Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

Serafimergenombrottet väcks upp igen?

Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
På 60-talet fanns en idé om att binda ihop Norr Mälarstrand med Klarabergsgatan med en kort gatstump genom Serafimen. Tyvärr utformat som en förfärlig motorväg - vilket kungsholmsborna lyckades stoppa genom en totalmobilisering där alla var med, inklusive de flesta lokala handlare.

Annars hade tanken mycket som talade för sig. Klarabergsgatan slutar ju lite snöpligt, vilket bland annat gör det knöligt att dra fram spårvägen till Västra Kungsholmen. Och några vidare möjligheter att vidga city västerut finns inte heller.

Nu finns ett nytt förslag.

Vad tycker yimbyiter om det?
Senast ändrad 19 februari 2009 09:02
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Personligen gillar förslagets grundidé att knyta ihop med ny gata där. Dock ser förslaget du länkar till mest ut som en stor tom asfalterad yta. Inte något jag vill ha. Det motiveras på länken med att skapa en siktlinje... kapitalt feltänk enligt mig. Ifall det dras en gata där, gör den rak med nya hus på sidorna (där det får plats) och bred nog att även köra spårvagn på - men inte bredare än så!
132 Inlägg
Jag har inget problem med att i efterhand åtgärda det bristande samband som finns mellan Klarabergsviadukten/Bolindersplan med Hantverkargatan och Norr Mälarstrand, och som av olika anledningar ej kom att utföras under efterkrigstidens genomgripande stadsomvandling.

Om vi ska vara petiga så hör nog det här ämnet bättre hemma i underforumet för Kungsholmen, än för Norrmalm...
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Tråden flyttad
I övrigt kan jag bara instämma med Gustav.
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Tanken är god. Men hur är det med den befintliga bebyggelsen?

De hemska 80-talskomplexen vid Bolinderplan är inte mycket att ha i dagsläget, men den "skjulliknande" bebyggelsen ser gammal ut och det skulle inte förvåna mig om det var blåklassat. Jag kan inte hålla med om att det skulle vara en "kåkstad"

Men om denna lägre bebyggelse skulle kunna flyttas, t.ex till något stadsutvecklingsområde för att skapa variation i stil och skala så är jag positiv till idén.
Niklas:

"Skjulbebyggelsen" intill Stadshuset är, som du mycket riktigt gissar, blåmärkt. Jag var faktiskt på ett föredrag för inte länge sedan där just Mikael Askergren presenterade sin vision. Då menade han på att det var absurt att dessa skjul hade fått samma klassning som Stadshuset, och att det (liksom en hel del andra märkliga klassningar i staden) var en direkt nödåtgärd när man insåg vartåt det barkade med City-omdaningarna...
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
^Dags att se över klassificeringarna lite alltså?
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008

Jag ser hellre att dessa äldre hus bli klassificerade än Parkaden, Sahlénhuset osv.

Men skjulen passar verkligen inte in där. De isolerar stadshuset från staden. Som jag skrev ovan skulle det vara trevligt om skjulen flyttade någon annanstans där de kan göra nytta. Blåmärkningen skyddar husen, men betyder det att de för alltid måste stå just där? Finns det möjlighet att flytta dem? De är ju ganska små.
Jag är väldigt skeptisk... Att riva de de trista tegelhusen från 80 talet har jag inga problem med, men den så kallade kåkstaden ser ut att innehålla gamla trevliga hus. Dessutom verkar den nya gatstumpen vara lika bred som sveavägen...
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Men skjulen passar verkligen inte in där. De isolerar stadshuset från staden. Som jag skrev ovan skulle det vara trevligt om skjulen flyttade någon annanstans där de kan göra nytta. Blåmärkningen skyddar husen, men betyder det att de för alltid måste stå just där? Finns det möjlighet att flytta dem? De är ju ganska små.

Skulle inte jag ha något emot. Dock inget jag tänker pusha för särskilt hårt (as things are now).

Som Peter påpekar är det extremt viktigt om detta skulle göras att det inte blir en så stor öppen hårdgjord yta.

gjorde en liten variant av kartan själv för att illustrera mina tankar:

De bevaransvärda byggnaderna som inte finns kvar skulle i så fall flyttas antingen inom området eller till annan del av staden (gärna till nån ny stadsdel som Niklas föreslog).
Chans att nått liknande händer inom närmsta 30 åren? skulle gissa 0,001%

Senast ändrad 19 februari 2009 20:05
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Snubblade över den här gamla tråden via en länk. Om man nöjer sig med att komma till Hanterverkargatan från Klarabergsgatan och Kungsholmsgatan så är ju Kaplansbacken ett intressant alternativ. Smal och snårig, javisst, men om man rev huset på Kaplansbacken 10 (längst upp mot Bolinders plan) skulle man nog i övrigt kunna bredda den ett par meter bara genom att flytta stödmuren på västra sidan och göra ett mindre intrång på kyrkogården.

Det vore förvisso ett äldre hus att riva, men eftersom att det gamla myntverket, Serafimerlasarettet m.m. är listade är ju inte 80-talshusen det enda problemet med Serafimergenombrottet som det beskrivs ovan.
Senast ändrad 5 juli 2014 10:05

> Städer
Serafimergenombrottet väcks upp igen?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.