Utskrift från gbg.yimby.se
....

Stockholmsfyren vid Ropsten, 54 våningar, 187 m

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Familjebostäder vill bygga en skyskrapa vid Ropsten.

http://svt.se/2.33538/1.1656900/stockholms_svar_p..

Bostadsrätter, hyresrätter, kontor och galleria i samma byggnad. Tunnelbanestationen och spårvagnsstationen verkar vara integrerade i byggnaden.

Det låter som en idé som skulle kunna vara en del i att ge området en egen identitet. Centralt läge, fyra stationer från T-Centralen i utkanten av den planerade stadsdelen i Hjorthagen.

Det här kommer garanterat att sågas längs fotknölarna av samlad förståsipåarkår. Jag tror jag hör hur de startar sina motorsågar redan... Eller mer sannolikt så blir det bokstavligen nerklippt till 20 våningar, som allt annat.

Senast ändrad 17 augusti 2009 18:07
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Det är väl precis rätt ställe att bygga riktigt högt på (på samma sätt som Norra Station var).

Har finns det ingen gamma kvartersstad att ta hänsyn till.

Det konstiga med tv-programmet är att man får intrycket av att det är detta och inget annat som ska byggas. Som solitär ser den ju lika konstig ut som TT. Istället skulle Fyren göra sig bra i sällskap med fler skyskrapor i olika höjd och då gärna ett par över 250 meter om ekonomi finns för det.

Det känns så konstigt att de 187 meterna presenteras som något "riktigt högt". Har riktigt svårt att att förstå det.
533 Inlägg

Japp, det är en skyskrapa i den lägre klassen. Det är ändå ganska modigt att de vågar med tanke på hur bakåtsträvande alla viktigpettrar och förståsigpåare har varit historiskt sett. Kanske kan de komma undan med hedern i behåll om vi kommer överens om att det är okej att bygga skyskrapor utanför den gamla staden?

Men det är en ovanligt bra funktionsblandning, bostäder, kontor, handel och kollektivtrafik i samma byggnad. Väl genomtänkt.
Den kommer att synas inifrån Nationalstadsparken och kommer därför skrotas som förslag. Lita på mig!
Se bara hur det gick med Tors Torn.... Papperskorgen.
Nationalstadparksmaffian kräver att husen inte går över trädtopparna i "parken". Dom protesterade t o m mot Studentskrapans påbyggnad (3 våningar, på Södermalm) för att den kunde synas inifrån Nationalstadsparken. Jag har nästan gett upp hoppet om att Stockholm kommer bli miljonstad.
533 Inlägg
Anders Anttonen skrev:

Nationalstadparksmaffian kräver att husen inte går över trädtopparna i "parken". Dom protesterade t o m mot Studentskrapans påbyggnad (3 våningar, på Södermalm) för att den kunde synas inifrån Nationalstadsparken.

Ha ha! Det tar ändå priset.

Men Stockholm är redan en miljonstad, 1,25 miljoner i tätorten. Visst känns det som att det borde finnas en handfull skyskrapor i staden vid det här laget?
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Ha ha! Det tar ändå priset.

Men Stockholm är redan en miljonstad, 1,25 miljoner i tätorten. Visst känns det som att det borde finnas en handfull skyskrapor i staden vid det här laget?

Stockholms stad har 800.000 invånare. Det är det som räknas!
Om 10-15 år blir vi miljonen i stan om inte Nimbysarna och en del Banana:s tagit over styret över stan.
290 Inlägg
Tors torn är inte skrotade, dom ska bara ritas om och höjden påverkas inte engligt arkitekten i förra veckans vi i vasastan.
533 Inlägg
Anders Anttonen skrev:

Stockholms stad har 800.000 invånare. Det är det som räknas!
Om 10-15 år blir vi miljonen i stan om inte Nimbysarna och en del Banana:s tagit over styret över stan.

Kommungränsen är ju bara en administrativ gräns. Om man räknar administrativa gränser har till exempel min nuvarande hemstad Linköping nästan 18 gånger fler invånare än London...

http://en.wikipedia.org/wiki/City_of_London

Senast ändrad 17 augusti 2009 19:18
Edvard G
46 Inlägg
Under året har jag vid några tillfällen åkt färja från Värtahamnen och då tänkt att det skulle vara vackert med en märkesbyggnad som hälsar besökarna välkomna. Detta är ett utmärkt förslag på bebyggelse. Frågan är dock varför man inte lägger på 10 meter och på så sätt passerar Turning Torso, det torde ju trots allt vara en prestigevinst för staden/byggherren. Mitt tips är dock att inte ta ut något i förskott, det kommer ta hus i helvete hos Nimbysarna snart.
Profilbild
Per Elfström
11 Inlägg
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Kommungränsen är ju bara en administrativ gräns. Om man räknar administrativa gränser har till exempel min nuvarande hemstad Linköping nästan 18 gånger fler invånare än London...

http://en.wikipedia.org/wiki/City_of_London

Hehe - Ja, fast "City of London" är bara en delkommun(borough)av centrala London. Då det är stadens finanskvarter - så är det dessvärre helt folktomt efter 18.00. Men jag förstår vad du menar...
Anyway - frågan är om det finns bättre mark att bygga högt på i nuläget (undantaget Årstafältet)? Sumpar man det här, så.......
973 Inlägg
Tillbaka till topic:

Som lidingöbo tycker jag att det är ett utmärkt projekt. Lidingö kommun har snart 50 000 invånare, med Ropsten som enda förbindelse med fastlandet. Ropsten idag är ett blåshål med minst sagt bristfälligt serviceutbud (ett gatukök, en pressbyrå, ett kafé och en bensinmack). Nattetid är Ropsten en otrygg plats.

