Utskrift från gbg.yimby.se
....

Kraftansamling för hög exploateringsgrad i Värthamnen!

Sida 2 av 3
Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Hej, jag är ny här på forumet och tänkte kasta mig in i diskussionen på stört.

Som jag har förstått det avgränsas den planerade Värtahamnen av planerade Norra Djurgårdsstaden (Hjorthagen) i norr, Gärdet (med Kampementsbadet) i sydväst och Gärdet (Kaknäs) i söder. Utifrån dessa givna förutsättningar, och med förutsättning att Norra Djurgårdsstaden utvecklas enligt de planer som presenterats, tänkte jag spåna litegrann.

Jag antar att vi får betrakta Norra Djurgårdsstaden som en "buffert" mot Nationalstadsparken. Det tycks inte finnas något intresse från stadens (och förmodligen inte heller från dess medborgares) sida att göra Nationalstadsparken till Stockholms Central park och det får jag väl motvilligt acceptera.

Gärdet norr om Försvarets materielverk (mellan Lindarängsvägen, Värtavägen och Sandhamnsgatan borde bebyggas som klassisk stenstad som en sluten kvartersstruktur som en "naturlig" förlängning av Östermalm.

Gärdet söder om Lindarängsvägen fyller en funktion som rekreationsområde och borde förmodligen fortsätta att göra det. Åtminstone tills vidare.

En sådan omgivning tål en kraftigt exploaterad Värtan. Det finns utrymme för en hög bebyggelse utefter vattnet. Min dröm är att få se ett "Stockholms Hong-Kong" (jag vet att liknelsen inte älskas av alla) byggas i Värtan. Då talar vi om höga multifunktionshus, väl utbyggd lokaltrafik, levande gatuplan, gågator och några riktigt höga skrapor (kanske med hotell och nattklubbar).

Visst vore det härligt om det blev något rejält av stadens planer för en gångs skull. Inte ytterligare ett magplask, utan stad som möter de behov som följer i den rusande befolkningstillväxtens spår.
157 Inlägg
Martin Ekdahl:
Viss! Du är helt på det.
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Niklas Öhrström skrev:

Man måste göra någonting åt åbäket (ja vad är det? gasklockor? Pixlat i eniro iaf. Värmeverk?) som ligger mellan Jägmästargatan och Lidingövägen.

Det går utmärkt att titta på åbäket på Google maps. Ibland jobbar hemlighetsmakarna helt i onödan.

Jag tror förstås inte att just det åbäket är så skadligt egentligen. Det är en gånger två kvarter stort och spärrar alltså av en gata vilket förstås är synd. Å andra sidan kan man ju säga att det bidrar till det flerfunktionella. Då är det värre med den cordon sanitaire som ligger runt hela Hjorthagen och tydligen syftar till att hålla stadsdelen avskild från hela resten av Stockholm.
Senast ändrad 5 augusti 2009 14:06
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Martin Ekdahl skrev:

Det tycks inte finnas något intresse från stadens (och förmodligen inte heller från dess medborgares) sida att göra Nationalstadsparken till Stockholms Central park och det får jag väl motvilligt acceptera.

Det skulle jag nog inte vara så säker på. Jag tror att de flesta invånare, om de väl hade alternativen som finns klara för sig, skulle vara för den typ av utvecklingen som YIMBY driver, alltså att man bygger stad fram till parkens gräns. Det är framförallt en liten, men högljudd och röststark, minoritet som ser till att dagens situation bibehålls. Detta kombinerat med att lagtolkarna har "tolkat" lagen på ett sätt som jag uplever tar mer hänsyn till denna högljudda minoritet än vad lagen egentligen kräver.

Senast ändrad 7 augusti 2009 09:58
Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Det skulle jag nog inte vara så säker på. Jag tror att de flesta invånare, om de väl hade alternativen som finns klara för sig, skulle vara för den typ av utvecklingen som YIMBY driver, alltså att man bygger stad fram till parkens gräns. Det är framförallt en liten, men högljudd och röststark, minoritet som ser till att dagens situation bibehålls. Detta kombinerat med att lagtolkarna har "tolkat" lagen på ett sätt som jag uplever tar mer hänsyn till denna högljudda minoritet än vad lagen egentligen kräver.

Det ligger nog någonting i det. Den lilla högljudda gruppen har under lång tid haft åsiktsföreträde. Därför är det utmärkt med Yimby som kan visa lagtolkarna att det finns en annan opinion (som förhoppningsvis är än mer högljudd och röststark) än nejsägarna.
43 Inlägg
Martin Ekdahl skrev:

Det ligger nog någonting i det. Den lilla högljudda gruppen har under lång tid haft åsiktsföreträde. Därför är det utmärkt med Yimby som kan visa lagtolkarna att det finns en annan opinion (som förhoppningsvis är än mer högljudd och röststark) än nejsägarna.

Precis, så nu är det hög tid att verkligen anstränga oss för att (på ett positivt sätt) vara så högljudda som möjligt, och inte enbart sitta bakom våra skärmar och beklaga oss över nej-sägarna och hoppas det ska gå vägen, denna gång ska f*n inte ett riktigt spännande (och kanske sista möjligheten till ett sådant) projekt gå om skogen pga. några få bakåtsträvande personer som verkar glömma bort att de lever centralt i ett storstadsområde på närmare två miljoner...
Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Lucas Stensö De Marie skrev:

Precis, så nu är det hög tid att verkligen anstränga oss för att (på ett positivt sätt) vara så högljudda som möjligt, och inte enbart sitta bakom våra skärmar och beklaga oss över nej-sägarna och hoppas det ska gå vägen, denna gång ska f*n inte ett riktigt spännande (och kanske sista möjligheten till ett sådant) projekt gå om skogen pga. några få bakåtsträvande personer som verkar glömma bort att de lever centralt i ett storstadsområde på närmare två miljoner...

Jag är med. Hur börjar vi?
3339 Inlägg
Jag tror ett bra första steg är att träffas ansikte mot ansikte och bara lära känna varandra och kanske spåna lite på idéer.
Martin Ekdahl
271 Inlägg

Det blir svårt för mig eftersom jag bor i Rostock. Kanske kan ni andra träffas och spåna och presentera resultatet av er sammankomst här på forumet? Jag ställer gärna upp med sådant som rör sig om skrivande. Jag kommer dock att vara ganska immobiliserad under hösten.
43 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Jag tror ett bra första steg är att träffas ansikte mot ansikte och bara lära känna varandra och kanske spåna lite på idéer.

När, var och hur? Ju fler desto bättre. Jag åker utomlands i september en lång period i varje fall.
Profilbild
John Pedersen
53 Inlägg
Jag är också med på ett möte om det blir av! Frågan är om det är någon som har till gång till en lokal?
Profilbild
Lucas Stensö De Marie
43 Inlägg
UPPDATERING:

Jag har nu fått ett nummer till en person i stadsbyggnadskontoret som sa att han skulle kunna svara på mina frågor. Så jag tänkte de som är intresserade av att fråga något specifikt kan ju posta de frågor ni skulle vilja ha svar på så jag kan fråga ut kontakpersonen så utförligt som möjligt!
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg

Intressant är väl om man har börjat tänka i termer av antal arbetsplatser och antal boende? Funderar man på att dra spårväg city genom området?
Lucas Stensö De Marie
43 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Intressant är väl om man har börjat tänka i termer av antal arbetsplatser och antal boende? Funderar man på att dra spårväg city genom området?

Noterat. Jag ringer senare idag tisdag för att få svar.
Profilbild
Lucas Stensö De Marie
43 Inlägg
UPPDATERING:

Jag har nu ringt stadsbyggnadskontoret och fått följande information (detta gäller hela Norra Djurgårdsstaden)

* Man planerar för 5000 bostäder och 20-30 000 arbetsplatser
* Spårväg City ska först dras till Frihamnen för att sedan förlängas till Ropsten
* De har detaljplaner för olika områden då man kan påverka. På www.stockholm.se/sbk kan man se pågående planärenden som man har möjlighet att påverk i form utav synpunkter osv.
* På samrådstillfällen har man också möjlighet att påverka men dessa annonseras bara i lokaltidningen om det inte är stora projekt som kan annonseras i DN eller Svenska Dagbladet
* Deras expidition har offentlig information att tillgå
* Ju konkretare frågorna är desto enklare är det att få svar på dem
* Hjorthagen ska påbörjas ordentligt till våren men vissa områden har ju redan börjat byggas. Allt beräknas vara klart 2025 ungefär.

* www.stockholm.se/norradjurgardsstaden

Hoppas det hjälpte någonting.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Är det någon som vet hur mycket arbetsplatser det finns där idag?
Senast ändrad 19 augusti 2009 12:48
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg

Tack för uppdateringen Lucas.
Några jämförelser:
Det bor nästan 60.000 personer i Vasastan och drygt 36.000 på Östermalm. Glesa Gärdet har 17.000 invånare.

Norra Djurgårdsstaden planeras för cirka 5000 bostäder.
I Värtahamnen planeras för cirka 1000 bostäder.
Frihamnen/Loudden planeras för cirka 5000 bostäder.

Totalt alltså cirka 11.000 nya lägenheter. Samt minst 10.000 nya arbetsplatser. Det kan nog ändå bli ganska hyfsat då det trots allt är en relativt liten yta det rör sig om.

Om man gör det lätt för sig och höftar till med i medeltal 2 boende per lägenhet blir det alltså 22.000 invåndare.

Jag menar dock att det borde finnas plats för fler lägenheter i Frihamnen/Loudden än 5.000. Problemet ligger väl i kollektivtrafiksförsörjningen, där spårväg city knappast räcker till för en jättehög exploatering, och tunnelbanan blir lite för avlägsen.

Senast ändrad 19 augusti 2009 14:03
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
11.000 nya bostäder ser jag som på tok för lite. Här bör man inte vara rädd att ta i. Helst skulle man sikta på minst 50.000 i hela området.

Trafikförsörjning: Bygg hela tvärbaneringen och uppgradera den till t-baneliknande standard.

Senast ändrad 19 augusti 2009 23:49
E K
105 Inlägg
Vore inte det allra bästa om röda fick en ny gren efter Karlaplan med hållplatser vid Frihamnen och Loudden?
Jan Wiklund
1107 Inlägg
E K skrev:

Vore inte det allra bästa om röda fick en ny gren efter Karlaplan med hållplatser vid Frihamnen och Loudden?

Eller kanske en ringlinje? Eller en länk från tvärspårvägen som Niklas säger? Röda linjen är ju redan tämligen överbelastad.

Vi hoppas också på att man bygger ihop Värtan/Ropsten med Östermalm så man slipper enklavstuket. Två förslag finns här.
Senast ändrad 20 augusti 2009 13:21
Sida 2 av 3

Kraftansamling för hög exploateringsgrad i Värthamnen!

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.