Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

Artikel om norra stationsområdet

Per J
29 Inlägg
Simon Hellström
52 Inlägg
Eek... Lite öststatsvarning...
Kan någon förklara vad det är med platta tak som är så fördelaktigt att man nästan helt i nutida arkitektur har slutat med sluttande tak? Det känns ju spontant att det vore bättre med lite lutning, för avrinning mm! Dessutom är det ju grymt mycket snyggare...

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

David A
24 Inlägg
, Gick med: November 2008
Simon Hellström skrev:

Eek... Lite öststatsvarning...
Kan någon förklara vad det är med platta tak som är så fördelaktigt att man nästan helt i nutida arkitektur har slutat med sluttande tak? Det känns ju spontant att det vore bättre med lite lutning, för avrinning mm! Dessutom är det ju grymt mycket snyggare...

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Öststatsvarning?

De två höghusen är ju skitsnygga. Väldigt spännande och annorlunda med trattformen! Hoppas det blir av.
Simon Hellström
52 Inlägg
Håller med om att formen är spännande, men det är det här med de breda, släta balkarna mellan fönstren som jag inte riktigt kan med... Lite som med Hötorgshusen. Jag tänker betonggrått, men det behöver det ju inte bli.
Lars Hansson
18 Inlägg
Tvillingtornen ser riktigt trista ut. Klossar på varandra i en 60-talsstil. Dessutom hatar jag trattformen som gör att byggnaderna liksom hänger över gatan på ett obehagligt sätt. Varför inte ta chansen och bygga något organiskt och sensuellt? Lägg ut projektet för arkitekturtävling! Vi har inte råd att bygga höga hus i innerstaden som är så här fula och trista. Det får bara folk att hata skyskrapor ännu mer.
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Svårt att se på en tecknad skiss då det har färglagt husen med grått som ger bilden av grå och trist betong. Jag gillar formen på husen, tycker formen är intressant. Återstår att se om det blir grå betong. Påminner om ett hus på Drottninggatan 23(om jag inte minns fel) Det ser ut som att de har tagit det huset och sedan staplat på varandra och gjort huset lite större för varje våning.
Edvard G
46 Inlägg
Härligt att de tänker bygga en hel stadsdel i 60-talspastisch, sånt har vi alldeles för lite av i Sverige. Samtidigt kul att huvudgatan har 3 körfält i varje riktning och givetvis finns ingen spårvagn inritad. Vi får hoppas att de tar in lite riktiga arkitekter innan de sätter spaden i backen.
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Edvard G skrev:

Härligt att de tänker bygga en hel stadsdel i 60-talspastisch, sånt har vi alldeles för lite av i Sverige. Samtidigt kul att huvudgatan har 3 körfält i varje riktning och givetvis finns ingen spårvagn inritad. Vi får hoppas att de tar in lite riktiga arkitekter innan de sätter spaden i backen.

Spårvagn? Vad är det? Kan man äta det?
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Hmm, jag får lite Rem Koolhaas-vibbar .
Kalle .
47 Inlägg
Leonardo:
Typ det här kanske?
http://www.dezeen.com/2008/09/15/23-east-22nd-street-by-oma/
Profilbild
Ronnie Forsberg
1 Inlägg
Om vi struntar i höghusen en stund och tittar på de andra hörnhusen på illustrationen så finns ett av dessa redan utlagt på NCCs hemsida med en snygg dataillustration som ger storstadsvibbar!
http://www.ncc.se/sv/Lokaler/Kontor/torsplan/
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Hmm, jag får lite Rem Koolhaas-vibbar .

Haha! Samma som jag kommenterade på SSC..
Och det behöver inte vara dåligt. Jag gillar mycket av Koolhaas grejor.

Jag måste säga att jag gillar tvillingtornen. Ganska mycket till och med.
Däremot ser jag gärna att man varierar färgerna mer. Vitt och grått känns inte som en särskilt kul "färg"-skala...

Senast ändrad 19 april 2009 23:15
Simon Hellström
52 Inlägg
Har någon hittat fler bilder än de som finns på dn.se?
Edvard G
46 Inlägg
Mikael Hörnlund skrev:

Spårvagn? Vad är det? Kan man äta det?

Nej man free-base-ar ;)
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Det ska komma upp som ärende på Torsdag, så då lär vi hitta det på SBK:s hemsida.
Mats Åhrman
290 Inlägg
veckans vi-i-vasastan har en artikel om norra station . .bara hunnit öga igenom den ännu men låter som om tonfallet är positivt .

pdf verision:
http://www.viivasastan.se/index.php3?use=document..

Senast ändrad 11 juni 2009 01:12
Profilbild
John Pedersen
53 Inlägg
Husen ser okej ut, Men frågan är om man kommer att ljus sätta dessa torn?
De kan bli rätt så bra med ljus under kanterna på de vånings plan som sticker ut.
Olika färger som hela tiden byter nyanser. = Snyggt!
Ja tänk på sommaren så kan det vara kalla färger och på vinter så är det varma färger?

Tänkte bara lite.
Joel Wennström
13 Inlägg
Ort: Stockholm (Norra Djurgården), Gick med: September 2008
Kanske kommer lite sent men här är i alla fall ett kort reportage av TV4Nyheterna Stockholm som sändes någongång i juni.

http://tv4play.se/nyheter/lokala_nyheter/stockhol..

> Städer
Artikel om norra stationsområdet

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.