Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Norrort

Kymlinge

Sida 1 av 2
12>
Oscar B
35 Inlägg
Är det någon som vet om det finns några planer på att bebygga Kymlinge, dvs området runt 'spökstationen' på blå linjen mellan Hallonbergen och Kista? Sen de ursprungliga planerena skrotades på sjuttiotalet har det ju hänt en del och politiskt verkar det ju nu börja bli möjligt att exploatera Järvafältet. Enligt devisen att lågt hängande frukt ska plockas först så vore det väl en idé att börja med ett område där det redan finns tunnelbana dragen? Området ligger ju dessutom mellan expansiva områden som Kista i norr och Arenastaden och Frösunda i söder. Ursviksområdet som planeras sydväst om Kymlinge skulle ju kunna vara ett led i att knyta samman Solna, Sundbyberg, Sollentuna, Rinkeby och Kista-Akalla. Är det naturreservatet runt Igelbäcken som är problemet? Någon som kan upplysa en vilsen Yimbyist?
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Hej Oscar!
Lite kan hittas här, men inte mycket:
http://www.stockholmsfria.nu/artikel/77648
Jim Nyberg
3 Inlägg
Hej Oscar!
Jag hittade en spännande broschyr om hur Vasakronan tillsammans med Sundbyberg och White skulle vilja utveckla Kymlinge. Den är från 2006 och jag vet inte hur mycket längre man har kommit i planerna. Sidan www.kymlinge.nu verkjar för övrigt rätt övergiven.

http://www.kymlinge.nu/Kymlinge_061204_LOWRES.pdf
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Per Pettersson anser följande:

Vad gäller grönområden så är det inte ett självändamål att ha en massa grönsaker i stan. Områdena måste dessutom skötas och ligga på rätt ställen. En plats som inte gör någon människa glad är till exempel Järvafältet kring Kymlingelänken. Detta område består av sly samt en mörk skog, genom vilken den enda och dåligt upplysta vägen (eller snarare stigen) mellan norra och södra Järva går. Att området ligger precis intill en hårt trafikerad väg gör ju inte saken bättre. Områden av den här karaktären borde bebyggas med kontor, för att skapa en urban mur mellan trafikled och natur. Det som sedan tar vid av Järvafältet måste dessutom underhållas bättre för att människorna i Stockholm ska ha någon glädje av det. Detta exempel gäller även för övriga grönområden i staden; orimligt stora områden har inget egenvärde, däremot är det positivt att det finns många grönområden utspridda över hela staden.

http://perzec.wordpress.com/2009/02/24/stockholms..
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Jim Nyberg skrev:

Hej Oscar!
Jag hittade en spännande broschyr om hur Vasakronan tillsammans med Sundbyberg och White skulle vilja utveckla Kymlinge. Den är från 2006 och jag vet inte hur mycket längre man har kommit i planerna. Sidan www.kymlinge.nu verkjar för övrigt rätt övergiven.

Kan inte låta bli att dra på smilbanden när jag tittdade igenom PDF filen. No offence, men på sidan 6 ser bilden ut som en reklambild för Livets Ord. Renar och rävar och lekande barn blandat med vad som ser ut som odlingar av något slag.

Var kom renen ifrån??? Nog för att Kista o Kymlinge ligger norr om stan, men nog är det en bra bit kvar till renarnas rike..

På sidan 13 så måste bilen verkligen få säga sitt. Vilken stadsport in till Kymlinge/Kista. Och på sidan 19 är en skön bild, en ko mitt uppe i allt. Sen för att verkligen visa att natur och storstadslivet och det moderna tekniksamhället går hand i hand så slänger vi in en bild på den unga moderna kvinnan med laptopen och med den porlande bäcken vid sin sida.

Hoppas verkligen detta förslag hamnade i sopkorgen... Riktigt uselt om jag får säga så. Drömmen om Bullerbyn lever sitt liv...
Oscar B
35 Inlägg
Svar direkt, vilken service! Funderar på att lägga upp en tråd om deklarationshjälp...

Vasakronans plan hade väl en del svagheter men jag ser det ändå som positivt att alla tankar på att bebygga området inte kvävts av naturreservatets närhet. Om något kommer att utvecklas runt t-banan i kymlinge så kommer det nog krävas en del kompromisser med fältbiologerna så man får nog inte ställa kraven för högt.En fördel med att området har en stark eko-profil är att man skulle kunna bygga en biloberoende stadsdel även om det knappast skulle bli några skyskrapor (detta är bara godtyckliga och hypotetiska spekulationer men i bland måste man ju göra det också). För att skapa ett område som kan hjälpa bostadssituationen i regionen, bidra till att skapa en kritisk massa för tät stadsbebyggelse i det designerade områdescentrat Kista och smatidigt vara acceptabelt för politikerna i Sumpan så kanske man måste jämka en del:

- Kvartersbebyggelse norr och nordost om t-banestatioinen med bostäder, butiker och a sprinkle of kontor.
- Skärm av kontor, idrottsanläggningar, lätt industri, infrastrukturnödvändigheter (typ ställverk) etc mot E4an
- Trädgårdsstad med låga men täta radhus (små trädgårdar,smala gator etc.) väster och söder om t-banan
- Miljöprofil på hela området med bla låg parkeringskvot och bra cykelbanor både inom området och söderut mot Järvastaden och vidare.
- Större delen av naturreservatet bevaras i väster och södra delen av området sparas för senare exploatering för att sammanbinda Ursvik, Järvastaden med Kista etc.
- Viktigast av allt: förbindelser över Kymlingelänken och E4an till Kista resp Sollentuna måste prioriteras. Kymlingelänken måste troligen förändras ganska radikalt, typ nedgrävning eller hastighetsreducering/avsmalning, om stadsdelen ska kunna integreras med Kista på ett vettigt sätt.

Ingen högdensitetsutopi men vore ett sånt scenario inte att föredra framför ett "friluftsområde" som knappt någon utnyttjar eller ens kan ta sig till utan bil eller kraftiga cykelben?
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
NNJa, jag håller inte med om att det inte får bli för tätt. Själv bor jag i Kista och har nyttjat grönområdet i fråga många gånger. Yimby som jag är ser jag dock gärna att en del av det utvecklas. Så här ser jag på det:

fräckt tar jag Oscars uppraddning och ändrar efter mitt tycke och smak!

- Tät kvartersbebyggelse norr om tunnelbanestationen med bostäder, butiker och kontor. Kvarteren byggs i c:a tio våningar med ett eller ett par hörnhus er kvarter som sticker upp till vilken höjd som byggaren vill (och luftfartsverket godkänner)
- Skärm av kontor, idrottsanläggningar, lätt industri, infrastrukturnödvändigheter (typ ställverk) etc mot E4an ingen ändring mot Oscars förslag
- Ingen bebyggelse alls söder om tunnelbanestationen
- Miljöprofil på hela området med bl.a. omvänd parkeringsnorm (maxtal istället för minimital) och bra cyckelfält på gatorna både inom området och goda cyckelvägar söderut mot Järva"staden" (radhusförorten) och vidare.
- Nästan hela naturreservatet bevaras.
- Viktigast av allt: förbindelser över Kymlingelänken och E4an till Kista resp Sollentuna måste prioriteras. Kymlingelänken måste troligen förändras ganska radikalt, typ nedgrävning eller omvandling till stadsgata om stadsdelen ska kunna integreras med Kista på ett vettigt sätt. En integrering med Kista skulle ge mycket stora ökningar av stadsvärdena i Kista och Kymlinge.
2 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Samråd om översiktsplan för Sundbyberg (inklusive Kymlinge) pågår just nu.
http://www.sundbyberg.se/demokratidialog/demokrat..
Se även separat tråd.
Mvh Christer
Senast ändrad 13 mars 2009 12:46
Oscar B
35 Inlägg
Nu ska visst Solna och Sumpan bygga ett värmeverk för 2,3 mdr SEK i Kymlinge:
http://www.norrenergi.se/NE_hemsida/miljo_hallbar..

Första steget mot min masterplan är alltså på gång - skärmen mot E4.

Dock måste man fråga sig om inte Sln/Sbg är ganska ointresserade av att ha någon länk norrut till Kista - nu blir det skog med kraftverk ist för bara skog mellan Solna och Kista. Och så nya E18 så klart.
Profilbild
Anders Anttonen
157 Inlägg
Jim Nyberg skrev:

Hej Oscar!

Jag måste göra en dead link report här, Jim! Har du möjlighet att uppdatera länken?

Jag tycker det verkar onödigt att ta t-banan till "urskogen". Kan väl inte löna sig att låta en spärrvakt sitta i en ensam station ute i bushen.

Senast ändrad 8 oktober 2009 08:29
Profilbild
Anders Anttonen
157 Inlägg
Hellre än att göra en t-banestation för joggare/skogsflanörer; En ekostadsdel borde byggas, ungefär som "Understen" i Björkhagen. Här skulle "gröna tak" kunna vara lämpligt. Bygga tätt och miljövänligt! Ett liknande område med miljöprofil borde även byggas i Hansta norr om Akalla med förlängd t-bana, givetvis.
Stockholm köpte Hanstaområdet av Sollentuna för att bygga bostäder och förlänga
t-banelinje 11 dit. Men Nimbysarna i stadshuset på 80-talet lyckades få området naturskyddat för all evighet. Tror dom!
Staden köpte mark som senare inte får exploateras!
Vilket slöseri med våra skattepengar!
Tycker personligen att kymlinge vore ett otroligt bra område att förlägga ett nytt nöjesfält till. Gröna lund är redan fullproppat och bullerstört. Låt oss bygga en riktig liseberg-utmanare med ett nytt modernt nöjesfält dit man kan ta sig gående, med tunnelbana och med bil. Den här chansen kommer aldrig igen. Någon som tänkt på det?
L-Å H
115 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen (Nybohov)), Gick med: Augusti 2008
Fredrik Grufman skrev:

Tycker personligen att kymlinge vore ett otroligt bra område att förlägga ett nytt nöjesfält till. Gröna lund är redan fullproppat och bullerstört. Låt oss bygga en riktig liseberg-utmanare med ett nytt modernt nöjesfält dit man kan ta sig gående, med tunnelbana och med bil. Den här chansen kommer aldrig igen. Någon som tänkt på det?

Du är nog fel, eller snarare för sent, ute. Gröna Lunds tidigare ägare och Botkyrka kommun har planer på ett nytt nöjesfält i Botkyrka. (Vet inte hur planerna fortskrider.) Dessutom har Grönan just fått löfte om att utöka på tomten mellan Allmänna gränd och spårvagnshallen.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Mittemot Kymlinge på andra sidan järnvägen men väster om E4 ligger ett stort och rätt fult fält som inte är en del av NSP. Det är inte ett ursprungligt naturområde utan har recyclats från galoppbanan som låg där fram till 60-talet innan verksamheten flyttades till Täby. Nån som vet vad det finns för planer för detta område?

EDIT: Det slog mej just att det kan vara ett vägreservat för motorvägskorset mellan E4 och den tidigare planerade motorvägen över Järvafältet. Men den är väl inte aktuell längre?
Senast ändrad 11 oktober 2009 11:49
Herbert, Tingesten skrev:

Mittemot Kymlinge på andra sidan järnvägen men väster om E4 ligger ett stort och rätt fult fält som inte är en del av NSP. Det är inte ett ursprungligt naturområde utan har recyclats från galoppbanan som låg där fram till 60-talet innan verksamheten flyttades till Täby. Nån som vet vad det finns för planer för detta område?

EDIT: Det slog mej just att det kan vara ett vägreservat för motorvägskorset mellan E4 och den tidigare planerade motorvägen över Järvafältet. Men den är väl inte aktuell längre?

Det finns långt framskridna planer på att bygga värmeverk i kymlinges nord västra hörn.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Fredrik Grufman skrev:

Det finns långt framskridna planer på att bygga värmeverk i kymlinges nord västra hörn.

Ja, fast det är på västsidan om järnvägen. Fältet jag talar om ligger precis utanför Kymlinges hemkommun Sundbyberg.
Oscar B
35 Inlägg

Jag tror att du menar området norr om Ulriksdals Golfklubb (som ska bebyggas med med en mindre urban variant av Frösunda.

