Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Norrort

Filmstaden

Mathias Forsberg
50 Inlägg
Detta projekt är i mitt tycke ett av de trevligaste nybyggsområdena i Storstockholm de senaste åren, vad gäller färgsättning och atmosfär. Det finns en del i övrigt att önska, förvisso, men i konkurrens mot Sjöstaden eller Silverdal så är pallplatsen där i mitt tycke.

Vad säger ni övriga?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Har du någon länk?
119 Inlägg
Jag har själv inte varit där, men av bilder och reportage i olika tidningar att döma, så tycker jag också att Filmstaden verkar bättre än mycket annat som byggs nu. Varma färger i puts och tegel, stadsmässig 90-talsklassisk arkitektur, etc. Sedan vet jag ju inget om stadsdelens struktur med stråk, lokaler i bottenplan, eller ens hur stort området är.
121 Inlägg
Kan säga att det är lite som S:t Eriksområdet i den bemärkelsen att det inte finns någon kontakt med det övriga i området, eller väldigt dålig kontakt med omkringliggande gator. Inga stråk att tala om och dåligt med lokaler. Dock gillar jag arkitekturen. Jag tog en promenad där i veckan och en sak som är negativt är just att Filmstaden känns som ett isolerat och privat område, snarare än en del av Solna.
Fredrik Saltin
11 Inlägg
Håller helt och hållet med er som uttalat er om att arkitekturen och området som sådant är mycket trevligt. Men jag fick känslan av "gated community" när jag gick där för några dagar sedan och det drar ner betyget en hel del!

> Städer
 > Norrort
Filmstaden

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.