Kaj Ranén skrev:
Vurmandet för tidig funkis är nog en blandning av att den faktiskt är rätt fin, att den i många avseenden har ett visst släktskap med 20-talets klassicism, att den har en viss funktionsblandning med butiker och annat i bottenplanen (lex Nedre Gärdet) och att den har efterföljts av, och därmed kontrasterats med, arkitektur som har varit katastrofal.
Jag bor själv i just ett av de hus du nämner Kaj, tidig funkis på nedre Gärdet. Som du säger finns här funktionsblandning (maskinstadsidealen har inte fullt slagit igenom ännu). Även i arkitekturen finns det detaljer och man ser att de som ritat och uppfört husen har brytt sig om detaljerna. Bbara en sådan sak som att huset jag bor i är från 1932 och vi fortfarande har kvar originalfönster! Stambytte gjorde vi först för ett par år sedan. Onekligen en helt annan kvalitet i grejorna än miljonprogrammets snabbt ihophafsade byggen.
Jag förstår argumentationen att vi i framtiden inte kan veta om vi kommer att gilla miljonprogramsarkitekturen, eftersom vi i historien har ogillat andra stilar, som vi sedan kommit att gilla, och tvärtom också, hus som vi gillade när de uppfördes, som senare kom att ogillas, för att sedan bli omtyckta igen.
Men, och här finns en viktig skillnad. Miljonprograms-"arkitekturen" var inte omtyckta när den kom (jag pratar här om allmänheten, inte om en klick arkitekter som påstår sig gilla husen men aldrig själv skulle bo i dem...). De har heller inte uppskattats senare, och gör det inte heller idag. Kommer vi gilla dem i framtiden? Möjligt, men jag tror inte det. Grundfelet ligger i att dessa byggnader är 100% funktionella. Man har alltså överhuvudtaget inte brytt sig om hur de ser ut. Det var aldrig en parameter att de skulle se trevliga ut. De skulle fylla en funktion, inget mer. Det som i undersökning efter undersökning visat sig vara omtyckt, detaljer i mänsklig skala, arbetade man aktivt för att undvika då det gick emot brutalismens dogma.
Jag tycker dock att vi kan spara vissa av dessa hus, just som en historisk tillbakablick. Men de bör då ses som en ren museal aspekt, ingen ska tvingas att bo i en sådan deprimerande miljö.