Utskrift från gbg.yimby.se
....

Sjöstadsporten

Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Nytt område under uppförande i Hammarby Sjöstad.
För första gången verkar det också inkludera ett fåtal något högre byggnader. Det applåderar vi , även om det fortfarande är för glest överlag.

What's up here? Inte så värst stad..

Hotell:

http://www.stockholm.se/Fristaende-webb..
52 Inlägg
Ovanligt att se bilder som den näst sista, där träden saknar löv och himlen är grå. Det är ju sånt man måste planera för här i sverige, men på alla skisser och renderingar utgår ju från solkustklimat...

Jag förstår inte varför hammarby sjöstad ska innehålla såna enorma tomma ytor, det är nästan värre än miljonprogramförorterna. Hemskt ocharmigt.
Johan Sköld
3 Inlägg
ser ut som om arkitekterna har spelat tetris just innan de ritade upp denna plan. . fasaderna är klädda utav tråkiga grå fyrkanter.
Fredrik Reinius
1 Inlägg
De började bygga för ett tag sedan och har kommit igång ordentligt nu:

Större bild: http://www.flickr.com/photos/30468211@N..
På det stora hela tycker jag som bott i HS med utsikt mot Hammarbybacken i drygt två år att det visst är charmigt. Kan inte en stad få se ut på lite olika sätt? Allt behöver ju inte vara Vasastan - jag har bott där också och trivts bra men inte är det säkskilt charmigt. Sen finns det ju klara planeringsmissar som att lägga en skola med matbespisning (fast det heter väl inte så nu för tiden)som vetter mot Luma med ett av sjöstadens bästa skyltlägen. Å andra sidan går det (nästan) inte att stanna med bil där. Och trafiklösningen vid Luma ska vi bara inte tala om. Kan inte någon vettig planerare rita om eländet så att vi slipper alla närsituationer bil/spårvagn.
Kan fö någon förklara för mig varför signalerna när spårvagnen kommer ska visa gult sken. klart som fn att man inte stannar. Stockholms bilister är präglade att öka farten för att hinna över på gult. Rött ska det förstås vara. Men det står väl i någon järnvägslag från 1860.
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Det här med signalerna i sjöstan, jag har aldrig riktigt förstått varför det är ett så stort problem.

När man kör bil bör man tänka till och se sig för innan man korsar någon annans körfält, t ex bussfil, cykelfält, trottoar, övergångsställe, spårvägsspår, mötande trafiks körfält när man svänger vänster etc. Inga konstigheter egentligen. Spår i gatan bör också vara ett varningstecken att en spårvagn kan dyka upp. När det låter pling-pling-pling och blinkar gult likaså. Spårvagnar är jättestora och lätta att se.

Jag ifrågasätter ju inte att det ÄR ett stort problem, jag förstår bara inte varför det är det just där. Jag tycker aldrig att man hör folk i Liljeholmen eller Gröndal ha samma problem och gulblink duger vid såväl Djurgårdsbron som Nybroplan.

Felet kan vara något annat än färgen, tänker jag mig. Kanske är det för att gatulivet är så dåligt att bilisterna inte uppfattar att det är en stad än? Kanske kommer tågen ur nån konstig vinkel?
Senast ändrad 6 april 2009 23:13

Sjöstadsporten

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.