Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Fria byggrupper enligt tysk modell - finns det något svenskt exempel?

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
I Tyskland arbetar många städer med fria byggrupper, en stadsbyggnadsmodell som skapar stora möjligheter till blandstad då markanvisningarna ges till en byggrupp i stället för, som brukligt är, en större byggherre som exploaterar kvartersvis snarare än enskilda byggnader. På detta sätt har man i bland annat Tübingen uppnått stadsmässiga kvarter med en blandning både vad gäller funktioner, socialt och estetiskt. Efter byggskedet övergår byggruppen i en traditionell bostadsrättsförening. I Sverige finns vad jag vet enbart "Urbana villor" i Malmö som arbetat på detta sätt, någon som känner till något annat projekt, befintligt eller på planeringsstadiet?
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Intressant!
Finns det någon artikel om detta man kan läsa någonstans?
66 Inlägg
Linda.
Har du någon bra länk till "Urbana villor" i Malmö.
Verkar mycket intressant.
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
I ett projekt ordnade jag en studieresa bland annat till Tübingen för att titta på resultatet av en sådan planering, och dokumentation därifrån kan man läsa i en rapport från i höstas som finns att ladda ner här: http://www.lund.se/upload/Stadsbyggnadskontoret/P..
Senast ändrad 15 maj 2009 22:31
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Jörgen Sundström skrev:

Linda.
Har du någon bra länk till "Urbana villor" i Malmö.
Verkar mycket intressant.

Här finns en artikel om "Urbana villor"-projektet http://sydsvenskan.se/bostad/article368542/Vanner..

Cord Siegel är den arkitekt som jag tror har varit mest drivande, men de är flera som arbetat i projektet under planeringstiden. Det finns också en artikel om projektet i tidskriften Arkitektur.
Senast ändrad 15 maj 2009 22:32
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Det pratas mycket om blandstad i Tyskland, men hur kommer det sig att Tyskarna har fler bilar än svenskarna om det är så urbant? Handlar det egentligen inte om ytterst begränsade undantag? Eller skulle det finnas ännu mer bilar där än idag om de bodde som i Sverige?

Sambandet mellan tät befolkning och mer "alternativa" transporter verkar också vara extremt svagt om man ser till bilägandet i Europa. Det verkar inte för fem öre hänga ihop med befolkningstätheten.
Senast ändrad 15 maj 2009 20:30
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Theodor Adolfsson skrev:

Det pratas mycket om blandstad i Tyskland, men hur kommer det sig att Tyskarna har fler bilar än svenskarna om det är så urbant? Handlar det egentligen inte om ytterst begränsade undantag? Eller skulle det finnas ännu mer bilar där än idag om de bodde som i Sverige?

Jovisst är det undantag, stora delar av den tyska bebyggelsestrukturen är ju (liksom Sveriges) byggd under de senaste 50 åren då bilanvändandet har varit den rådande normen. De platser vi besökte för att titta på goda exempel på bilsnål planering var just "undantag" dvs städer där man arbetade aktivt för att skapa mer hållbara städer. I Tübingen hade den sittande borgmästaren gått till val på tre kärnfrågor: att byggnation enbart skall ske på redan ianspråkstagen
mark (brownfields), att kommunen skall arbeta för minskade koldioxidutsläpp och att man skall förenkla för barnfamiljer genom att erbjuda barnomsorg
för mindre barn.
Senast ändrad 17 maj 2009 21:29
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Nu är vi igång och jobbar med detta i Lund, men hojta gärna till om ni ser något bra exempel någon annanstans!
Anders Norén
408 Inlägg
Fascinerande.

I Sverige verkar kommunerna vara livrädda för att släppa till lite frihet när det gäller arkitekturen och jag undrar om det är arkitekterna eller politikerna som vill ha enformigheten. Gestaltningsprogram brukar vara ett bra sätt att se till att alla hus ser likadana ut oavsett hur många byggherrar och arkitekter som varit inblandade...

Anders
Theodor Adolfsson skrev:

Eftersom det är enkelt och snabbt att förflytta sig mellan tyska städer i 180 tenderar många att göra det. Den bipolära stadsstrukturen (dvs det finns många städer av samma storlek, inte en dominerande) i västra Tyskland gör att många kör bil MELLAN städerna.

Sedan är de mindre städerna tätare av historiska skäl. Många har flera hundra år på nacken medan mindre städer som Sala är väldigt "amerikanska".

Jag har arbetat med sk "Brachenflächentwicklung" i Ruhrområdet och noterade samma variant, just att de likt i Stockholm väljer att förtäta inom befintliga urbana områden.

I Rhen-Ruhrområdet, liksom t ex Frankfurtområdet, är såväl kollektivtrafiken som motorvägarna bättre utbyggda än i Stockholmsområdet. Men det härrör sannolikt i att de har 15 - 30 mil mellan metropolerna, inte 50 - 60 som i Sverige.

Likväl fanns jag inte den fanatiska motsättning mellan bilägande och urbanitet som i Sverige. Tyskland är helt enkelt mer urbant. Kulturen sitter i städerna på ett annat sätt i Sverige, där den är förskjuten mot sommarstugan och naturen (eftersom förutom ett par hundra tusen är det ingen som är tredje generationens urbana invånare i Sverige).
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Theodor Adolfsson skrev:

Sambandet mellan tät befolkning och mer "alternativa" transporter verkar också vara extremt svagt om man ser till bilägandet i Europa. Det verkar inte för fem öre hänga ihop med befolkningstätheten.

Tyskarna älskar sina bilar, tyskarna älskar också stad men samtidigt älskar tyskarna också kollektivtrafiken - i Sverige skulle det vara en paradox. Fruktansvärt välutbyggd kollektivtrafik (jag säger det här innan någon dyker upp med "ja, men så är de också 82 miljoner...") och effektiv. Allt i princip alltid i tid. Välutbyggt, effektivitet, punktligt och rent. Det är Tyskland för mig och jag har fått det bekräftat på plats.

De älskar stad, och det är därför när de vill komma ut på landet, flyr till Sverige dragna av Bullerbyn och Inga Lindström. För många tyskar är Sverige lika exotiskt och "vilt" som Lappland och de norska fjordarna är för många Stockholmare.

Ich liebe Deutschland.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Matthew F skrev:

Eftersom det är enkelt och snabbt att förflytta sig mellan tyska städer i 180 tenderar många att göra det. Den bipolära stadsstrukturen (dvs det finns många städer av samma storlek, inte en dominerande) i västra Tyskland gör att många kör bil MELLAN städerna.

Sedan är de mindre städerna tätare av historiska skäl. Många har flera hundra år på nacken medan mindre städer som Sala är väldigt "amerikanska".

Jag har arbetat med sk "Brachenflächentwicklung" i Ruhrområdet och noterade samma variant, just att de likt i Stockholm väljer att förtäta inom befintliga urbana områden.

I Rhen-Ruhrområdet, liksom t ex Frankfurtområdet, är såväl kollektivtrafiken som motorvägarna bättre utbyggda än i Stockholmsområdet. Men det härrör sannolikt i att de har 15 - 30 mil mellan metropolerna, inte 50 - 60 som i Sverige.

Likväl fanns jag inte den fanatiska motsättning mellan bilägande och urbanitet som i Sverige. Tyskland är helt enkelt mer urbant. Kulturen sitter i städerna på ett annat sätt i Sverige, där den är förskjuten mot sommarstugan och naturen (eftersom förutom ett par hundra tusen är det ingen som är tredje generationens urbana invånare i Sverige).

Precis.

Var var du stationerad? Dortmund? Essen? Bochum?

Undrade bara.
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Anders Norén skrev:

Fascinerande.

I Sverige verkar kommunerna vara livrädda för att släppa till lite frihet när det gäller arkitekturen och jag undrar om det är arkitekterna eller politikerna som vill ha enformigheten. Gestaltningsprogram brukar vara ett bra sätt att se till att alla hus ser likadana ut oavsett hur många byggherrar och arkitekter som varit inblandade...

