Utskrift från gbg.yimby.se
....

TV-Tips: Hötorget 50 år

Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Intressant. Och bra att det tas upp i forum som andra än de redan frälsta läser

(Om man redan har koll på fördomar mot Finland kan man skippa till 8:25 för stadsbyggnadsdiskussionen.)
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Det var ju ganska komiskt att journalist/arkitektkvinnan genast tog upp S:t Eriksområdet som exempel på enformig arkitektur när programledaren talade om city som det, pasticherna i S:t Eriks tycks vara många arkitekters hatobjekt nummer ett. Jag hade personligen tagit upp Hammarby Sjöstad, eller för den delen vilket förortsområde som helst i Storstockholm. För mig, är S:t Eriksområdet ett exempel på ett vackert bostadsområde, även om jag gärna hade sett att de hade byggt pastischer från fler tidsepoker där.

Men de nämnde ju problemet med enformig arkitektur i de nya områden som planeras i Stockholm, och att döma av de idéskisser vi hittils sett är det ju en överhängande risk att vi får väldigt trista (bara nyfunkis arkitektur) hus i dessa utvecklingsprojekt. Hoppas vi i Yimby kan påverka där?
3334 Inlägg
Nja.. Jag håller nog med om att S:t Erik är ganska trist. Framförallt är det ett stadsplaneringsmässigt misslyckande som vänder staden ryggen.
Det är frågan om ett område som parasiterar på stadens värden utan att själv tillföra några.
(Okej, vissa värden tillförs, men inte alls så många som det finns potential till).
Arkitektoniskt är det trevligare än utslätad nyfunkis, men det betyder inte per automatik att det är bra, snarare är det väl om något i så fall en uppgiven suck om att vi inte kom längre. Missförstå mig inte nu, jag tycker att pastischer har en plats i nybyggnation. Det jag tycker är tråkigt är att det vi ser i Stockholm är nästan uteslutande pastischer. Nyfunkis är en pastish på funkisen. Vi ser pastischer på klassicismen. Vi ser pastischer på modernism. (Modernism anser jag vara en överspelat arkitektonisk epok så även modernistiska byggnader ser jag som pastischer). Var finns den nya arkitekturen som vi ser runt omkring oss i världen?

Senast ändrad 10 april 2009 16:32
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Anders nu talade jag ju främst om arkitekturen...

Senast ändrad 10 april 2009 16:52
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg

Nope. Skulle ta ett par timmar att göra. På svajigt WLAN... (Är ute på landet till på måndag kväll)...

TV-Tips: Hötorget 50 år

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6720 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
15 Februari 2019 15:57 av Mikael Bigert