Utskrift från gbg.yimby.se
....

Dyster framtid för Stockholm som stad med hållbar trafikapparat

Bernt Carlsson
3 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2009
Dyster framtid för Stockholm som stad med hållbar trafikapparat

Stockholm växer så det knakar. Med ett Göteborg (ungefär) på 20 år sägs det. Vi kan vara alldeles säkra på att de flesta av dessa nya stockholmare har eller kommer att ha tillgång till bil eller tänker skaffa bil. Det behövs det inga miljöprövningar eller remissrundor till. Samtidigt tar det mycket lång tid att bygga spår i Sverige. Järnvägsprojekt tar kanske 15 år och spårväg (som byggplaneras och tillståndsprövas mm som det vore järnväg) tar kanske 10 år. Minst. Den senaste tiden har det börja sippra in hos politiker lite till mans att spårväg kan vara modernt och bra och inte bara gullig nostalgi. Sten Nordin i Stadshuset t ex lär gilla spårväg och kanske till och med socialdemokraterna med sin historia som folkbilismens banerförare (och därmed spårvägens bortsopare) kan tänka sig spårväg numera. Tvärbanans stigande antal resande och nöjd-kund-index gör att alla vill bygga ut den. Förra året talades det om olika spårvägsprojekt, särskilt Tvärbanan till Solna och Spårväg City och andra som om de vore nära till förverkligande. Christer G Wennerholm lovade att byggstart för Solnagrenen av Tvärbanan skulle bli nu i år 2009. Nu visar det sig att SL väntar på infrastrukturpengar från regeringen för projektet som kanske skulle kunna komma nästa år. Inga garantier för detta av SL ”högprioriterade” projekt finns det förstås och nu uttalar infrastrukturministern Åsa Torstensson (C), tydligt att hon ingenting lovar. Det framkom i ett nyhetsreportage i ABC-nytt. Andra spårvägsprojekt som Tvärbanans Kistagren, Tvärbana Ost fram till Slussen inklusive Saltsjöbanan och Tvärbana Syd då? Ja, de ligger så långt fram i tiden så det blir bara lösa spekulationer. Kanske blir något av dessa projekt en dag till. Som ”Bus Rapid Transit” - uppgraderad buss som ska försöka likna spårväg. Det lär ju bli billigare, flexiblare och mera lagom. I landet Lagom ska vi ha tålamod som Åsa Torstensson säger. Alltmedan kollektivtrafiken får förbli en nödvändiga allmosa för de stackare som inte har bil. Stockholm verkar gå en dyster framtid tillmötes trots politikernas käcka optimism.

Bernt Carlsson
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Finns det inte möjlighet till förskottering av medel för att kunna bygga banan innan statliga medel finnes till hands? Region Skåne har ju använt sig av denna möjlighet.
Bernt Carlsson
3 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2009
I Norrköping har man beslutat att börja bygga spårvägsförlängningen till Hageby och Navestad (som varit på gång länge) utan att vänta på regeringens infrastrukturpengar. Den ska börja byggas nu i vår. De bedömde att de tjänar på att börja bygga nu. Bussar spars in tidigare, byggande och exploatering kan stimuleras bland annat. Varför resonerar inte Stockholmspolitikerna likadant?
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Ja du Bernt, läs Anders senaste yimby-artikel om tunnelbanan och norra station.
Ärligt talat så vet jag inte längre hur politikerna i det här länet resonerar. Det har skett så många ologiska ting när det som mest behövs infrastruktursatsningar (lägg till att vi behöver akut ett flertal infrastruktursatsningar sedan flera årtionden tillbaka + att man i kristider satsar på just infrastruktur för att ta sig ur + att man i övriga världen storsatsar på infrastruktur, speciellt järnvägar/t-banor/spårvägar... ) att man bara baxnar och blir allmänt bitter. <- Det är bara att ta en titt på min replik här.
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Ja du Bernt, läs Anders senaste yimby-artikel om tunnelbanan och norra station.
Ärligt talat så vet jag inte längre hur politikerna i det här länet resonerar. Det har skett så många ologiska ting när det som mest behövs infrastruktursatsningar (lägg till att vi behöver akut ett flertal infrastruktursatsningar sedan flera årtionden tillbaka + att man i kristider satsar på just infrastruktur för att ta sig ur + att man i övriga världen storsatsar på infrastruktur, speciellt järnvägar/t-banor/spårvägar... ) att man bara baxnar och blir allmänt bitter. <- Det är bara att ta en titt på min replik här.


Lägg till att Stockholms politiker vurmar för: bilen som norm, funktionsseparering, trafiksseparering, hus-i-park, nyfunkis, det modernistiska tankesättet, funktionalistiska tankesättet, barriärer, fossila bränslen, lagom är bäst, enahanda arkitektur... Bara att fylla på listan.

Ärligt talat så blir jag så matt på denna stad så jag funderar på att kasta in handduken.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Mikael Hörnlund skrev:



Lägg till att Stockholms politiker vurmar för: bilen som norm, funktionsseparering, trafiksseparering, hus-i-park, nyfunkis, det modernistiska tankesättet, funktionalistiska tankesättet, barriärer, fossila bränslen, lagom är bäst, enahanda arkitektur... Bara att fylla på listan.

Ärligt talat så blir jag så matt på denna stad så jag funderar på att kasta in handduken.


I beg to differ! Jag upplever det faktiskt alltmer som att politikerna är på väg bort från detta. (Iaf de politiker som för tillfället sitter i stadhuset. Oppositionen säger tyvärr knappt flasklock).
Problemet sitter snarare i sega strukturer, ouppdaterad lagstiftning, okunskap, gammal vana och slentrian. Politikerna är redan på väg åt rätt håll. Nu gäller det att se till att de går från ord till handling.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 21 april 2009 11:26
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Jag skulle säga att oppositionen (utom MP som är det stora miljöhotet i Stockholm) inte har ens en begynnande stadsplaneringspolitik. Allt de gör att försöka hitta på saker att smutskasta Alliansen med. Detta gör mig mycket ledsen då det är på vänster sida jag har min ideologiska hemvist. Att Sossarna inte ett dugg har någon egen genomtänkt politik om detta utan bara reaktionsmässigt kritiserar allt som Alliansen för fram - även när det helt klart är 100% i linje med sossarnas grundläggande ideologi och med de bostadspolitiska beslut som tagits inom S på riksplanet. Sluta jiddra nån gång och börja tänka själva! inte förvånande att sossarna blöder röstare.


Att Stockholm går en dyster framtid till mötes... än så länge: o ja. Alla planer som kan leda nånstans dödas inom par år och rinner ut i sanden.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Gustav Svärd skrev:

Jag skulle säga att oppositionen (utom MP som är det stora miljöhotet i Stockholm) inte har ens en begynnande stadsplaneringspolitik. Allt de gör att försöka hitta på saker att smutskasta Alliansen med.

Ja, det är väl en bra förklaring till att de tappar så mycket röster. De säger iofs vara villiga att satsa mer på kollektivtrafik och så, vilket lockar många. Men stadsplanering verkar de inte kunna mycket om. Att medveten separation av funktioner inte är ett problem tror sig många inom vänstern, enligt de jag talat med.

Skicka packet på utbildning!
Senast ändrad 21 april 2009 17:19

Dyster framtid för Stockholm som stad med hållbar trafikapparat

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.