Hörnuhär, ta inte i så ni spricker. Det finns rätt mycket att säga om det här projektet.
- Det är inte politiskt förankrat. Det saknar stöd i såväl detaljplan som översiktsplan. Planarbetet kanske, eller kanske inte, är påbörjat.
- Det är helt ofinansierat. Länsförsäkringar uppskattar byggkostnaden till ca 1 miljard kronor varav de är beredda att satsa 100 miljoner kronor själva.
- Tomten i fråga ligger vid stadens västra infart, vid riks-80-motorvägens slut, i ett institutionsområde. Avståndet till innerstaden är fågelvägen ca 1200 m, till handelscentrum ungefär 2 000 m. Till högskolan är avståndet ca 800 m.
- Området, teknikparken Teknikparken, är ett kontors- och industriområde av typen "hus i parkeringsplats". Området är planerat för friliggande kontorshus omgärdade av vidsträckta parkeringsplaner och lite sparad tallskog. Inga bostäder eller annan service är planerade. Det finns en personalrestaurang.
- "Stadsutveckling" och "stadsutvecklingsområde" är begrepp som är mer eller mindre okända i Gävle. Bortsett från nya katolska kyrkan (som rymmer både kyrka, kontor och bostäder) har ingen bebyggelse för blandad användning byggts sedan slutet av 1980-talet och bortsett från ett 16-lägenheters förtätningsprojekt på Kansligränd har heller ingen traditionell kvartersbebyggelse byggts sedan slutet av 1980-talet. På ett f.d. bangårdsområde vid Gavleån har nyligen byggts ca 200 bostäder i lamellhus, punkthus och radhus. Området har ungefär 3 parkeringsplatser per lägenhet och kollektivtrafik saknas. Ytterligare ett par hundra lägenheter i liknande bebyggelse är planerad. Det är oklart om någon service utöver ett daghem och en småbåtshamn kommer att tillkomma.
Projektet "Svanen" framstår mest som ett reklamjippo för Länsförsäkringar, som i och med detta fått massor av gratis uppmärksamhet. Med tanke på ovanstående punkter så ser jag heller inte hur projektet går i hop med Yimbys värderingar över huvud taget (såvitt inte Yimby mest består av en samling enkelspåriga skyskrapekramare, förstås).
Anders