Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Norrort

DN: "Pensionärer tvingas lämna sina hem för sjukhusbygge"

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
http://www.dn.se/sthlm/pensionarer-tvingas-lamna-..

När man planerar nya kvarter borde man väl i görligaste mån integrera den med befintlig bebyggelse?
329 Inlägg
Självklart borde man ordna boende åt de som tvingas flytta, annars tycker jag det bara är positivt att man river en sådan modernistisk koloss. Den intervjuade säger även att han bor i en tvåa på elfte våningen med utsikt över hela stockholm med en hyra på 4000! Hur är det möjligt! Det är något fel med hyressättningen i stockholm, ska de som bott länge ha låg hyra bara för att de är äldre?
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
bor ju granne med det huset och dom skulle ju egentligen riva alla hus här, är ju självklart svårare att slänga ut oss som bor i bostadsrätter men skulle inte haft några problem med det om dom hade ersatt oss med liknande boende i samma område. Städer utvecklas! dåligt planerade områden som vårt som i princip ligger i staden borde faktiskt rivas och integreras!
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Rivning bör vara den allra sista åtgärden när inte några andra medel står till buds. Istället bör man rikta in resurser på integrering och konvertering (bygga till socklar osv)

Jag själv skrev synpunkter på denna plan och förordade att inte riva. Det spelar ingen roll om kåken har en modernistisk utformning eller inte. Den innehåller bostäder och bidrar därmed med underlag för exempelvis en t-banegren förbi Karolinska. Det gör dessutom att området inte blir så folktomt.

Punkthuset kunde förmodligen lätt kunna kompletterats med socklar ut mot den nya vägen och Solnavägen. Dess höjd skulle passa bra in med den nya stadsdelen.

I själva karolinskaplanen ingår inte några bostäder (eller ens studentbostäder) så vitt jag vet. Man planerar alltså för ett bostadstomt område.

Rivningen kunde undvikas om man vinklade den projekterade "vägen" något söderut. Ytbortfallet för karolinska hade kunnat kompenserats med att bygga fler våningar. Att man tar till rivning i detta fall kan jag endast tolka som att man i planeringen varit enkelspårig och bestämt sig för en lösning och hållit fast vid den.
290 Inlägg
tror det har mycket med nivåskillnader att göra, huset ligger i en slänt och kullen kommer att försvinna (doch borde dom ta bort hela så man slapp att "karolinska stråket" eller vad det nu skulle heta ska gå över en bro.
2101 Inlägg

Om man nu menar allvar med att urbansera hela sträckan mellan Vasastan och Solna C kan alla häller på vägen inte ses som heliga. Nivåutjämning är väl något rätt naturligt i stadssammanhang.
973 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Rivning bör vara den allra sista åtgärden när inte några andra medel står till buds. Istället bör man rikta in resurser på integrering och konvertering (bygga till socklar osv)

Håller helt med. Att ett hus ser tråkigt ut är inte motivering nog att riva det.

Med tanke på hyran så kan man förstå att de intervjuade är arga; en bostadsrätt med motsvarande yta, läge och månadsavgift skulle förmodligen inbringa runt miljonen, och det ger en ledtråd om vad deras förstahandskontrakt skulle vara värt på svarta marknaden.

Senast ändrad 15 augusti 2009 15:57
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
jag håller med, för att "stadifiera" solna så måste en del rivas!

bild från idag

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

157 Inlägg
Boende i aktuella huset har känt till planerna i åratal och har dessutom erbjudits ersättningslägenheter.
Ifall Nya Karolinska är av riksintresse (universitetssjukhus) så RIV höghuset till förmån för vårt nya lasarett.
277 Inlägg
Peter D skrev:

Den intervjuade säger även att han bor i en tvåa på elfte våningen med utsikt över hela stockholm med en hyra på 4000! Hur är det möjligt! Det är något fel med hyressättningen i stockholm, ska de som bott länge ha låg hyra bara för att de är äldre?

Vad är felet med en hyra på 4 000 i månaden? För min del skulle gärna alla lägenheter i Stockholm få vara så billiga. Att fastighetsägare tjänar så mycket pengar som möjligt på försäljningar och uthyrningar har jag svårt att se som något i sig positivt.
Peter D
329 Inlägg
Theodor Adolfsson skrev:

Vad är felet med en hyra på 4 000 i månaden? För min del skulle gärna alla lägenheter i Stockholm få vara så billiga. Att fastighetsägare tjänar så mycket pengar som möjligt på försäljningar och uthyrningar har jag svårt att se som något i sig positivt.

Att de som suttit på förstahandskontrakt i centrala lägen har låg hyra samtidigt som det är bostadsbrist och i princip omöjligt för ungdomar att få en hyresrätt i staden tycker åtminstone jag är fel. Om det gick att tjäna pengar på hyresrätter i centrala lägen så kanske vi skulle få fler.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Utan att ta ställning för eller emot marknadshyror kan man lätt konstatera att 4000 kr är en låg hyra och speglar det faktum att boende är billigare i äldre än i nybyggda hus. Man får inte en nybyggd 1:a i Stockholms län för 4000 kronor. Sålunda är det ren kapitalförstöring att riva ett funktionsdugligt hus.

Hela Acrels väg skulle kunna göras om till ett slutet kvarter som hade socklar ut mot Solnavägen och Karolinskavägen. I korsningen skulle man dessutom kunna lägga till en en högre huskropp som markör för kvarteret. Och själva KS kommer på detta ställe att bestå av nybyggnationer. Alltså hade man kunnat vinkla vägen som kommer att genomkorsa det rivna husets område ner (söderut). Sjukhuset skulle få färre kvadratmeter, men det är väl inga problem eftersom himlen utgör en gräns uppåt. Har man öht övervägt en sådan lösning?

Att stadifiera innebär inte att speciellt många befintliga hus måste rivas (det motverkar nämligen blandstadsvisionen). Vad jag menade är att man inte få vara rädd för att jämna ut marken (ex bergshällar) på sina ställen.

> Städer
 > Norrort
DN: "Pensionärer tvingas lämna sina hem för sjukhusbygge"

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.