finns inga objektiva sanningar...), gör att aspekter som komposition och helhetstänkande kommer i kläm. Det är det här projektet ett typiskt exempel på enligt min mening.
433 Inlägg
Ulrik visst är det mesta som byggs idag pastischer av äldre funkis. Generellt kan man säga att vi bara byggt boxar i en färg de senaste halvseklet i den här staden. Jag vill ha mångfald. Jag vill se många olika stilar. Jag kan tänka mig några pastischer från tidigt 1900-tal men helst av allt vill jag att vi kommer ifrån enformigheten som rått i vår stad under så lång tid. Därför vill jag nu att vi börjar hämta inspiration från andra länder i Europa.

Här är för övrigt en intressant artikel som rör detta ämne:

http://www.byggvarlden.se/byggprojekt/article5230..
Senast ändrad 25 februari 2009 17:28
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ulrik Sandhill skrev:

Jag har precis gått med i yimby och står för de flesta av nätverkets åsikter. Men att kategoriskt säga att ”blandningen av gammal och ny bebyggelse bidrar till en levande stadsdel” håller jag långt ifrån alltid med om. Ofta är det mer ett mantra man kastar ur sig för att man är livrädd för att kallas för bakåtsträvare, Samma sak med mantrat att ”alla byggnader måste vara avtryck av sin tid”.
Jag tror att de flesta uppskattar torgen i många centraleuropeiska städer, piazzor etc, just för att de är intakta och har hus som går i stil med varandra och bildar harmoniska rum.

Jag tror också att väldigt få skulle tycka att t ex torget i Gamla Stan skulle vinna på att vi tryckte dit ett modernisthus. På samma sätt borde man se på Östermalms torg, tycker jag.
Här har vi faktiskt ett unikt torg, där byggnader från förra seklet bildar en harmonisk enhet. Har man någon slags känsla för form och komposition, samt förmåga till självständigt tänkande (d v s kastar inte ängsliga blickar mot tyckareliten), tror jag de flesta skulle vilja ha ett hus där som fullbordar harmonin. Inget fel på det planerade huset i sig – tvärt om – det är bara det att det hamnar på fel ställe. Det blir bara en trist stilkrock, där bägge uttryckssätten tar loven av varandra. Ungefär som en virkad duk i ett minimalistkök. (Fast tvärt om:-)

Det är också synd tycker jag att försök att utgå från vår europeiska byggnadstradition alltid måste avfärdas som pastisch. Jag önskar att vi snart kan börja erkänna kvaliteterna i den och inte alltid reflexmässigt motarbeta den. (Och apropå pastisch så kan man ju lika gärna kalla alla nyfunkislådor som byggs för pastischbyggen.)

Ambitionen att byggnader först och främst ska göra "avtryck i tiden" kombinerat med vårt nu rådande relativistiska synsätt (typ det finns inga objektiva sanningar...), gör att aspekter som komposition och helhetstänkande kommer i kläm. Det är det här projektet ett typiskt exempel på enligt min mening.

Bra sagt och jag håller med dig i vad du skriver. Hur man än vrider och vänder på det så allt egentligen pastisch på något, så även i detta fall med det planerade huset vid Östermalms Torg, - visst är det pastisch om man så vill.

Jag saknar också jag känslan av komposition och proportioner och framför allt känslan för de historiska vingslag som råder vid platser som t,ex Östermalms Torg, - och det utan att jag blir romantisk över svunna tider.

Jag ser ingen konflikt i att vilja gestalta en stadsdel som har en viss karaktär med något som liknar det som redan finns, så länge proportionerna och kompositionen finns där.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Själv har jag inget alls emot pastischer, så länge de inte blir en ursäkt för en oförmåga att bygga bra tidsenlig arkitektur. Pastischer ser jag framförallt som ett verktyg för att skapa variation, inte som ett verktyg för att undvika en exponering av våra svenska arkitekters och byggbolags oförmåga att bygga spännande ny arkitektur (och att det finns väldigt bra modern arkitektur finns gott om exempel på runtom i världen).

Norra Bantorget kan tas som ett bra exempel. De nya bostadshusen i klassicism-pastisch tycker jag är utmärkta. Det nya hotellet (Clarion Sign) med en snygg svart fasad och sin spetsiga profil tycker jag också om. Men det är i mötet mellan de två som det uppstår ljuv musik för min del. Om kvarteret bara bestått av klassicism-pastisch eller modern arkitektur hade de förvisso fortfarande haft goda kvaliteter, men i mötet blir det riktigt spännande.

Vad tycker jag om Östermalmstorg då? Området är inte fullt så homogent som man kan tro. Från vissa lägen på torget ser man redan idag modernare byggnader. Dock är dessa inte speciellt spännande, en uppfräschning av dessa skulle inte skada.
Vad gäller folkanhuset ser jag två möjliga vägar. Antingen en pastisch som har som primärt syfte att smälta in. Eller en modern byggnad som på ett snyggt sätt skapar en spännande kontrast mot det gamla. Det aktuella förslaget är bättre än de första som togs fram, men det är fortfarande lite för tråkigt och utslätat för att jag ska vara nöjd.

Vad gäller gamla stan kan jag bara instämma, men så är det också en miljö som är relativt unik i Stockholm genom att i sitt centrala läge helt sakna arkitektur uppfört senare än tidigt 1900-tal. Men framförallt ser jag det ur en marknadsföringsaspekt. Jag ser inte Östermalm eller Gamla stan som de områden som behöver berikas med ny arkitektur. I den befintliga innerstaden är det framförallt hötorgscity/klara och stadsutvecklingsområdet Västra City som jag ser som kandidater.
Men de modernistiska hus som redan uppförts på Östermalm ser jag inga problem med att ersätta med mer spännande ny bebyggelse.

Senast ändrad 25 februari 2009 17:38
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
...Antingen en pastisch som har som primärt syfte att smälta in. Eller en modern byggnad som på ett snyggt sätt skapar en spännande kontrast mot det gamla...

Kan vara svårt det där med kontraster, blir lätt pretto av det. Jag tror att det krävs en arkitekt som har modet och helikopterseendet för att lyckas med en sådan bedrift, att göra något modernt som passar in och samtidigt är kontrastrik till det gamla. Tuff uppgift... Frågan är bara, vem har modet?
Senast ändrad 25 februari 2009 17:43
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Klassiskt vacker arkitektur i Stockholm skulle väl om något vara nytänkande och sticka ut. De klassiska vackra formerna har ju varit bannlysta under de senaste 80 åren. Föga förvånande att vi nu därför mest har fula hus.
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Jag tycker det har gjorts många bra möten mellan gammalt och nytt utanför vårt lands gränser. Här är några exempel som jag personligen tycker om:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Och här har vi den framtida konserthuset i Hamburg som redan blivit känt innan det ens är färdigt.

Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Bra exempel på arkitekter som vågar sticka ut och som samtidigt har tänkt till. Det jag ser att de har bibehållit proportionerna med det gamla och proportioner som fungerar bra i det moderna samhället. Jag tycker även att kompositionen fungerar väldigt bra i samtliga bilder.

I Berlin så har de verkligen lyckats med att kombinera och införliva en modern tankegång med det gamla.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
En trevlig genomgång Johannes!
Och de bilderna du visade fick inte direkt förslaget för Östermalmstorg att framstå i någon bra dager...
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg

Mycket intressant. Skulle vara intressant att höra om det där verkligen är en final proposal?
12>

> Städer
Folkan, Östermalmstorg

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.