Utskrift från gbg.yimby.se
....

Roslagsbanan - ny station vid Universitetet

Erik Engholm
41 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2009
Detta ärende har nyligen vunnit laga kraft, efter ett par års överklaganden.
http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/S..
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
Vilka eller vem hade överklagat detta månne? Var det Lilla Frescati Koloniförening?

"... Det huvudsakliga innehållet i brevet beskriver föreningens förhållanden och
värdet av denna och andra koloniföreningar. Kolonilotters antal bör utökas
och skyddas. Föreningen har den uppfattningen att den föreslagna placeringen
av stationen skulle påverka Nationalstadsparken negativt
. Huvudskälen
som anförs är att kontakten mellan odlingslotter på vardera sidan om spåren
bryts. Den urbana miljön från Roslagsvägen och tunnelbanan utökas.
Landskapsbilden förändras och stationsområdet kommer att vara exponerat.
Stationsmiljön med perronger, vind- och regnskydd, belysning, trappor, hissar
och inbromsande och startande tåg i omedelbar anslutning till koloniföreningen
innebär en kraftig försämring av miljön både för kolonisterna och den
besökande allmänheten.

Ja, då var vi där igen med hänvisning till denna Nationalstadspark som är som en helig ko i Stockholm. Tråkigt att saker och ting ska överklagas in i det längsta.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Tråkigt när en minoritets privata lyxhobby ska få blockera kollektiv, miljövänlig infrastruktur i innerstaden.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Detta kan bli riktigt bra.


När tvärbanan förlängs kan den västra perrongsänden få kontakt med Roslagsbanan och den östra med tunnelbanan. Då får man en riktig "hub"
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Anders Gardebring
3335 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Mikael Hörnlund skrev:

"Föreningen har den uppfattningen att den föreslagna placeringen av stationen skulle påverka Nationalstadsparken negativt.


Det där tyckte jag var ganska humoristiskt i all sin inskränkta självcentrering.
Ja.. Att bygga en station där spåren faktiskt redan går inom ett område som redan är reserverat för järnvägsverksamhet måste verkligen inverka väldigt hårt på nationalstadsparken... De kanske föredrar att man placerar stationen en bit bort från spåren...? ;)
Ja jisses...

Men jo, det här blir nog väldigt bra. Vågar man hoppas på en station vid Albano framöver också? Eller det kanske blir för nära?
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008

Det naturliga vore väl att man la ner den nuvarande stationen vid viadukten över Roslagsvägen. Då vore det inga problem att bygga en station vid Albano.

Detta kan dock ändras om Roslagsvägen blir en innerstadsgata ovanför vilket Roslagsbanan löper ovan. Då kan det vara läge med station vid Universitetet N, Universitetet S och vid Albano.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Anders Anttonen
157 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: April 2008
Erik Engholm skrev:

Detta ärende har nyligen vunnit laga kraft, efter ett par års överklaganden.
http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/S..


Jodå, jag har följt "detta spännande drama i två akter utan innehåll".
Argumenten var ju löjligt pinsamma för att komma från vuxna människor.
Kolonisterna kan ju själva ta tåget till lotten!?
Nuvarande "Universitet" på Roslagsbanan är en simpel träplattform, icke handikappanpassad, och med dålig conexxion till övrig kollektivtrafik.
Det "störande ljuset" från hållplatsen är ju på kvällstid under årets mörka del.
Vem påtar på någon kolonilott då? I en halv meter snö?
__________________
Investigate "9/11" and "The Swine Flu" now!
Profilbild
Magnus Orest
53 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Oktober 2007
Rent spontant känns det som en halvmesyr. Jo, Roslagsbanan behöver en bättre station vid Universitetet. Den som finns nu är undermålig på alla sätt och vis.

Men är inte det främsta problemet att banans sträckning missar universitetsområdet, och därför borde dras om? Vad jag förstår kommer den nya stationen att hamna några hundra meter väster om nedgången till T-banan. Som i sin tur ligger några hundra meter väster om universitetets huvudbyggnad.

En lösning som är hållbar på lång sikt borde fokusera mer på att binda samman Roslagsbanan med Universitetet.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Finns det inget sätt att koppla ihop t-bana, Roslagsbana och blivande tvärspårväg i en enda station?
Profilbild
Anders Gardebring
3335 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Om det är frågan om "några hundra meter" mellan stationerna kanske man sedan ska lägga tvärbanan i mitten av dessa hundra meter? Då blir det ju "bara" hudra meter mellan respektive trafikslag.
Fast normalt sätt vill man ju iofs ha trafikslagen direkt vid varandra i bytespunkter så det bästa är förstås att flytta lite på Roslagsbanan, men om man nu precis bestämt sig för att bygga en ny station i befintligt läge lär inte det hända de närmaste årtiondena...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 12 april 2009 16:20
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Om universitetets t-banestation fick en ingång väster om Roslagsvägen skulle den ligga 100 meter från Roslagsbanan. Perrongerna till tvärbanan är idag 60-70 meter men borde enligt min mening i framtiden förlängas för att kunna ta tre vagnar istället för två. Då är vi uppe i 100 meter perrong och då är dödavståndet 0 meter mellan Roslagsbana och t-bana.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Jag kan bekänna att jag brukade vistas ganska mycket intill nämnda kolonilotter då jag under en tid pluggade vid ett ställe som ligger just där. Jag passerade lotterna många gånger - och det här var under de varma årstiderna, våren, sommaren och hösten. Man såg väldigt sällan ägarna och flera lotter var dåligt skötta. Ja, antingen misskötta eller så visste inte ägarna hur man odlade grödorna(!). Men att de skulle vara välskötta och utomordentliga samt att det alltid skulle finnas många personer där, nej. Sedan undrar jag varför [B]DE[/B] av alla ska ha så mycket att säga till med tanke på det jag redan har berättat. De som verkligen borde ha något att säga till är personal och studenter vid Stockholms Universitet. Folk skulle bara veta hur mycket bättre som [B]kollektiv[/B]trafiken kunde bli där. Det behövs och är egentligen som Gustav Svärd brukar säga, "bygga igår"-projekt.
Senast ändrad 13 april 2009 16:46

Roslagsbanan - ny station vid Universitetet

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter