Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

Kungliga musikhögskolan

Profilbild
Jonas V
51 Inlägg
, Gick med: Februari 2008
Som gammal student där är det för ledsamt att man aldrig hittar en lösning. Bygget skulle stå klart och varit invigt nu, men ännu har inte ett spadtag gjorts för de nya lokalerna.

Problemet är Swartlings ridskola, som är K-märkt sedan 1995.

Vad jag stör mig på är att AIX först ritade ett förslag där ridskolan skulle stå kvar, integrerad med den nya byggnationen. Men detta var tjalla-lala-lala-inte bra, inte bra som Nationalteatern sjöng. Ty:

Ridhuset och stallet, byggda i slutet av 1800-talet, stod under den högsta grad av byggnadsminnesskydd som finns. AIX-arkitekter ritade därför ett nytt förslag på en Musikhögskola där de gamla byggnaderna integrerades. Men i juni år 2006 underkände länsstyrelsen det tänkta bygget. Det ansågs för dominant nära likaledes byggnadsminnesmärkta Stadion som ligger på andra sidan Lidingövägen.

Då ritade man nytt igen, lägre, och då mer skrymmande. Ridhuset måste då tyvärr rivas, och samma länstyrelse upphävde K-märkningen för detta ändamål.

Då tog det hus i helvete. Riksantikvariatet grep in, ivrigt uppbackade av Östermalm Nimby, och lyckades få K-märkningen upphävd. Överklagningscirkusen fortsätter säkert flera år till.

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/musiker-saknar..
973 Inlägg
Är det inte ganska oerhört att byggnadsminnesmärkningen av Stadion gör att man inte ens får bygga i närheten av det?

Det nämnda hörnet av korsningen Valhallavägen-Lidingövägen utgörs av en stum klippvägg, som inte tillför något som helst till det offentliga rummet.

Och finns det snart något enda skjul i innerstan som inte har någon typ av k-märkning eller blåmärkning?

Senast ändrad 12 augusti 2009 21:18
Martin Danell
232 Inlägg
Det verkar nästan som att det går troll i det där med Kungliga Musikhögskolan. I början av nittiotalet var det Nacka strand som gällde, sen blev det Konstfacks tidigare lokaler på Valhallavägen etc.

En musikhögskola har delvis en offentlig verksamhet med elevkonserter o dyl, där man vill attrahera en extern publik. Nuvarande byggnader försöker snarare skärma av sig från omvärlden.

Mitt förslag: riv B-huset (det röda huset mot Valhallavägen) och utnyttja även parkiringen bakom det, anlita Frank Gehry för att rita en iögonenfallande byggnad som integrerar stallet och A-huset (det gula huset på baksidan), så att man slipper riva dem.

> Städer
Kungliga musikhögskolan

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.