Utskrift från gbg.yimby.se
....

12 av 13 politiker på Söder vill förtäta. (Södermalmsnytt)

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Södermalmsnytt har intervjuat politikerna på Södermalm angående byggandet av fler hus i stadsdelen. Miljöpartisten är den enda som är motståndare till fler hus. Han vill istället ha fler parker och tycker inte att hela Sverige kan bo på Södermalm, vilket förstås är väldigt vist.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Det var rolig läsning.

Däremot hade de intervjuat några NIMBYs på gatan (Söderbor frå man anta). Tråkig och egoistisk inställning. Fast Alexander Ståhle har ju konstaterat att problemet med NIMBYism är som storst på Södermalm och Östermalm.

Pa frågan: Bör det byggas på söder:

"Nej, inte i närheten av där jag bor. Kanske på andra delar av Söder. Bygget vid Hornstull är bra tycker jag."

Intressant nog var medelåldern bland de intervjuade drygt 58 år. Alla bodde runt Färgargårdstorget eller Hammarby Sjöstad. Undrar om svaren hade sett annorlunda ut om man tänkt på urvalet lite bättre.

De verkade också värdesätta sina parker/grönområden väldigt mycket.
433 Inlägg
Att inte hela Sverige kan bo på Södermalm var klokt. Vilka fantastiska Miljöpartister vi har. Däremot kan det för miljöns, bostadsbristens och livfullhetens skull bo fler på Södermalm än idag. Detta under förutsättning att man förtätar på rätt sätt. Att bygga bostäder över nuvarande bussdepån är exempelvis en mycket bra ide.

Om folk inte vill att man ska exploatera väl använda parker på Söder så ska vi inte göra det. Klart alla ska ha bra kvalitativa parker nära sin bostad. Däremot stödjer jag exploatering av parker av dålig kvalité i vissa fall. Jag tycker till exempel att vi kan bebygga den så kallade alkisparken i Hornstull. Anledningen är att parken används mycket lite idag (detta gäller även alkisar). Parken är inte bra då den ligger bredvid två av Stockholms bullrigaste och mest förorenade gator. En byggnad där kan skärma av bilbullret och avgaser från Tantolunden därmed göra den parken bättre. En sådan byggnad skulle också kunna hjälpa till att länka ihop Hornstull med Liljeholmen.
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Nu blev jag nästan lite nyfiken på hur ett Södermalm med 10 miljoner människor skulle se ut
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Troligen kommer YIMBY att medverka i nästa nummer av södermalmsnytt. Keep a lookout
Anders Gardebring
3334 Inlägg
"Sofie Evertsson(S):
– Det finns öppna kvarter lite här och var som man skulle kunna göra till slutna kvartersstrukturer.
Låga hus med platta tak kan även byggas på med flera våningar."

Word på den I say!

Birger (MP) är ju inte riktigt lika sammanhållen när han principiellt motsätter sig nybyggen på söder... Klart trist inställning som känns mer som ett dogmatiskt ställningsgatande än något annat.

Naturligtvis kan man ha åsikter om enskilda projekt, inget märkligt i det. Men att principiellt motsätta sig all form av förtätning ser jag som väldigt oseriöst.

Senast ändrad 10 februari 2009 09:49
Per-Ola Karlsson
19 Inlägg
Till min fasa upptäckte jag igår kväll att en i övrigt mycket trevlig och charmerande bekant helt plötsligt började ondgöra sig över att "Söders alla parker försvinner" och att det är så "hemskt med alla byggen överallt". Jag insåg efter ett tag att hon måste läst Södermalsnytts artikel och Hans Edlers insändare. Enligt min bekants bestämnda mening (vilket också är Edlers ståndpunkt) är kvarteret Plankan en värdefull park med unikt fågelliv, Alkisparken är ett jättetrevlig "andningshål" (det fanns ju boulebanor där precis intill motorvägen) och lilla Bleckan är typ den sista parken som finns kvar på södermalm! En sådan upplevelse kan ju göra vilken Yimby som helst mållös och chockad! Jag försökte dock skingra dimridåerna och vi kunde till slut i alla fall någolunda enas om vad som egentligen är en park.

