Hans Berglund skrev:
1000 nya centrala bostäder låter bra tycker jag men spårtaxi?? Det låter flummmit!?!!
Nu är det bara att vänta in alla NIMBY´s. För att "offra" parkeringsplatser mm för nya bostäder, det går inte ann det.
Nya parkeringsplatser utanför centrum låter oroväckande. Vad kan det betyda? Asfalterade jätteytor längs med infarterna vill jag inte se.
http://lt.se/nyheter/1.72234
Tusen nya bostäder – och en spårtaxibana
CENTRUM Nya bostäder på McDonaldstomten, parkeringen vid Sorbon, Gästhamnen och efter Nyköpingsvägen. Några av dem höghus. Totalt cirka 1 000 lägenheter. Om en månad kommer ett nytt ”Marenprogram”.
I mitten av mars planerar de ansvariga för Södra stadskärneprojektet lägga fram ett nytt förslag till hur framtidens Södertälje ska utformas.
– Grundtanken är en utbyggd stadskärna. Ett mer stadslikt och attraktivt centrum, säger projektedaren Olof Lotström.
Det är en fortsättning på det kritiserade Marenförslaget som utformades av engelska konsulter 2007. I det nya förslaget har de mest kritiserade delarna plockats bort – minskningen av Marens vattenspegel, bostäder i Kusens backe och på Skansholmen.
Samtidigt har nya delar tillkommit där spårtaxi är det mest kontroversiella.
– Spårtaxi är ett projekt i projektet och våra tankegångar och planer kring detta kommer också att finnas med i presentationen, säger samhällsbyggnadschefen Anders Bruse.
De områden som planerar att bebyggas är området mellan järnvägen och Gästhamnen (som flyttas till Lotsudden), Sorbontomten, McDonaldstomten, Grödingevägen intill Kusens backe, den lilla parkeringen mellan Köpmangatan och Västra Kanalgatan, Spinnrockstomten och området efter Nyköpingsvägen från Centralen bort mot Scania.
Totalt handlar det om cirka 1 000 lägenheter.
– I något av områdena blir det ett höghusförslag, säger Olof Lotström.
De grönområden som finns från Torekällberget till Kusens backe ska bindas samman och rustas upp till ett sammanflätat upplevelsestråk med nya gång- och cykelvägar.
– Här kan det också bli nya attraktioner och aktiviteter där Tom Tit kan kopplas in, säger Olof Lotström.
Nya parkeringsplatser ska läggas i utkanterna av centrum.
– Vi vill ha bort så mycket biltrafik som möjligt från centrum. Och det behövs om vi ska kunna få en större och mer levande stadskärna, säger Olof Lotström
Kors i taket!
De här planerna hade jag hört talas om men nu verkar de bli tydligare.
Spårtaxibana inne i S-tälje = fler barriärer, ny trafik istället för befintlig sådan som för de pengarna skulle LÄTT kunna byggas ut. Ja, man skulle t o m kunna köpa in nyare, mer bekväma bussar. Man skulle kunna göra mycket.
Det finns så otroligt
mycket okunskap i de här planerna att man varken vet om man ska skratta eller skratta ännu mer, det är lätt att man bara skakar på huvudet.
S-tälje är ett av Sveriges mest förstörda städer genom SCAFT-planeringen, enklavtänkandet, funktionssepareringen. Samtidigt är staden inte såå himla stor. Man skulle ganska lätt kunna lappa ihop OCH få till det stadsmässigt.
Men nu ska man bygga ÄNNU FLER barriärer! Version 2009 i form av spårtaxi...
Tja, jag vet inte vad man ska säga förutom att det finns mycket okunskap här och att politikerna + tjänstemännen i kommunen bär på mycket ansvar för det här. MYCKET ansvar.
Folk borde gå ut och protestera, men jag antar att "let's dance", "melodifestivalen", nintendo wii och festande är så att säga, 'viktigare'...
Senast ändrad 10 februari 2009 14:22