Enligt situationsplanen syftar det här projektet till att bygga in tunnelbana, lidingöbana, tvärbana och bussterminal. Ropsten skulle bli ett guldläge för detaljhandeln.

Senast ändrad 19 augusti 2009 03:20
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
ABC har en webbomröstning om Stockholmsfyren - gå in och rösta ja!
John Pedersen
53 Inlägg
Jag bor på Lidingö vid Baggebytorg. Om det är någon folk-grupp som ska ut-tala sig om det här projektet så är det vi på Lidingö som kommer att se det här huset nästa varje dag! Jag menar att det är ju vi som kommer att ha denna utsikt.
Jag vill att dom ska börja bygga nu. Men det ska ju överklagas förs. Skattepengarna är ju till för att nej sejarna ska leka med dem först. Jag tycker att man ska ändra lagen så att man kan bara överklaga en gång gratis, sen ska det kosta pengar från egen ficka. Men om man vinner i det övriga instanserna så ska man inte behöva betala. Pengarna ska då ges tillbaka av staten. Jag menar att folk ska inte kunna slösa med skattemedel på detta sättet. Dom pengarna ska ju gå till dom ung och äldre först inte till domare och advokater.
Det här bygget är en jätte bra idè och jag gillar det skarpt, Men jag undrar varför man inte bygger till 200m. Vi är ju STOCKHOLM FÖR F _ _ ! Är inte det här den största staden Skandinavien, Eller ska Danmark bli den som först bygger högst eller Norge eller Finland, Nej ni politiker ni sitter där ni sitter för att folket har valt er att sitta där, Och nu är det dax att se till att Stockholm får ett fint högt hus på 200m, Inte lägre inte högre. 200m är en jätte bra höjd att börja med. Jo det ska vara högst i Sverige. Ingen annan höjd är ens att tänka på!
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Det finns risk att Lidingös köpmän motsätter sig bygget av rädsla för konkurrens.

Men Ropsten är nog ändå för litet för en shoppinggalleria. Snarare bör det vara en galleria för pendlare, liknande den som finns i Östermalmstorgs t-banestation. Lidingöbor gillar hämtmat.

Man kan gärna ha tre utsiktsvåningar med restaurang, kafé och bar. Räkna med att de drar minst lika många turister som Kaknästornet, plus ett antal inhemska gäster. Kaknäs är ju lägre, och saknar tunnelbana.

Senast ändrad 1 september 2009 23:53
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
H G skrev:

Det finns risk att Lidingös köpmän motsätter sig bygget av rädsla för konkurrens.

Men Ropsten är nog ändå för litet för en shoppinggalleria. Snarare bör det vara en galleria för pendlare, liknande den som finns i Östermalmstorgs t-banestation. Lidingöbor gillar hämtmat.

Man kan gärna ha tre utsiktsvåningar med restaurang, kafé och bar. Räkna med att de drar minst lika många turister som Kaknästornet, plus ett antal inhemska gäster. Kaknäs är ju lägre, och saknar tunnelbana.

Mja. Med tanke på att det kommer tillkomma många människor till området framöver så är det nog inte för litet för en galleria. Det är ju ett stadsutvecklingsområde.
Jim Nyberg
3 Inlägg
Spännande nytt förslag på 47-våningars skrapa i Hjorthagen! Kan dock redan höra protesterna att den ligger för nära Nationalstadsparken...
http://www.dn.se/sthlm/170-meter-hogt-hus-kan-byg..
Senast ändrad 28 oktober 2009 19:31
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Oj vad tjock och stor den är.
Jag tycker fyren är mycket attraktiv och hoppas verkligen att den inte bantas och huggs av.

Det här förslaget ser mycket bättre ut än det som visas i svt länken i första inlägget från Rasmus.
Senast ändrad 28 oktober 2009 20:18
Martin Ek
302 Inlägg
Tycker att den går i väldigt fin samklang med gasklockorna! Men jag antar att huset döljer en av gasklockorna i någon vinkel och att huset således inte kan uppföras...
Senast ändrad 28 oktober 2009 21:20
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
Martin Ek skrev:

Tycker att den går i väldigt fin samklang med gasklockorna! Men jag antar att huset döljer en av gasklockorna i någotn vinkel och att huset således inte kan uppföras...

eller hur, glöm inte att det kommer synas från nationalstadsparken så då kan det inte heller byggas.
53 Inlägg
Har varit inne på SVT. Om om röstningen om Stockholmsfyren. Ja - gärna högst upp! Är nu uppe på 77%!!!!!
Nej, det är läskigt med höga hus. Är nu uppe på 7%
Skyskrapor förfular stadsbilden. Är nu uppe på 16%

Totalt antal röster : 747

77% är inte det ett JA???? Bygg huset nu!

Gå in och rösta om ni inte har det! Det är bara att söka på : Stockholmsfyren. svt.se!
Sida 1 av 2
12>

Stockholmsfyren vid Ropsten, 54 våningar, 187 m

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.