Typiskt nog representerar min bekant katergorin som nyligen flyttat till söder (precis intill stora bleckan dessutom) och nu förfasar sig över alla avgaser och säger sig egentligen vilja bo i förort! Sure!

Hoppas du Anders på ditt vanliga pedagogiska vis kan få in en annan vinkel i Södermalmsnytt, som uppenbarligen bara vill rida på allmän Nimyism genom att så skamlöst försöka framställa att alla parker ska bebyggas. Kan du dessutom dra ner byxorna på falska miljöpartister vore det ännu bättre!
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg

Per-Ola:
Det är bra, sprid YIMBY:ismen!
Det är inte jag själv som kommer medverka i Södermalmsnytt utan Erika Nettelbladt, själv boende på just Södermalm.

Senast ändrad 10 februari 2009 13:00
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Per-Ola Karlsson skrev:

Typiskt nog representerar min bekant katergorin som nyligen flyttat till söder (precis intill stora bleckan dessutom) och nu förfasar sig över alla avgaser och säger sig egentligen vilja bo i förort! Sure!

Jag kan hålla med henne om avgaserna. Enligt mig bör biltrafiken minska drastiskt i innerstaden. Ur avgassynpunt gäller det dock mest vissa större gator och vägar. På Söder kan nämnas Ringvägen, Götgatan, Hornsgatan, Folkungagatan med flera. Här skulle jag vilja ge bilarna betydligt mindre plats än idag (30-gräns, ett körfält i varje riktning och trafiksignaler som prioriterar annan trafik - det stör mig t.ex när bussar får stanna precis för rött, de borde släppas förbi om de kommer precis innan det ska slå om) och istället ge mer plats åt gående, cyklister och kollektivtrafiken. Spårvagnar på dessa gator skulle sitta rätt fint.
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Per-Ola Karlsson skrev:

Till min fasa upptäckte jag igår kväll att en i övrigt mycket trevlig och charmerande bekant helt plötsligt började ondgöra sig över att "Söders alla parker försvinner" och att det är så "hemskt med alla byggen överallt".

Lol, det är jobbigt när ens vänner sticker kniven i ryggen på en sådär

Håll utkik i veckans kommande nr av Södermalmsnytt! Blev intervjuad av dem idag. De hade även snackat med en landskapsarkitekt (tydligen expert på förtätnign) & förstås Hans Edler. Känner mig skitnervös för att Edlers retorik kommer att såga alla mina argument... Men hur som helst kommer en annan röst att höras och jag hoppas att det öppnar upp för lite mer varierade kommentarer. Det har ju varit mest nej-snack hela vintern här.
Senast ändrad 10 februari 2009 19:13
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Theodor Adolfsson skrev:

Enligt mig bör biltrafiken minska drastiskt i innerstaden. På Söder kan nämnas Ringvägen, Götgatan, Hornsgatan, Folkungagatan med flera. Här skulle jag vilja ge bilarna betydligt mindre plats än idag(...)och istället ge mer plats åt gående, cyklister och kollektivtrafiken. Spårvagnar på dessa gator skulle sitta rätt fint.

Håller med till fullo!
Det som stör mig allra mest är att det härliga (oftast bilfria) stråk som skapats på Götgatsbacken helt plötsligt tar slut för att Söderleden behagar komma upp i dess väg. Tänk om stråket fått fortsätta ostört hela vägen ned till Skanstull! Givetvis endast trafikerat av kollektivtrafik & taxi samt med mycket bredare trottoarer än idag & trädallé däremellan.
Senast ändrad 10 februari 2009 19:19
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Det är ju lustigt att man först säger nej till förtätning och nästa andetag klagar över biltrafiken i stan.