Den storskaliga enformigheten är det nog mest byggherrarna som vill ha.. det blir enklare och billigare att bygga då. För kommunen är det enklare att sälja mark till något sådant än till många små ägare, så beroende på politikerna så bidrar ju kommunerna till detta i hög grad. Den enkla vägen alltså, men definitivt den sämsta.

I Västra hamnen i Malmö var just markanvisningarna det en av de frågor kommunen drev hårt och med mycket motstånd från byggarna. Kommunen ville splitta upp hela kakan på mindre enheter, byggherrarna var ytterst motvilliga, kommunen stod på sig. Resultatet är ett område som fungerar superbra, mycket folkliv, vackert och detta trots att det är stora byggherrar involverade.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Linda Kummel skrev:

Den storskaliga enformigheten är det nog mest byggherrarna som vill ha.. det blir enklare och billigare att bygga då. För kommunen är det enklare att sälja mark till något sådant än till många små ägare, så beroende på politikerna så bidrar ju kommunerna till detta i hög grad. Den enkla vägen alltså, men definitivt den sämsta.

I Västra hamnen i Malmö var just markanvisningarna det en av de frågor kommunen drev hårt och med mycket motstånd från byggarna. Kommunen ville splitta upp hela kakan på mindre enheter, byggherrarna var ytterst motvilliga, kommunen stod på sig. Resultatet är ett område som fungerar superbra, mycket folkliv, vackert och detta trots att det är stora byggherrar involverade.

Finger politiker annorstädes vara lika envisa.
En liten fråga, får VH i Malmö många studiebesök just tack vare det här?
Det vore intressant om politiker från Stockholmstrakten kunde åka dit och lära sig lite.
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Jo de har väldigt mycket studiebesök i Malmö, men jag tror att det mest är utländska delegationer. Nu är det ju stort tryck inför COP 15 på allt "hållbart" som ligger inom öresundsregionen så jag kan tänka mig att de kör visningar mer än normalt just nu.
Anders Norén
408 Inlägg
Linda Kummel skrev:

Visst är det så, men det är inte byggherrarna som upprättar gestaltningsprogram för att i detaljplanen säkerställa att ingen variation ska kunna förekomma.

Anders

Senast ändrad 30 oktober 2009 15:43
Peter D
329 Inlägg
Linda Kummel skrev:

Nu är vi igång och jobbar med detta i Lund, men hojta gärna till om ni ser något bra exempel någon annanstans!

Låter intressant, har du nåt exempel på ett projekt ni jobbar med?
Mathias Forsberg
50 Inlägg
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Precis.

Var var du stationerad? Dortmund? Essen? Bochum?

Undrade bara.

Jag bodde först ett par månader i Köln (vilket är en helt fantastisk stad!) och bodde under tiden jag var verksam vid NRW-delstatsmyndigheten i Düsseldorf. Kein Ruhrgebiet für mich :-) Arbetsplatsen var belägen i Gelsenkirchen och det aktuella projektet var i Bochum.
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Peter D skrev:

Låter intressant, har du nåt exempel på ett projekt ni jobbar med?

Japp! Vi kommer att annonsera efter grupper eller individer som vill bygga på detta sätt. Annonsen går förhoppningsvis ut innan jul. Bygget kommer att ske i östra Lund, i en ny stadsdel som heter Råbylund. Vi hade helst sett att projektet fick tillgång till en tomt mer centralt, men det var svårt att övertyga kommunens markförsäljare om det...
Peter D
329 Inlägg
Linda Kummel skrev:

Japp! Vi kommer att annonsera efter grupper eller individer som vill bygga på detta sätt. Annonsen går förhoppningsvis ut innan jul. Bygget kommer att ske i östra Lund, i en ny stadsdel som heter Råbylund. Vi hade helst sett att projektet fick tillgång till en tomt mer centralt, men det var svårt att övertyga kommunens markförsäljare om det...

Vad är det som ska byggas? Stadskvarter?
Sida 1 av 2
12>

> Allmänt
Fria byggrupper enligt tysk modell - finns det något svenskt exempel?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.