Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

Gävle får unikt 150 meters höghus - "Svanen"

Pablo Fuentes
2 Inlägg

Att man ens TÄNKER på att bygga en sådan byggnad ute på vischan i Gävle: säger inte det ALLT om förstockningen i vår kära huvudstad? Se nyheten som den rapporterades i Gefle Dagblad

http://gd.se/nyheter/gavle/1.974771
Senast ändrad 20 april 2009 15:46
Profilbild
Hans Berglund
110 Inlägg
Kul byggnad även om den inte direkt verkar vara speciellt yteffektiv. Det blir väldigt små våningsplan högre upp. Sedan så ser den lite öde ut där den står. En mer integrerad "skrapa" hade varit bättre.

Kul för Gävle iallafall.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Det Stockholm inte har, det har en stad som Malmö och nu förhoppningsvis också Gävle.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Kul, men varför ligger den 3-4 km från centrum? Då missar man hela poängen med att bygga högt.
121 Inlägg
Skicka länken till Alvendal vettja... Annars är jag inne på Leonardos linje..
Peter D
329 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Kul, men varför ligger den 3-4 km från centrum? Då missar man hela poängen med att bygga högt.

Precis min tanke, om det nu ska byggas, bygg det i ett tätbebyggt område. Gärna centrala gävle.
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Att Stockholm inte håller Champion-League-klass inom arkitektur vet vi. Men snart åker vi tydligen ur Allsvenskan också

Jag tycker huset är urläckert! Den ser ut som en urinoar men den är snygg! Synd bara att den är placerad så förortsmässigt.
Senast ändrad 21 april 2009 15:58
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Johannes Lilleberg skrev:

Att Stockholm inte håller Champion-League-klass inom arkitektur vet vi. Men snart åker vi tydligen ur Allsvenskan också

Jag tycker huset är urläckert! Den ser ut som en pissoar men den är snygg! Synd bara att den är placerad så förortsmässigt.

Gillar det huset, ser jäkligt intresant ut.. Men, du menade väl serien i korpfotboll?
Jonas Fredö
2 Inlägg
Skrapan ser förvisso ut att byggas mitt ute i det fria, men det är i ett område som det händer en hel del i. Högskolan ligger ett stenkast därifrån, med en tillhörande teknikby i direkt angränsning mot Högskolan/Svanen. Att lägga huset där är av samma karaktär som att bygga Kista tower. Området ligger i ett expansivt område vid motorvägskrysset E4/R80 och är gammal försvarsmaktsmark. I vilket fall så händer det mer än i bara storstadsregionerna. Känns fräscht att se att optimismen spirar någonstans i Sveriga idag.

En kort bit bortanför "Svanen" skall Mackmyra Whisky expandera. http://gd.se/nyheter/gavle/1.839966

Och en bit längre in mot stadskärnan är detta projekt tänkt att gå av stapeln.
http://gd.se/nyheter/gavle/1.218154
Pablo Fuentes
2 Inlägg
Javisst är det så att "svanen" ingår i ett lokalt utvecklingsområde, i alla fall med gävliska mått. Och naturligtvis är det bra att det görs saker lite överallt i Sverige, på samma sätt som att allt intressant inte kan vara här. Ingen vill väl ha en bananrepublikssituation i Sverige, där huvudstaden inte bara dominerar, utan närmast utgör landet totala modernitet. Men.
Det bestickande är att Stockholm, som rätteligen Leder landet i nästan alla andra hänseende är så otroligt trögt inom just de områden som Yimby sysslar med: om-, nybyggnad och infrastruktur. Man släpar tvärtom efter. Har en intressent optimism, visioner och pengar som kliar i fickan vänder man sig inte till Stockholm - uppenbarligen blickar man varsomhelst, även Gävle, för att kunna bygga något originellt. Bara inte hit. För då får man en lektion i Kafkaism som heter duga.
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Pablo Fuentes skrev:

Javisst är det så att "svanen" ingår i ett lokalt utvecklingsområde, i alla fall med gävliska mått. Och naturligtvis är det bra att det görs saker lite överallt i Sverige, på samma sätt som att allt intressant inte kan vara här. Ingen vill väl ha en bananrepublikssituation i Sverige, där huvudstaden inte bara dominerar, utan närmast utgör landet totala modernitet. Men.
Det bestickande är att Stockholm, som rätteligen Leder landet i nästan alla andra hänseende är så otroligt trögt inom just de områden som Yimby sysslar med: om-, nybyggnad och infrastruktur. Man släpar tvärtom efter. Har en intressent optimism, visioner och pengar som kliar i fickan vänder man sig inte till Stockholm - uppenbarligen blickar man varsomhelst, även Gävle, för att kunna bygga något originellt. Bara inte hit. För då får man en lektion i Kafkaism som heter duga.

Tummen upp för det inlägget...
Jaaa...det undrar jag också! Ann-Helen
Niklas Öhrström skrev:

Anders Norén
408 Inlägg
Hörnuhär, ta inte i så ni spricker. Det finns rätt mycket att säga om det här projektet.

- Det är inte politiskt förankrat. Det saknar stöd i såväl detaljplan som översiktsplan. Planarbetet kanske, eller kanske inte, är påbörjat.
- Det är helt ofinansierat. Länsförsäkringar uppskattar byggkostnaden till ca 1 miljard kronor varav de är beredda att satsa 100 miljoner kronor själva.
- Tomten i fråga ligger vid stadens västra infart, vid riks-80-motorvägens slut, i ett institutionsområde. Avståndet till innerstaden är fågelvägen ca 1200 m, till handelscentrum ungefär 2 000 m. Till högskolan är avståndet ca 800 m.
- Området, teknikparken Teknikparken, är ett kontors- och industriområde av typen "hus i parkeringsplats". Området är planerat för friliggande kontorshus omgärdade av vidsträckta parkeringsplaner och lite sparad tallskog. Inga bostäder eller annan service är planerade. Det finns en personalrestaurang.
- "Stadsutveckling" och "stadsutvecklingsområde" är begrepp som är mer eller mindre okända i Gävle. Bortsett från nya katolska kyrkan (som rymmer både kyrka, kontor och bostäder) har ingen bebyggelse för blandad användning byggts sedan slutet av 1980-talet och bortsett från ett 16-lägenheters förtätningsprojekt på Kansligränd har heller ingen traditionell kvartersbebyggelse byggts sedan slutet av 1980-talet. På ett f.d. bangårdsområde vid Gavleån har nyligen byggts ca 200 bostäder i lamellhus, punkthus och radhus. Området har ungefär 3 parkeringsplatser per lägenhet och kollektivtrafik saknas. Ytterligare ett par hundra lägenheter i liknande bebyggelse är planerad. Det är oklart om någon service utöver ett daghem och en småbåtshamn kommer att tillkomma.

Projektet "Svanen" framstår mest som ett reklamjippo för Länsförsäkringar, som i och med detta fått massor av gratis uppmärksamhet. Med tanke på ovanstående punkter så ser jag heller inte hur projektet går i hop med Yimbys värderingar över huvud taget (såvitt inte Yimby mest består av en samling enkelspåriga skyskrapekramare, förstås).

Anders
721 Inlägg
Anders Norén skrev:

Hörnuhär, ta inte i så ni spricker. Det finns rätt mycket att säga om det här projektet.

Jag var inget stort fan av arkitekturen (smaken e ju bekant som baken), men undrade lite om området kring "Svanen" när planerna presenterades i media. För inte kunde det väl vara så att den hamnade vid Gävle Station (bra K-trafikläge ger ju en smartare underlag för höghus, dock bara en variabel det).
Nu med dina klart uppraddade argument så ser jag ingen aledning att pusha för projektet. Jag skulle nog inte vara emot det, men inte så värst för att att jag bryr mig nog att försöka påverka någon.

Anders Norén skrev:

Projektet "Svanen" framstår mest som ett reklamjippo för Länsförsäkringar, som i och med detta fått massor av gratis uppmärksamhet.
Känns som en analys värd en hel del. T.o.m. i Kista har detta beteende förekommit (30+ torn i Kista Terrass som försvann utan spår efter några månader från allt material...). Höghus används för att skapa mediauppmärksamhet utan att höghuset egentligen finns med som seriöst inslag i planen. Viserligen trevligt att det anses vara positiv PR med höghus, med mycket negativt att höghus mest är PR-jippon (och kanske något att förhandla med nimbys med).
408 Inlägg
Gustav Svärd skrev:

Jag var inget stort fan av arkitekturen (smaken e ju bekant som baken), men undrade lite om området kring "Svanen" när planerna presenterades i media. För inte kunde det väl vara så att den hamnade vid Gävle Station (bra K-trafikläge ger ju en smartare underlag för höghus, dock bara en variabel det).

Här, mellan parkeringsplatserna och cykelbanan, är den tilltänkta tomten och här, vid Hamntorget, i direkt anslutning till centralstationen och ovanpå Fältskärsledens motorvägsspaghetti mitt i stan, skulle en bättre plats vara. En väl genomtänkt exploatering där skulle kunna delvis läka såren efter 1960-talets trafikplanering och den delning av staden i öst och väst som blev konsekvensen.

Anders

(Uppdaterat länkarna.)

Senast ändrad 5 maj 2010 17:05
Anders Norén
408 Inlägg
Projektet fick för få hyresgäster och läggs nu ner: Kraschlandning för Svanen.

Det finns säkert någon som kan räkna på hur mycket Länsförsäkringar tjänade på det här PR-jippot...
Den kan aldrig i livet ha varit allvarligt menad. Vilken stad skulle vilja ha en gigantisk pissoar som landmärke?
Henrik Hall
20 Inlägg
Haha, jag såg aldrig datumen i förstaposten och utgick från att projektet var dagsfärskt och tänkte skriva att det kommer aldrig gå vägen, vad löjligt av dem. Men nu slapp jag

Byggnaden i sig tycker jag var vacker (hade den uppförts och kallats "pissoaren" i folkmun hade jag naturligtvis förnekat att jag tyckt det) och smart, men den ligger ju på helt fel ställe och det är uppenbart från första stund att det aldrig kommer bära sig. Spektakulär arkitektur är förvisso en bra sak, men lite realism skadar inte det heller!

> Städer
Gävle får unikt 150 meters höghus - "Svanen"

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.