Alf . skrev:
Stockholms hamnar har analyserat längre än 1992 när de köpte Kapellskärs Hamn och Nynäshamns Hamn med hamnutvecklingsområdet Norvikudden. Anledningen är att kunna möta ökade volymer och erbjuda alternativ för större fartyg och för snabba sjötransporter utanför Stockholms centrum. De har också fixat ett bolag som vill driva hamnen Hutchison Port Holdings. Samtidigt får Stan tillgång till mycket bra mark och de kan bygga ut kryssningsturismen i centrala Stockholm med hjälp av en större Värtapir.
Sedan kommer miljödomstolen och säger att det inte behövs en ny hamn.
Det verkar i alla fall som att Stockholms stad, Stockholms hamnar och Nynäshamns kommun behöver en ny hamn.
Nu har jag inte studerat varken företagets ansökan eller domstolens beslut, men jag tror att det ovan citerade stycket
"Sökanden har gjort allmänna uttalanden om att Norvik ligger i en tillväxtsregion. Någon mera preciserad samhällsekonomisk analys har inte delgetts domstolen. Att sökanden själv och operatören kommit fram till att verksamheten skulle vara lönsamt är inte tillräckligt. Ansökan ska därför i sin helhet avslås." är kärnan i domstolens resonemang.
Stockholms hamnar är idag en liten aktör när det gäller containrar på ostkusten. Fredriksskanshamnen i Gävle skulle förmodligen kunna ta över hela Stockholms containertrafik från och med i morgon dag om bara godstågsoperatörerna har tillräcklig kapacitet. Med Norvikshamnen planerar Stockholms hamnar däremot för en så kraftig tillväxt av containertrafiken till ostkusten att Norvikshamnen får en kapacitet som är större än hela dagens containertrafik totalt på ostkusten. Man planerar alltså att gå från att vara en containerhamn av marginell betydelse till att bli Sveriges näst största (efter Göteborg).
Att hamnar som Gävle och Norrköping motsätter sig Stockholms planer är naturligt eftersom de värnar sina verksamheter men när även miljödomstolen vill stoppa bygget med hänvisning till dåligt underbyggda ekonomiska kalkyler så tyder det på att prognoserna för Norvikshamnen kanske bygger mer på önsketänkande och spekulation än på ett realistiskt framtida behov.
Anders