Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

Skyskrapa i hörnet Sankt Göransgatan-Fridhemsgatan

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Om Kungsholmen ska ha en skyskrapa så kan den med fördel ligga vid korsningen Sankt Göransgatan-Fridhemsgatan, på det öppna område som nu är en bollplan vid Fridhemsskolans skolgård, och en grässlänt som är för brant för att användas till något vettigt. Korsningen ligger ett stenkast från T-Fridhemsplan. De tre andra kvarteren i gathörnet är dessutom så pass urbana att en skyskrapa skulle skapa en bra helhet.

För att kompensera skolan så kan man ge dem en takterrass, som skulle vara en tryggare, tystare och roligare plats att leka än en asfaltsplätt i gatunivå. Genom att ge takterrasser även till de andra offentliga byggnaderna i kvarteret kan man dessutom förbättra skyskrapans närutsikt.

Återvändsgatorna i kvarteret kan omvandlas till gårdsgata och stenbeläggas. På så sätt ökar man den öppna ytan i området.

Grannfastigheternas värde skulle öka. Ingen har skäl att bli missnöjd utom nimbyiterna.

För övrigt anser jag att Nivå 22 bör förstöras.

Senast ändrad 26 augusti 2008 09:09
Mikael From
12 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Den här idén gillar jag. Jag brukar gå förbi och undra varför denna döda fläck ligger här. Fridhemsplasområdet är en härligt urban knytpunkt som har mer puls och kommers en delar av City, vilket man ska spela vidare på.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Området är väldigt intressant, och som Mikael säger så har det en urban puls. Denna puls kommer dessutom att öka med de projekt som nu fortgår på Kungsholmen. Man skapar ju just via Fridhemsplan och Drottningholmsvägen ett urbant stadsstråk hela vägen bort till Nordvästra Kungsholmen och vattnet där.
För egen del skulle jag nog dock hellre se att man rev bensinmacken där Drottningholmsvägen möter Lindhagensgatan. Den skulle då dessutom spela bra mot de lite högre husen vid Lindhagenterassen samt de två högre hus som planeras (varav ett är godkänt) i området. Att "slutföra" detta med en riktig skrapa skulle skapa en tilltalande helhet tror iaf jag.
Gustav Svärd
721 Inlägg
Bägge lägena som tagits upp här är bra. Lägg till höghuset som planeras i triangeln mellan Lindhagensgatan, Essingeleden & på/avfarten och det som planeras längst ut på lindhagensgatan samt de som redan finns & är på väg upp i Lindhagsterrassen så skapas en tydlig markering av hela sträckan som en viktig gata i staden.

Nivå22-platsen borde gå att vidareutveckla med ett höghus också, självklart på något sätt som tillför skolan mer än den förlorar (tomtmark som går åt).
Jonas L
11 Inlägg
Drottningholmsvägens bredd vid Fridhemsplan gör hela området mycket lämplg för hög bebyggelse. Nivå22 platsen skulle med fördel kunna rymma någon hög byggnad med lite pondus. Det finns idag puls och folkliv bara något kvarter bort men korsningen Fridhemsgatan/Drottningholmsvägen har alltid (för mig iallafall) känts lite väl öppen och "blåshåls"-aktig.
Mycket intressanta förslag på lämpliga platser där vi kan bygga mer på höjden. Det finns ju även ett intressant förslag som nu ligger i stadsbyggnadsnämnden vad jag vet som rör tomten mellan Hantverkargatan och Baltzar von Platens gata (bredvid Kungsholmens gymnasium). Här finns idag en ganska nedgången tvåvåningsbyggnad och SKB som äger detta hus vill bygga ett höghus med ca 50 nya bostäder. Jag har inte sett skisserna än men det verkar lovande.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
SBK:s sida om projektet du nämner. Det finns bild inne i dokumentet. Det är planerat ett hus som består av två torn och en sammanbindande låghusdel, alla i sammanhängande fasad (som jag tycker ser intressant och fin ut). Låghuset är 5 våningar, höghusen 9 och 13 våningar. Kan tänka mig att det blir ett ramaskri då den kommer synas tydligt från Västerbron. Själv gillar jag planen, höghusdelarna verkar bli najsa och det blir butiker längs hela markplanet.
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ett höghus vid Hantverkargatan skulle vara kompatibelt med idén om att sammanfoga Kronobergsparken, Kungsholmens gymnasium och Pontonjärparken.

http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?i..
Tore Kullgren
973 Inlägg
Gustav: Kan tänka mig att det blir ett ramaskri då den kommer synas tydligt från Västerbron.
OMG! Man står i en storstad och ser ett hus!

> Städer
Skyskrapa i hörnet Sankt Göransgatan-Fridhemsgatan

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.