Utskrift från gbg.yimby.se
....

Kraftansamling för hög exploateringsgrad i Värthamnen!

Sida 3 av 3
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
E K skrev:

Vore inte det allra bästa om röda fick en ny gren efter Karlaplan med hållplatser vid Frihamnen och Loudden?


Skulle också gärna se detta. Om man skall maximera antalet bostäder och arbetsplatser i Värtan så behövs både spårvagn och tunnelbana.

Värtan skulle kunna radera ut en stor del av Stockholms bostadskö, om man inte fegar som vanligt.
__________________
http://news.chictribute.com/#post103
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Patric Nilsson skrev:



Skulle också gärna se detta. Om man skall maximera antalet bostäder och arbetsplatser i Värtan så behövs både spårvagn och tunnelbana.

Värtan skulle kunna radera ut en stor del av Stockholms bostadskö, om man inte fegar som vanligt.


Bara den inte delar spår med Mörby och Ropstenlinjerna vid det överbelastade centralen.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Nu fick jag en idé som jag tror skulle fungera väldigt bra angående t-bana till Värtan. Det är att dra en ny gren på gröna linjen från Odenplan via KTH och gärdet/Norra Djurgårdsstaden... Det skulle dels ge Odenplan ännu bättre status som "nästa" centralen, dels avlasta röda linjen (går att komma till Vasastan/Kungsholmen utan att åka via centralen) och även ge Värtan t-bana, vilket motiverar en riktigt hög exploateringsgrad. Man skulle också kunna tänka sig att denna linje på ena hållet fortsätter bort åt Nacka/Sjöstan och på andra hållet viker av vid fridhemsplan mot Rålambshov/Liljeholmen.

Summa sumarium ger detta oss tre förbättrade knutpunkter i Fridhemsplan, Odenplan samt Liljeholmen (även eventuellt Älvsjö), det avlastar dessutom Centralen trots en ökning av t-bane/pendeltågs resande samt ger tätare trafik mellan Kungsholmen och Vasastan. Vad är då den stora bristen? Välkomna att kritisera!
Leo E
34 Inlägg
Ort: Stockholm/Tallinn, Gick med: Februari 2009
Martin Ek skrev:

Vad är då den stora bristen?


Anslutningen till nuvarande linje som mycket väl kan komma att bli lika dyr och problematisk som den slussenidealisterna anspråkar under Götgatan, samt försämrad t- baneturtäthet i Västerort pga redan överbelastade spår mellan T-Centralen och Odenplan.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Martin Ek skrev:

Nu fick jag en idé som jag tror skulle fungera väldigt bra angående t-bana till Värtan. Det är att dra en ny gren på gröna linjen från Odenplan via KTH och gärdet/Norra Djurgårdsstaden... Det skulle dels ge Odenplan ännu bättre status som "nästa" centralen, dels avlasta röda linjen (går att komma till Vasastan/Kungsholmen utan att åka via centralen) och även ge Värtan t-bana, vilket motiverar en riktigt hög exploateringsgrad. Man skulle också kunna tänka sig att denna linje på ena hållet fortsätter bort åt Nacka/Sjöstan och på andra hållet viker av vid fridhemsplan mot Rålambshov/Liljeholmen.

Summa sumarium ger detta oss tre förbättrade knutpunkter i Fridhemsplan, Odenplan samt Liljeholmen (även eventuellt Älvsjö), det avlastar dessutom Centralen trots en ökning av t-bane/pendeltågs resande samt ger tätare trafik mellan Kungsholmen och Vasastan. Vad är då den stora bristen? Välkomna att kritisera!


Gillar idén. Men låt det istället vara en del av Karolinskalinjen/Täbylinjen, vilket förstås skulle innebära fyra spår på Odenplan och ingen sammanblandning med gröna. Söderut bör den gå mot Nacka (tvär-ringen går ju förbi Sjöstan)

Gröna linjen skulle kunna avlastas genom Hagsätralinjen från Gullmarsplan och norrut binds som en gren till blåa linjen.

