Utskrift från gbg.yimby.se
....

Gåshud? :)

Axel Strandell Erstorp
26 Inlägg
Läste nyss sidan 84 i boken The Geography of Nowhere av James Howard Kunstler och jag måste säga att jag fick lite gåshud av den här biten:

In their effort to promote a liberated and classless society, the Modernists and their successors tried to stamp out history and tradition, and the meanings associated with them, as embodied in the places where we live and work. They failed to create a social utopia, but they did tremendous damage to the physical setting for civilization. Worshiping the machine and industrial methods as ends in themselves, they became the servants of an economy that plundered the future in order to power the engines of production and consumption for the present. This is the essence of the hubris that tries to destroy history: Yesterday's tomorrow turns out to be no future at all. And this destructive, futureless economy is precisely the predicament in which America finds itself today.

Otroligt bra!
Senast ändrad 4 augusti 2009 12:46
Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg

Och inte bara Amerika. Jag vet att Hjalmar Mehr och co nog grundade en del av sin stadsplanering på goda intentioner. Men, de var för ideologiskt förblindade, för döva för kritik och på tok för villiga att vara Kooperationen (och andra stora marknadsaktörer) till lags för att någonsin kunna lyckas skapa ett Utopia.

Senast ändrad 4 augusti 2009 09:47
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Apropå böcker måste jag ju, som alltid, rekommendera den kanske mest lysande nedmontering av modernismen som någonsin har gjorts.
The Death and Life of Great American Cities av Jane Jacobs:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Death_and_Life_o..
Anders Anttonen
157 Inlägg
Gåshud!?! Gårdshus heter det väl?
Ideologin fick folket att förakta sina traditioner och sin historia för att ge plats åt maskinen och den nya människan. Inget var ju värt att spara. Människan verkar smart för att hon kan använda verktyg och modifiera råvaror för att bygga otroliga material, men visst fan är människan naiv och lätt att manipulera. Ungefär som råvaror. Poetich?
Axel Strandell Erstorp
26 Inlägg
The Death and Life of Great American Cities är helt genialisk. Vore det inte en idé att som ni gjorde tidigare skickade blommor till det tidigare stadsbyggnadsborgarrådet, fast istället nu skicka den boken till Kristina Alvendal? Vi såg ju tidigare i ett youtube klipp att Obama läst den, vilket var mycket glädjande.

Gårdshus hehehe
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Axel Strandell Erstorp skrev:

The Death and Life of Great American Cities är helt genialisk. Vore det inte en idé att som ni gjorde tidigare skickade blommor till det tidigare stadsbyggnadsborgarrådet, fast istället nu skicka den boken till Kristina Alvendal? Vi såg ju tidigare i ett youtube klipp att Obama läst den, vilket var mycket glädjande.

Gårdshus hehehe

Jag har redan försökt att lämna över nämnda bok till Alvendal, men hon hade den redan. Hon hade fått den av sin borgarrådssekreterare. (Vid tillfället hade hon dock inte hunnit läsa den ännu).
26 Inlägg
Haha vad bra! Hoppas hon inte ignorerar boken, men det tror jag inte, hon är vettig.
Profilbild
Tore Kullgren
972 Inlägg
Boken acceptera markerar den svenska funkisrörelsens försök till paradigmskifte i arkitektur, och ett totalt uppbrott med klassisk arkitektur och stadsplanering. De viktiga målen var just jämlikhet, funktionalitet och ekonomi.

Yimbytråd om acceptera

Kunstler lyckas uttrycka en tanke som jag haft i bakhuvudet ett bra tag. Det är hybris att försöka ställa sig över både historien och framtiden, och tro att man kan fullända arkitekturen (eller vilken lära eller konstart som helst).

De svenska funkisförorterna var ganska bra sätt att fylla sin tids behov och lösa sin tids problem utifrån sin tids resurser och kunskaper. Miljonprogramsområdena likaså. Men idag, när vi har andra behov, problem, resurser och kunskaper så måste vi bygga annorlunda. Och dessutom måste vi vara beredda på att man på 2030-talet kommer uppleva misstag i det vi planerar idag.
Martin Ekdahl
271 Inlägg
H G skrev:

Boken acceptera markerar den svenska funkisrörelsens försök till paradigmskifte i arkitektur, och ett totalt uppbrott med klassisk arkitektur och stadsplanering. De viktiga målen var just jämlikhet, funktionalitet och ekonomi.

Yimbytråd om acceptera

Kunstler lyckas uttrycka en tanke som jag haft i bakhuvudet ett bra tag. Det är hybris att försöka ställa sig över både historien och framtiden, och tro att man kan fullända arkitekturen (eller vilken lära eller konstart som helst).

De svenska funkisförorterna var ganska bra sätt att fylla sin tids behov och lösa sin tids problem utifrån sin tids resurser och kunskaper. Miljonprogramsområdena likaså. Men idag, när vi har andra behov, problem, resurser och kunskaper så måste vi bygga annorlunda. Och dessutom måste vi vara beredda på att man på 2030-talet kommer uppleva misstag i det vi planerar idag.

Jag använde Acceptera som källmaterial då jag skrev min b-uppsats i idéhistoria om cityomdaningen. Författarna är ju inte lite fräcka i sin tro på sig själva som leverantörer av universella helhetslösningar på stadsbyggandet.
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
H G skrev:

Det här har vi diskuterat på den tråd HG hänvisar till (tror jag). Och jag hävdar där att funkisförorterna inte alls var något bra sätt att fylla sin tids behov.

Behovet handlade om att dels öka bostadsytan per person, dels installera vatten och avlopp. Det fanns inte skuggan av behov av att öka avstånden mellan husen, det fördyrade bara installationerna och annan infrastruktur. Det fanns inte skuggan av behov att separera några andra funktioner än de allra mest förorenande.

Funktionalisterna hade helt enkelt fått en del saker om bakfoten, t.ex. förväxlade de trångboddhet med tät bebyggelse, och de tog för givet att något som fungerade i en industrilokal också skulle fungera för en hel stad. Plus att de var ideologiskt förblindade av artonhundratalets skräck för massan och därmed skräck för täta städer - en förblindelse som satt så djupt att de förmodligen inte ens visste om den när de skapade sina pastorala idyller.

Jag kanske också ska passa på att polemisera mot Kunstler. Funktionalisterna var inte särskilt tillgivna någon jämlikhet. Den stora läromästaren själv, Le Corbusier, utformade t.ex. Chandigarh enligt strikt indiskt kastmässiga föreskrifter om lyx för överklassen och torftighet för underklassen. Inte heller hade de något emot att rita lyxvillor. Men de var goda propagandister och visste vad som tog i olika publiker. Propagerade de inför socialdemokratiska politiker tog de för säkerhets skull med lite jämlikhetsflum för att få soppan att gå ner. Men som vi kan konstatera när vi tittar på olika funktionalistiska skapelser menade de inget särskilt med det.
Senast ändrad 12 augusti 2009 17:31
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6715 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter