Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Norrort

Senaste Mitt i Solna (24/2 -09)

Albert Elfv
2 Inlägg
, Gick med: Februari 2008
http://arkiv.mitti.se/erez4/online/mitti/solna.ht..
Kolla in sida 4... Snälla, nån borde replikera denna vansinnesartikel.. Härligt varierad åldersrepresenation också om man kollar fotot.. Ska verkligen dessa 80-plussare bestämma hur framtidens stockholm ska se ut?
Senast ändrad 26 februari 2009 01:42
Profilbild
Hans Berglund
110 Inlägg
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Skrämmande var ordet. *huttrar*

Kan inte någon Solnaboende Yimbyit skriva någon insändare och skicka den till tidningen?

På sidan 2 finner man något tragikomiskt. "Naturen offras för nationalarenan".
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

På sidan 2 finner man något tragikomiskt. "Naturen offras för nationalarenan".

Här har vi naturen man talar om

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Två av de intervjuade:

"Jag är princip emot fler byggnader i stostaden. Jag tycker man ska satsa på landsbygden istället. Det är ohållbart att bo som vi gör idag"

Vilken insikt!

"Jag tycker torget ska vara som det är. Man vill ju ha det öppet och luftigt. De borde satsa på bättre service istället"

Intressant slutledning. Service istället för invånare. Jo jag tackar.

Liz Grönlund (HGF): "Höghuset på torget kan man ju ifrågasätta. Men för övrigt tycker jag att det är utmärkt att man förtätar kollektivtrafiknära ytor. Då spar man grönområdena"

De två sista meningarna har hon ju alldeles rätt i. Men i den första meningen hänger inte ihop med de två följande . "Höghuset" kommer ju i allra högsta grad att ligga på en kollektivtrafiknära yta, som innebär att man i framtiden slipper bebygga grönytor.

Senast ändrad 25 februari 2009 17:27
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Intressant att de inte intervjuar någon under 50 år. Det finns många, många studenter i området (de flesta mellan 20 och 30) som man skulle kunnat intervjua. Vad har de för syn på framtidens stad där NIMBYism försvårar för deras etablering på bostadsmarknaden?
121 Inlägg
Ja, tyvärr så ser det ut på det viset i dagens stadsplanering. Det är 70+ som får bestämma hur staden ska se ut, och det är klart som korvspad att de inte vill se någon förändring överhuvudtaget. Skrämmande är att stadsplanerarna lyssna på de också, jag säger nu inte att man inte ska lyssna på alla synpunkter som kommer in. Att det råder en väldig obalans råder det inget tvivel på.

Jag bor själv i Solna och läser blaskan varje gång den dimper ner i brevlådan. Kan säga att i nästan varje nummer så är det insändare som klagar över det som planeras att byggas.

Att HGF kvinnan säger så ser jag inte som något märkligt, för vem vill göra sig ovän med alla nimbysar? Och samtidigt vilja ha mer bostäder och tätare stad.
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Johannes Lilleberg skrev:

Här har vi naturen man talar om

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Ge fasiken i min natur!!!

What, sa någon natur???
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Carla Sengstabacke-Olsson 78:
Fyfasen, jag tycker inte att de ska bygga några mera hus. Det är bra som det är. Jag tänker på grannarna, mina vänner i PRO och Bridgeklubben.

Hmm, på vilket sätt drabbas dessa? PROarna kan väl spela bridge i det nya biblioteket på bottenplan?
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Artikeln ser jag inget fel på. Den rapporterar väl bara om vad som skett. De intervjuade är antagligen personer på mötet, varför fördelningen inte blivit särskilt representativ.

Att det skulle vara ohållbart att människor bor i städer är som tidigare påpekats falskt. Landsbygden behöver förstås arbetskraft till den industri som måste finnas på landsbygden, men att folk ska flytta dit och ha samma sorts jobb som i stan lär vara negativt för miljön. Med dagens teknik finns det inte jobb för särskilt många inom jord-, skogsbruk och liknande.
Senast ändrad 25 februari 2009 21:02

> Städer
 > Norrort
Senaste Mitt i Solna (24/2 -09)

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.