Martin Danell skrev:
@Theodor:
Förekomsten av gröna ytor, lekplatser mm. brukar inte vara nåt som förbises i nyplanerade bostadsområden/stadsdelar, så jag tror inte att det är problemet
Jag är inte lika övertygad. Dock grundar jag mig mest på mina egna anekdoter snarare än några undersökningar. Men visst verkar gårdar och liknande i nybyggda områden ganska ofta vara helt onödigt hårdgjorda. Det tycker jag inte ser inbjudande ut. Det är möjligt att det finns någon funktion som gör det nödvändigt, men det har jag svårt att tro. Det verkar snarare handla om mode, på samma sätt som husets vithet inte har några rationella skäl.
Martin Danell skrev:
Hastigheten är, bortsett från genomfartsleder, såvitt jag vet 30 i hela Stockholm - alltså ingen skillnad mellan villaområde/innerstad.
Nej, det stämmer inte. Hastigheten är 50 för att vid särskilda platser sättas ner. Hastigheten är dessutom ofta högre än den tillåtna maxhastigheten, som alla vet.
Martin Danell skrev:
är bortsett från genomfartsleder och vissa affärsgator inte nämnvärt högre i innerstaden än i villaförorter eftersom man har vidtagit åtgärder för att begränsa genomfartstrafik med avstängningar och dylikt. Sannolikt kompenseras den högre befolkningstätheten av det lägre bilberoendet i innerstan.
Det är möjligt, men jag har svårt att tro det. Villaområden är ändå bra mycket glesare än staden, å andra sidan åker man kanske mindre bil i staden även de som har en. Men jag har ändå svårt att tro att det skulle kännas särskilt tryggt att släppa ut sina barn på gatan i staden. I villaområdena tror jag att man hellre gör det, och att trafiken faktiskt är mindre där. Någon kanske har statistik på det.
Martin Danell skrev:
Sen kan det ju finnas många andra skäl för folk att välja villa framför lägenhet, t.ex egen trädgård, eget garage etc, men jag skull tro att just den större bostadsytan är ett av de viktigaste skälen för många.
Ja, säkert. Enligt min uppfattning är inte särskilt många av de som bor i villa intresserade av trädgården och huset. Det kan förklaras av det du säger, och/eller av att det är norm för barnfamiljer att flytta till villa oavsett om man vill odla morötter och måla hus eller inte. Eller något helt annat, förstås.
Men man kan inte heller bortse från att många gårdar i staden faktiskt inte är mycket att hurra för. Det skulle säkerligen bli trevligare om man ansträngde sig mer för att skapa mjuka ytor för barnen som bor i området. För barn bor nästan överallt i stan. Jag är skeptisk till att vissa hus inte skulle behöva gårdar för att det inte är tänkt att barn ska bo där. Det funkar ju så länge enbart pensionärer eller liknande får bo där, men annars så finns det få områden som inte bör vara barnvänliga så långt det är möjligt, enligt mig. Jag kan se till min egen innergård som i stort är en asfalterad byggarbetsplats som knappast inbjuder barn. Det bor dock barn runt gården, i synnerhet i det hus som har några små minimala inhängnade gräsplättar till förfogande, men det är inte mycket att hurra för. Jag har svårt att tro att all asfalt egentligen fyller någon funktion, utan det är nog mest för att det är den enklaste lösningen. Dock inte den trevligaste för någon part.