Röda linjen skulle kunna avlastas med en ny linje längs med E4:n som skulle ha följande sträckning (huvudstationer): Ekerö C - Skärholmen - Kungenskurva - Fruängen - Liljeholmen - Fridhemsplan - Odenplan - Albano - Universitetet.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Norra Djurgårdsstden kommer att bli ett tättbebyggt miljöprofilområde i de centrala delarn och är ett av 16 projekt i världen som Clinton Climate Positive Development Program stöder. Men nu blir det (förhoppningsvis tillfälligt) stoppat av miljödomstolen eftersom man inte får bygga ut Värtapiren och flytta containrarna till Nynäs.
"Domen hindrar utvecklingen av Norra Djurgårdsstaden som en ny stadsdel med bostäder, handel och sjöfart."

http://www.stockholmshamnar.se/
Senast ändrad 23 februari 2010 09:29
Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Ort: Rostock (KTV), Gick med: Juli 2009
Alf . skrev:

Norra Djurgårdsstden kommer att bli ett tättbebyggt miljöprofilområde i de centrala delarn och är ett av 16 projekt i världen som Clinton Climate Positive Development Program stöder. Men nu blir det (förhoppningsvis tillfälligt) stoppat av miljödomstolen eftersom man inte får bygga ut Värtapiren och flytta containrarna till Nynäs.
"Domen hindrar utvecklingen av Norra Djurgårdsstaden som en ny stadsdel med bostäder, handel och sjöfart."

http://www.stockholmshamnar.se/


Vad har miljödomstolen för skäl?
__________________
Sveriges minsta bokförlag: www.sotinge.com
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Ab Himmelsö vill inte att båtar delvis ska vända på deras vattenområde och domstolen tycker att en ny hamn i Norvik kommer: ”förstöra för evig framtid den fantastiska natursköna miljö med skyddsvärda nyckelbiotoper som finns idag.” de tycker också att hamnen är onödig och att de ska bygga i någon hamn som redan finns.

Domen.
Det är sökanden som har att visa att platsen som valts är lämplig med hänsyn till att
ändamålet ska kunna uppnås med minsta intrång och olägenhet för människors hälsa
och miljön 2 kap. 6 § första stycket miljöbalken.
"Den utredning som sålunda förlagts miljödomstolen talar med mer styrka för att det
finns alternativa platser som innebär mindre intrång och olägenhet för människors
hälsa och miljön än Norviksudden."


Enligt 11 kap. 6 § miljöbalken får en vattenverksamhet endast bedrivas om dess
fördelar från allmän och enskild synpunkt överväger kostnaderna samt skadorna och
olägenheterna av den.
"Sökanden har gjort allmänna uttalanden om att Norvik ligger
i en tillväxtsregion. Någon mera preciserad samhällsekonomisk analys har inte delgetts domstolen. Att sökanden själv och operatören kommit fram till att verksamheten
skulle vara lönsamt är inte tillräckligt. Ansökan ska därför i sin helhet avslås."
Vid denna utgång faller frågor om dispens för dumpning och skadereglering m.m."


http://www.stockholmshamnar.se/intranet/content.nsf/vwAttachments/Norvikdomen.pdf/$FILE/Norvikdomen.pdf

http://nhp.se/nyheter/1.672695-nej-till-storhamnen-i-norvik

Det dröjjer nog många år innan Stockholms hamnar lyckas få till en annan plats för sin hamn så att norra djurgården kan byggas.
Senast ändrad 24 februari 2010 09:57
Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Ort: Rostock (KTV), Gick med: Juli 2009
Ansökan ska därför i sin helhet avslås.


Vilka dumheter!
__________________
Sveriges minsta bokförlag: www.sotinge.com
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
I sak kanske det har blivit fel, men jag tycker ändå inte att domstolen har gjort fel. Man borde kunna ställa krav på ekonomisk analys inför ett förslag. Och man borde kunna ställa krav på att förslagsställaren anger olika alternativ med för- och nackdelar.

Det här är ju ett jätteprojekt och lite förarbeten borde man kunna kräva.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Stockholms hamnar har analyserat längre än 1992 när de köpte Kapellskärs Hamn och Nynäshamns Hamn med hamnutvecklingsområdet Norvikudden. Anledningen är att kunna möta ökade volymer och erbjuda alternativ för större fartyg och för snabba sjötransporter utanför Stockholms centrum. De har också fixat ett bolag som vill driva hamnen Hutchison Port Holdings. Samtidigt får Stan tillgång till mycket bra mark och de kan bygga ut kryssningsturismen i centrala Stockholm med hjälp av en större Värtapir.

Sedan kommer miljödomstolen och säger att det inte behövs en ny hamn.

Det verkar i alla fall som att Stockholms stad, Stockholms hamnar och Nynäshamns kommun behöver en ny hamn.
Senast ändrad 24 februari 2010 16:05
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Alf . skrev:

Stockholms hamnar har analyserat längre än 1992 när de köpte Kapellskärs Hamn och Nynäshamns Hamn med hamnutvecklingsområdet Norvikudden. Anledningen är att kunna möta ökade volymer och erbjuda alternativ för större fartyg och för snabba sjötransporter utanför Stockholms centrum. De har också fixat ett bolag som vill driva hamnen Hutchison Port Holdings. Samtidigt får Stan tillgång till mycket bra mark och de kan bygga ut kryssningsturismen i centrala Stockholm med hjälp av en större Värtapir.

Sedan kommer miljödomstolen och säger att det inte behövs en ny hamn.

Det verkar i alla fall som att Stockholms stad, Stockholms hamnar och Nynäshamns kommun behöver en ny hamn.


Nu har jag inte studerat varken företagets ansökan eller domstolens beslut, men jag tror att det ovan citerade stycket "Sökanden har gjort allmänna uttalanden om att Norvik ligger i en tillväxtsregion. Någon mera preciserad samhällsekonomisk analys har inte delgetts domstolen. Att sökanden själv och operatören kommit fram till att verksamheten skulle vara lönsamt är inte tillräckligt. Ansökan ska därför i sin helhet avslås." är kärnan i domstolens resonemang.

Stockholms hamnar är idag en liten aktör när det gäller containrar på ostkusten. Fredriksskanshamnen i Gävle skulle förmodligen kunna ta över hela Stockholms containertrafik från och med i morgon dag om bara godstågsoperatörerna har tillräcklig kapacitet. Med Norvikshamnen planerar Stockholms hamnar däremot för en så kraftig tillväxt av containertrafiken till ostkusten att Norvikshamnen får en kapacitet som är större än hela dagens containertrafik totalt på ostkusten. Man planerar alltså att gå från att vara en containerhamn av marginell betydelse till att bli Sveriges näst största (efter Göteborg).

Att hamnar som Gävle och Norrköping motsätter sig Stockholms planer är naturligt eftersom de värnar sina verksamheter men när även miljödomstolen vill stoppa bygget med hänvisning till dåligt underbyggda ekonomiska kalkyler så tyder det på att prognoserna för Norvikshamnen kanske bygger mer på önsketänkande och spekulation än på ett realistiskt framtida behov.

Anders
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
http://www.direktpress.se/ostermalmsnytt/Asikt/De..

Detta tal om "Manhattan".... Har vi inte hört om det förut? Och vad brukar resultatet bli?
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
I informationsrutan står det "1400 bostäder"... Gör detta värtan till ett nytt Hötorgs-City? Alltså en kontorsstadsdel? Den siffran måste kunna ökas till åtminstone 10 000 bostäder (=30 000 invånare?).
Sida 3 av 3

Kraftansamling för hög exploateringsgrad i Värthamnen!

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.