Linda Kummel skrev:
Anders Gardebring skrev:
Jag undrar om det inte redan idag är olika regler inomhus och utomhus, har för mig jag såg något om det i dokumenten jag läste apropå socialdemokraternas krav på sänkt norm.
Linda: Vet du?
Jo, de riktvärden man använder idag för nybyggnation är följande:
30 dBA ekvivalentnivå inomhus
45 dBA maximalnivå inomhus nattetid
55 dBA ekvivalentnivå utomhus (vid fasad)
70 dBA maximalnivå vid uteplats i anslutning till bostad
En sak jag undrar över är hur resonemanget går runt kontorshus vid bullriga motorvägar, osv. Hur kan det så att säga vara OK att bygga ett kontor och få "utstå" detta buller som inte anses vara OK när det gäller uppförande av bostäder vid bullriga områden. I ett kontor anses det att du ska vara produktiv osv i 8 timmar, - med all rätta, och vi spenderar en stor del av vår tid på jobbet. Hur kan det så att säga vara OK att vi människor ska utsättas för buller på våra arbetsplatser men i hemmet ska det så gott som knäpptyst? Misstförstå mig rätt, klart att bullerproblem ska åtgärdas i den mån det går.
Ibland så får jag känslan av att diskussionen om buller har blivit lite inflammerad och att det mycket handlar om siffror och DB, och inte vad vi egentligen vill ha och kan stå ut med.
För att ta ett litet exempel; Om någon skulle erbjuda ett första handskontrakt på en 3:a eller dylikt vid Hornsgatan, - och alla vet ju att trycket på att få bo inne city är stort, hur många skulle tacka nej till denna lägenhet på grund av bullret som faktiskt finns där. Jag vill inte med detta lilla exempel säga "släpp allt fritt" när det gäller buller.
Jag tog upp detta med DB i en tidigare artikel om Tvärbanan genom Solna.
"Det går med andra ord inte att stirra sig blind på olika siffror i en bullermätningstabell, - man måste också veta hur hög den upplevda ljudstyrkan/volymen är. För att ta ett exempel så är 90 DB rekommenderat vid musiklyssning och musikmixning. Eftersom jag själv är musiker så kan jag meddela att det inte är några problem med den DB nivån. Önskvärt vore bullerutredarna inkluderar en lista över de olika tröskelvärdena för DB. Det skulle underlätta för de som läser dokumenten, - en chans att förstå hur mycket exempelvis 60 DB är och inte minst, det skulle kunna förhindra eventuella överklaganden när det gäller buller."
194 dB – Maximala ljudtrycksnivån i luft (vid högre tryck blir det chockvågor)
180 dB – Kanonskott, trumhinnan spricker
120–130 dB – Smärttröskeln
105–125 dB – Typiskt högljudd rockkonsert
90–115 dB – Typiskt disko
85–90 dB – Ofta rekommenderad lyssningsvolym vid musikmixning
80–100 dB – Lågmält mindre liveband
50–70 dB – Konversation, lyssnarens öra
50–60 dB – Restaurangsorl, bakgrundsmusik