Alf Larsson skrev:
Det verkar som att guiden visar att ju närmare innerstaden desto dyrare, men även områden som Farsta och Kista långt bort från innerstan är lite dyrare än vissa omkringliggande områden.
Jo Kista(22700) är ju dyrare än Hjulsta, Tensta, Rinkeby, Akalla och Husby. Ursvik är dock dyrare. Och farsta(23400) är dyrare än Rågsved men billigare än Högdalen, mm. Så ser det ut i stadsdelarnas gärdsgårdsliga. Den enda yttre stadsdelen jag kan hitta som slår
alla omkringliggande områden är Övriga Sundbyberg(40500) som är en egen urban stad.
Alf Larsson skrev:
Problemet med Guiden är att vissa områden är stora och andra mindre dessutom kan nybyggnationer fördyra statistiken och de olika områdena kan också ha egna centrum och periferier inom sig med skillnader i pris.
Jo jag håller med, jag skulle hellre ha en guide där man själv kan rita ut ett område som man kan ta ut ett snittpris på.
Alf Larsson skrev:
För att förenkla en förenkling så skulle nog Filipstad må bra av Naturvårdsverket, Försvarets Matrielverk, Högkvarteret, Musikhögskolan, Danshögskolan, Filmhuset och de 3 tunnelbanestationer som ligger på Gärdet.
1 tunnelbanestation ligger på gärdet(tunnelbaneuppgångar räknas inte eftersom de blir ju avskurna). Denna tunnelbanestation kan man ju ändå inte använda om den skärs av från tunnelbanenätet.
Problemet med att utlokalisera Na, FM, HK, MH och DH är att alla som jobbar inte bor på Gärdet. De kommer att bli kvar i Stockholm och får flytta på egenhand. Naturligtvis så kommer kompetent folk att söka andra tjänster medan man i Filipstad antingen kommer att ha fortsatt hög arbetslöshet i kombination med stor arbetskraftsbrist vid nyckelpositioner på dessa myndigheter, vilka man kommer ha problem med att tillsätta. Högavlönade tjänstemän med rätt utbildning måste finna det attraktivt att bo i Filipstad för att ta jobben. Vi kan också ha den situationen att alla tjänster tillsätts med inkopetent arbetskraft bestående av folk med utlöpta akassedagar. Att få tag på studenter är nog mindre problematiskt. Hur det än blir så är detta bra för Filipstad men inte så bra för arbetsresultaten. Man dock få mkt svårt att fylla höghusen långt borta från ingenstans. Jag gissar att man river dessa och sparar strategiska funktioner i så fall.
I Ryssland så förekommer det faktiskt samhällen bestående av ett eller några enstaka höghus-i-skog/myr/parkeringsplats) långt ute i ödemarken men i närheten till arbetsplatser såsom gruvor etc.