Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer

Nöjesparken i Botkyrka

Sida 1 av 3
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Det har ju varit tal om en nöjespark i Botkyrka.

http://www.botkyrka.se/familjeparkens/http://www.svd.se/stockholm/nyheter/art..http://stockholm.city.se/nyheter/2008/0..

Verkar riktigt spännande. Framför allt kan man hoppas på att barnen trivs, så att Gröna Lund kan rikta in sig mot en vuxnare publik med firmafester och sånt.

Men nimbyismen har inte låtit vänta på sig.
http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyhe..

Av någon anledning är nazisterna förbannade på byggprojektet, vilket skulle vara ännu ett skäl att genomföra det.
http://www.nordisk.nu/showthread.php?t=..

Någon som hört mer om hur det går?
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 21 juli 2008 03:46
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Jag ser ett problem med den planerade parken. Hur har man tänkt att lösa transporterna? Det ligger inte helt optimalt till i kommunen och det riskerar att bli en väldans massa biltrafik. Det vore önskvärt att titta på den biten lite mer.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Visst är trafiken ett problem; väg 258 sägs redan vara överbelastad.

Man kan hoppas på att folk tar buss till parken från Alby eller Tumba.

Men en ny t-banestation skulle förmodligen bli den bästa lösningen.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 21 juli 2008 13:25
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Vet ni hur de har tänkt sig att man ska lösa transporterna?
Med skytteltrafik av bussar från Tumba station, tänk IKEA-bussen.
Ha- ha- ha.

De tänker bygga Nordens största nöjesfält, 600 000 m², detta att jämföra med Disneyland Park utanför Paris med sina 566,560 m².
Tänk er under sommarlovet...

Botkyrka har redan idag nästan 79 000 invånare, det är en av landets största kommuner och så tänker vi på att Stor-Stockholm kommer att fortsätta växa kraftigt. Redan idag har man börjat märka av en plötslig babyboom, och så var det här med ambitionerna att parken ska bli störst i Norden (det kommer att finnas hotell). Hur i helvete har de tänkt sig att alla dessa människor ska kunna ta sig dit med kollektivtrafik? Tänk er en het helg i juli månad. Det kommer redan att finnas bilköer på Hågelbyleden. Det är redan mycket trafik, att jämföra med för 10 år sedan då den var nästan obefintlig.

Parken kommer att locka till sig otroliga mängder av människor då den kommer att bestå av flera stycken nöjesparker, det kommer t o m att finnas en plats för utomhuskonserter och jag tror, om jag inte minns fel, så vill de också bygga inomhushallar för bl.a. olika evenemang. Det här kommer att bli ENORMT!

...Botkyrka har redan genomförda studier om Tvärbana Syd.
...Men nu vill kommunen satsa på spårtaxi i samma veva som den här parken, jag tror att jag ramlar av stolen...
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Spårtaxi? Ett sånt system har ju inte i närheten av samma kapacitet som en tvärbana(!). Jag jag säger då det...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Jag har försökt flera gånger att kontakta Botkyrka kommun om tvärbanestudierna (jag hade några, men jag hittar inte dem efter att vi flyttade!!) och jag skulle vilja tala med dem om de helt plötsliga spårtaxiambitionerna, för de kan väl inte mena allvar...

Eller...?
Då brister jag ut i skratt eller gråt...

Enligt RTK Befolkningsprognoser 2007-2016 för ..

kommer såhär många att bo år 2015 i...:
Botkyrka: 84 483

och de närmaste kommunerna:
Ekerö: 27 367
Haninge: 75 726
Huddinge: 100 992
Salem: 17 019
Stockholm: 873 644
Södertälje: 89 380


Och än en gång, tänk er under sommaren...
Det kommer definitivt att strömma hit nöjesparksturister från övriga Norden (och kanske t o m övriga Europa), det är inte för inget som ambitionerna är att bygga "Nordens största sommarpark".

Man skulle inte kunna tro att det finns nöjesparksturister men precis som det finns människor som dras till gamla byggnader och ruiner så finns det människor som åker världen runt och besöker/fotograferar nya, spektakulära byggnader, människor som åker för att åka spårvagn/tåg, och så de som åker för att besöka nöjesparker. Det är oftast barnfamiljer, men inte alltid.


Detta vill man lösa med spårtaxi?
Senast ändrad 23 juli 2008 01:06
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Det kommer ju ta något årtionde innan parken når full kapacitet. Om parken blir hälften så populär som intressenterna räknar med, så kommer behovet av spårtrafik visa sig.

Frågan är i så fall om det ska bli tåg, t-bana eller spårväg. Om parken når full storlek så är det nästan läge för en riktig järnvägsstation, med speciella nöjesparkståg från Oslo, Göteborg och Malmö under sommarsäsongerna.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Nja, är de duktiga på marknadsföring och är somrarna tillräckligt soliga så kommer de att uppnå full kapacitet rätt snabbt.

Bygga sträckan av tvärspårväg syd som måste passera där, det har de klurat och planerat i flera år nu, ska det ta ett till årtionde? Eriksberg/Alby-Tumba till att börja med på den änden.

Att bygga en tåg- och/eller en tunnelbanegren kommer att bli mycket, mycket svårt.

Från Alby får man spränga sig igenom berget då stationen ligger väldigt djupt. Från Hallunda/Norsborg blir det samma sak men då för att komma till andra sidan av Eriksbergsåsen eftersom båda stationerna ligger uppe på en plattform utomhus på norra slänten av åsen.

Det enklaste, billigaste och bästa alternativet är spårvägssträckan.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Känns helt klar som tvärbanan är det klockrenaste alternativet. Lämpligtvis bygger man det då också som en riktig dedikerad "light rail"-bana separerad från övrig trafik för att få bra hastigheter och hög turtäthet. Jag själv är en stor anhängare av stadsmässiga spårvägsdragningar, det skapar bra urbana förhållanden och god tillgång, men just här tror jag att hastigheten och kapaciteten är en så pass viktig aspekt så att det överskuggar. På några ställen kan man naturligtvis låta en ny draging gå in i nya eller existerande urbana centrum, men dessa bör väljas med omsorg.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 28 juli 2008 14:04
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Med "full kapacitet" menar jag att det enligt planerna kommer ta tio år innan parken är färdigbyggd. Ett område på 60 hektar - jämförbart med city söder om Kungsgatan (600 m * 1 km) - bebyggs inte på en dag.

Att bygga ut tunnelbanan söderut skulle som sagt vara ytterst besvärligt pga Eriksbergsåsen.

Men en riktig järnväg Tullinge/Tumba - Hågelby - Alby skulle inte vara omöjlig. Den kan dessutom användas av light rail.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Ja, du menade så, ok.

Järnväg blir svårt, vad hade du tänkt dig tågspårvagn ("tram-train")? I så fall kan det kanske gå. Men det bästa och smidigaste sättet är att bygga en spårvagnsförbindelse mellan Eriksberg/Alby och Tumba genom Hågelbyleden.
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Då skulle man ha ett riktigt speciellt tåg, så att turister förstår precis. Av den anledningen vore det kanske annars bäst att bygga ut tunnelbanan från Alby så att det finns en enkel förbindelse till parken. Men spårväg som går mellan tunnelbanan och järnvägen vore kanske bäst för att täcka in så mycket som möjligt. Problemet ligger ju i att verkligen sätta parken på kartan och underlätta transporterna dit så mycket det går.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
I samma veva borde man bygga en väg- och järnvägs/spårvägsbro mellan Fittja och Ekerö.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Hm, jag vet inte om ni har varit i Botkyrka...

...Men läs gärna min tidigare förklaring till vilken sorts spårtrafik man kan och inte kan bygga där, från t.ex. Alby till parken.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
motorväg/järnvägsbro från Fittja till Ekerö skulle nog bli smidigare. Kanske inte från själva Fittja men väl en avgrening av bron över Albysjön, och så vidare till Ekerö.
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Möjligheterna för tunnelbanan handlar bara om pengar.

Men självklart: Spårvagn på Hågelbyleden mellan Tumba och Alby är väl det lämpligaste.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Visst det är sant det du skriver att det är en pengafråga, men försök idag att spränga ut en gren från Alby till Hågelby. Alby är en av de djupaste stationerna i hela nätet. Det här hade gått på 1950-, 1960- och 1970-talen då man hade mycket pengar och expanderade något så otroligt mycket hela tunnelbanenätet.
Nej, det här kommer att bli spårväg. Men vill makthavarna i Botkyrka bygga spårtaxi, ja, då tror jag att de har sett för många gånger "Marge vs the Monorail"-avsnittet.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
F ö är jag öppen för att skriva yttranden till Botkyrka kommun ang. familjeparken, nya hallunda centrum och snabbspårväg syd. De som vill haka på kan skicka mig ett mejl.

Ha det!
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Men tillbaka till parken. Vad tycker ni att den ska ha för tema?

Mitt förslag är att bygga upp parken kring Sveriges historia. Lite som en blandning av Skansen, medeltidsveckan i Visby och Epcot Center, fast mer action. Man ska självklart ha en avdelning för vikingar. Och en avdelning för stormaktstiden, med en replika av Slottet Tre Kronor.

Turister från USA och Asien älskar sånt.

Man borde också kunna engagera rollspelare till att jobba i parken.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 8 september 2008 07:11
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
H G skrev:

Men tillbaka till parken. Vad tycker ni att den ska ha för tema?

Mitt förslag är att bygga upp parken kring Sveriges historia. Lite som en blandning av Skansen, medeltidsveckan i Visby och Epcot Center, fast mer action. Man ska självklart ha en avdelning för vikingar. Och en avdelning för stormaktstiden, med en replika av Slottet Tre Kronor.

Turister från USA och Asien älskar sånt.

Man borde också kunna engagera rollspelare till att jobba i parken.


Lokala rollspelare/estetare/spexare/artister finns det gott om med tanke på cirkuslinjen vid St. Botvids Gymnasium.
Så det löser sig.

Ditt temaförslag låter intressant.
Sida 1 av 3

 > Städer
Nöjesparken i Botkyrka

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.