Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

James Howard Kunstler slaktar förortsidén

Sida 2 av 2
<12
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

Tillägg:

I Frankrike är det ju fortfarande fullt levande att bönder säljer sin egen mat på torgen i städerna. Eller om man kanske rationaliserar det så att en viss by eller trakt slår sig ihop om att sälja sin mat gemensamt, vad vet jag.

På så sätt får man mer variation. Istället som här tvingas köpa allt via Årsta Partihallars magra sortiment, lika överallt. Rätt hanterad kan regional odling öka mångfalden istället för att minska den.

Förvisso sant. Å andra sidan pumpar EU varje år in mångmiljardbelopp i jordbruksstöd till i-landet Frankrike...

Senast ändrad 1 oktober 2008 17:34
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

Går det att ta bort inlägg som man har gjort? Den här rutan skrev sig själv på något vis.

Nej. Jag trodde att jag hade löst dubblettproblemet men jag får ta en titt till då. Fick du något felmeddelande när du postade?

Administratörer kan radera inlägg, men inte användare just nu.
Eric Thärnström
163 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Förvisso sant. Å andra sidan pumpar EU varje ån in mångmiljardbelopp i jordbruksstöd till i-landet Frankrike...

55% av EU's budget går ju till jordbruksstöd, så. Helt åt h-e om man frågar mig. Att vara bonde är världens dyraste hobby. Det finns ingen småbonde som går runt på enbart jordbruksverksamhet. Klassikern är ju bönder som måste ploga snö om vintrarna för att finansiera spanmålsproduktionen om somrarna. Hellre stora centraliserade jordbruk inom länderna än en hög småbönder.

Å andra sidan kan man ju fundera över livsmedelstransporter- och priser. En klassiker är ju laxen som fiskas i Norge, rensas i Kina och säljs i Sverige.

En annan riktig klassiker är någon som skulle ner till Tyskland för att handla öl. Hela vägen från Sverige, genom Danmark och fram till affären i Tyskland följde han efter en Falcon-lastbil. Han lastade i princip ölen från lastbilen till sin egen bil när han kom fram. Sen åkte han hem igen. Han tjänade på det, mot att köpa samma mängd öl i Sverige, trots bensinkostnaden. Då är det något som är fel.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Det där är inte heller någon yimby-fråga. Men eftersom frågan ställs kan jag upplysa om att nästan hela jordbruksstödet går till de största producenterna. Den franska småbondeorganisationen Confédération Paysanne är ilsket mot, med motiveringen att det är europas sista adelsprivilegium. Orsaken är helt enkelt att det kräver så mycket administration från mottagaren att en familjejordbrukare inte har vare sig tid eller utbildning för saken.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Här och här fortsätter Kunstler att vara pessimistisk inför stadens, och framför allt förortens, framtid. Tack Karl Z för länken.

Kunstler utgår från att oljepriset kommer chockhöjas, och på så sätt ta knäcken på både Manhattan och Suburbia. Det skulle tvinga fram en återgång till lokalt jordbruk och självförsörjning.

Det finns ett par fel i hans resonemang.

* USA har råd med en bensinprischock. Även inräknat den enorma prisstegringen efter invasionen av Irak, så kostar bensinen i USA mindre än hälften av vad den gör i Västeuropa - men ändå klarar vi i Västeuropa av jordbruk, livsmedelstransporter och pendling.

* Miljonstäder och skyskrapor växte fram långt innan bilen blev var mans egendom. Då åkte man tåg och spårvagn, och dit har européer börjat återgå. På TED sa Kunstler att USA måste rusta upp sitt undermåliga järnvägsnät. Han borde vara mer övertygad om att det faktiskt kommer hända.

Kunstler fastnar också i samma logiska felslut som Nimby-miljörörelsen; att skyskrapor skulle vara miljöfarliga eftersom de inhyser massor av mat- och energislukande människor, och att lägre hus skulle vara att föredra.

Men alternativet till ett 50-våningshus är inte ett 5-våningshus, utan tio 5-våningshus. (Om inte 90% av befolkningen försvinner, förstås.)

Som några andra skribenter nämnde, så står USA inför en stor folkomflyttning. Medel- och överklassen kommer flytta in i stan medan de fattiga hamnar ute i förorten. Det kommer bli lite mer likt Europa.

Senast ändrad 9 maj 2009 03:40
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg

Visst är det så. Kunstler är träffande, rolig och intressant i sin sågning av förorten. Men han drar en del lite väl långtgående slutsatser på resonemanget, och glömmer bort sin histora.
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
En välkänd miljörörelseguru - jag tror det var David Korten - skrev i en bok jag läste på 90-talet ungefär så här: Jag bor ekologiskt. Jag bor på Manhattan. Allt jag behöver finns inom gångavstånd.

Så Kunstler har nog missat något här. Även utan olja behöver inte 100% försörja sig på jordbruk. I 1600-talets Holland bodde mer än hälften i städer. Och då är det bra om dessa är täta.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Eric Thärnström skrev:

Å andra sidan kan man ju fundera över livsmedelstransporter- och priser. En klassiker är ju laxen som fiskas i Norge, rensas i Kina och säljs i Sverige.

Om det är sant, så borde dessa kineser kunna bosätta sig i Norden med gästarbetarvisum och betala skatt här i stället för i Kina. Kineser får gärna "ta våra jobb" om de kan göra det till en bråkdel av priset.

Eric Thärnström skrev:

En annan riktig klassiker är någon som skulle ner till Tyskland för att handla öl.

Absurt, men inte lika absurt som taxfreesprit på flygplatser. 10 meter efter passage genom metalldetektor och kroppsvisitation säljs stora glasflaskor med brännbart innehåll - som sedan följer med som dödvikt på flyget.
<12

> Allmänt
James Howard Kunstler slaktar förortsidén

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
1 Augusti 08:24 av Matthias H.
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Att gräva upp Västra och Östra Hamnkanalerna?
2 September 2021 13:18 av Michael Dundee
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan