Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

Liljeholmskajen

Per J
29 Inlägg
Är det någon som har varit vid liljeholmskajen på senaste tiden? Jag har för mig att planerna såg ganska ok ut, skulle bara höra hur det såg ut i verkligheten. Läget är verkligen bra, hoppas de inte förstör det på samma sätt som de gjort i norra hammarbyhamnen.
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Jag har varit där en del, det är en byggarbetsplats fortfarande. Det finns grejer i bottenvåningarna på många av husen, men det är lite mysko grejer som ligger där. Typ en utemöbelgrossist för uteserveringar och en flygsimulatorklubb. Tar nog en stund innan det utkristalliserats vad som ska ligga var tänker jag.

Det finns ju många likheter med Sjöstan, som att många kvarter är uppbrytna, arkitekturen likartad osv. Lite utav ett bostadsområde så. Men det ligger ju nära Marieviks kontorshus och jag gissar att husen som ska byggas närmast södertäljevägen blir kontorshus också, så det blir nog ganska bra till sist.

Jag tror att det finns 1 pakeringsplats per lägenhet i området, tokigt många parkeringsgarage är det i alla fall. Vad jag hört kostar de 1500 kr i månaden och det finns många platser lediga.

Det känns som man dragit vissa lärdomar av sjöstan, och att det är ganska lyckat trots allt. Framförallt är det ju ett mycket mindre område med mer existerande bebyggelse i närheten, det hjälper ju upp stadskänslan. Om man lyckas med sambanden upp mot Årsta och Liljeholmen C kan det nog bli riktigt bra.
Senast ändrad 30 mars 2009 17:47
Jag ska flytta dit i sommar, så jag har varit där en hel del och kikat. Tycker det ser riktigt lovande ut, men som tidigare talare konstaterat hänger allt på att man får ihop sambanden med omgivningarna. Om de inte får arslet ur vagnen och gör om Södertäljevägen till boulevard riskerar det att bli lite öde.

> Städer
Liljeholmskajen

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.