Det nordligaste hörnet av området upp mot Igelbäcken och där E4 går över järnvägen kommer det nog inte byggas något. Inget finns inplanerat i Solna stads planer och där ligger Överjärva Gård som fungerar som en ”naturskola” eller något sånt. Kulturhistoriskt viktigt anses det vara iaf. Dessutom tror jag att man vill ha en grön kil mellan Järvafältet och Nationalstadsparken mot Ulriksdal och vidare söderut (sedan har man ju råkat bygga en järnväg och en motorväg som blockerar men alla verkar ändå prata om spridningsstråk för djur och natur osv.).

Sedan finns ju det lilla fältet som utgör den norra delen av timglaset mellan E4 och Norra Stambanan, nämligen plätten tvärs över järnvägen från Silverdal. Den är nog för smal för att göra något vettigt av, tyvärr.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Oscar Bergman skrev:

Jag tror att du menar området norr om Ulriksdals Golfklubb (som ska bebyggas med med en mindre urban variant av Frösunda.

Tack för det. Stadskvarter och torg, verkar ju bra även om det bara är radhus som ska byggas. Närheten till Ulriksdals pendeltågsstation borde ju annars kunna användas som argument för lite högre exploateringsgrad.
Oscar B
35 Inlägg

Oscar Bergman skrev:

Tack för det. Stadskvarter och torg, verkar ju bra även om det bara är radhus som ska byggas. Närheten till Ulriksdals pendeltågsstation borde ju annars kunna användas som argument för lite högre exploateringsgrad.

Håller helt och hållet med dig Herbert. Det kan säkert bli ett trevligt område men det kommer ändå att kännas lite som ett missat tillfälle att göra något ännu bättre. Det huvudsakliga problemet med de nya områden som planeras i Solna är IMO att de inte har några starka kopplingar mellan varandra. Järvastaden, Nya Ulriksdal, Frösunda och Arenastaden (som borde kallas Norra Hagalund eller Östra Råsunda) splittras ju av Norra stambanan och E18 och i mitten av allt ligger Hagalunds rangerbangård. Sidospår i den här tråden men iaf.

Vad gäller Kymlinge och det nya värmeverket (vid korsningen E4/nya E18) verkar det som att det är just det hörnet - det nordöstra - som är det mest tänkbara att bebygga. Om man lägger liknande verksamheter eller kontor längs med E4 (600-800m ner) så skulle man kunna bygga bostäder in mot tunnelbanestationen som då kan tas i drift med gott samvete. Heureka!
Kristian Funk
18 Inlägg
Enligt Sundbybergs nya förslag till översiktsplan diskuteras en framtida markanvändning med markägaren Vasakronan. Stadens uppfattning är att säkra och utveckla naturreservatet. Även området utan naturreservatet, norra Kymlinge, ska bland annat användas till rekreation och idrott. Längs med de stora motorvägarna E4 och E18 kan bebyggelse uppföras för att skydda mot buller och avgaser.

Eventuell bebyggelse ska i så fall bestå av arbetsplatser och möjligen studentbostäder. Kommunfullmäktige har fattat ett principbeslut om att planering för ett kraftvärmeverk i området ska fortsätta och att den frågan ska beaktas i det fortsatta arbetet med översiktsplanen.

Motionsspår som påverkas av exploateringen kan komma att dras om och även utvecklas utifrån nya tekniska möjligheter. Om verksamheter förläggs till området kan även möjligheterna att öppna tunnelbanestationen i området undersökas.

Området är idag svårtillgängligt från Sundbyberg. För att skapa socialt hållbara miljöer behöver bostäder, arbetsplatser och service blandas. Detta tillgodoses genom närheten till Kista. Utifrån ett folkhälsoperspektiv är bevarande av grönområden, frågor om tillgänglighet och en minskning av buller och avgaser inne i naturreservatet viktigt.

Källa: Sundbyberg Stad, 2009
Sida 1 av 2
12>

> Städer
 > Norrort
Kymlinge

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.