Förstår de inte att de täta biltrafiken på Hornsgatan och Götgatan till största del inte beror på att innerstadsbor åker där. Varför tror de att fler invånare på Söder skulle ge fler bilar? Det är så beklämmande att inte ens mp verkar ha förstått dessa samband och helhjärtat stöder en förtätning.

Av Stockholms nära 2 miljoner invånare är det inte mer än 300.000 som bor i stan. Av dessa bor endast runt 115.000 på söder (mindre än 6%).

Södermalm har en genomsnittlig täthet på 143 inv /ha (2007-12-31) (varav Reimersholme-Långholmen 43, Södra Högalid 58, södra Hammarbyhamnen 85). Många delar av söder är inte tätare än en del förorter. Bland annat är Hässelby strand, Abrahamsberg, Traneberg, Årsta, Bandhagen, Östra Hammarbyhöjden, Aspudden, Midsommarkransen och Västertorp tätare än så.

Siffran 143/ha för Söder kan jämföras med östra Kungsholmen som har 203/ha, eller med norra delen av Vasastan som har en täthet på nära 190 inv/ha.

Visst finns det mycket stora möjligheter till förtätning på stora delar av Södermalm.
277 Inlägg
Fast för att skapa mindre biltrafik räcker det inte med att förtäta mellan vägarna. Även vägarna måste utsättas för förtätning. Annars kommer det bara att bli mer trafik av det hela, om än inte så mycket som det skulle blivit om man bosatt sig glest, kanske.
Edvard G
46 Inlägg
Theodor Adolfsson skrev:

Nu blev jag nästan lite nyfiken på hur ett Södermalm med 10 miljoner människor skulle se ut

Förmodligen ungefär såhär, fast över hela Söder:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Från Wikipedia, Kowloon walled city

Enligt mina beräkningar skulle en sån densitet ge 10 miljoner invånare på Söder

Skulle nog kunna bli en turistattraktion eller vad tror ni?
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Det skulle vara kul att driva lite med Nimbysarna och till synes på allvar föreslå att alla ska flytta till Söder i någon debattartikel. Eller åtminstone att alla ska flytta till Stockholms innerstad. Vi skulle med sådana bilder kunna visa hur tätt och fint det skulle bli.
Edvard G
46 Inlägg
Ja vi kan ju skissa ihop ett förslag Har en idé om att bebygga hela söder med ett hus som kanske är 200 våningar på längs Söder Mälarstrand för att gå ner via terrasser till kanske 100 våningar vid årstaviken, för att maximera solljuset

Det blir världens största hus-i-park!
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Edvard G skrev:

Ja vi kan ju skissa ihop ett förslag Har en idé om att bebygga hela söder med ett hus som kanske är 200 våningar på längs Söder Mälarstrand för att gå ner via terrasser till kanske 100 våningar vid årstaviken, för att maximera solljuset

Det blir världens största hus-i-park!

*burr*
55 Inlägg
Theodor Adolfsson skrev:

Det skulle vara kul att driva lite med Nimbysarna och till synes på allvar föreslå att alla ska flytta till Söder i någon debattartikel. Eller åtminstone att alla ska flytta till Stockholms innerstad. Vi skulle med sådana bilder kunna visa hur tätt och fint det skulle bli.

Ironi funkar inte på nätet, så det skulle antagligen sluta i katastrof.
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Oj Kowloon Walled City var det värsta jag sätt!!! Undra om det var något sådant här MP fantiserade om när de ställde sig frågan om hela Sverige skulle bo på Södermalm...

Senast ändrad 23 februari 2009 16:02
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
För övrigt bor 1.5 miljoner på Manhattan. Vi skulle behöva bygga ganska högt om 10 miljoner ska trängas på Södermalm som är mindre till ytan. Ja det är tur att MP har tagit ställning i frågan och sagt nej till 10 miljoner på Södermalm!

Senast ändrad 23 februari 2009 16:07
Sida 1 av 2
12>

12 av 13 politiker på Söder vill förtäta. (Södermalmsnytt)

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6716 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
20 Februari 10:19 av Matthias H.
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
15 Februari 2019 15:57 av Mikael Bigert