Utskrift från gbg.yimby.se
....

DN: Storstockholm ska få fler stadskärnor

Anders Norén
408 Inlägg
DN rapporterar att "Storstockholm ska få fler stadskärnor". I den kommande regionalplanen (RUFS 2010) pekas Arlanda-Märsta, Barkarby-Jakobsberg, Kista-Sollentuna-Häggvik, Täby centrum-Arninge, Kungens Kurva-Skärholmen, Flemingsberg, Haninge centrum, och Södertälje ut som "komplement, och inte ersättare, till huvudstadens stadskärna" (DN:s ordval).

Men, ärligt talat, är detta något annat än tjusigt tal? Redan i RUFS 2001 så pekades de flesta av dessa ut och har det egentligen hänt något? De områden som pekats ut är i stort inte mer än stora externa eller halvexterna köpcentrum för bilburna (förutom staden Södertälje) och jag tolkar utpekandet mest som en fåfäng politikerförhoppning att man ska kunna fortsätta satsningen på externa köpcentrum för bilburna genom att hokus pokus definiera om dem till "regionala kärnor". Så, har något hänt med dessa områden sedan 2001 (förutom att köpcentrumen blivit större och parkeringsplatserna fler)? Finns någon verklig ambition att transformera dem från köpcentrum till stadskärnor? Hur ska det gå till? Pågår något arbete?

Anders
721 Inlägg
Visst är det fina ord, men jag delar din skepsis. I min egen förort Kista finns det några projekt som kan sägas uppfylla kraven för att vara en utveckling i rätt riktning. Dock finns det andra projekt som på effektiva sätt helt avfärdar idén om Kista-Sollentuna som stadskärna de närmsta 50 åren (ett gated community t.ex.)
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Med tanke på att även Förbifart Stockholm sägs gynna flerkärnigheten så är det väl knappast stad i Yimbys betydelse av ordet som åsyftas.
Peter D
329 Inlägg
Jag är tveksam...

Arlanda-Märsta : Ligger helt enkelt för kångt bort.
Barkarby-Jakobsberg: Varför inte något av de vettigare alternativen Solna o Sundbyberg istället.
Kista-Sollentuna-Häggvik: Se föregående.
Kungenskurva-Skärholmen: Okej, men då krävs stadsstruktur som knyter ihop områdena.
Flemingsberg: Möjligtvis om man räknar med Huddinge C och knyter ihop dessa områden.
Södertälje: Är en egen stad!
Martin Danell
232 Inlägg
Håller med. Det här känns som en plan helt i modernismens anda. De flesta av de här platserna är centrum av typen köplador vid motorväg. Knappast nåt bra embryo till en trevlig kvartersstad. I stadshuset pratas det ju lovande om promenadstaden. Det är för mig ett mysterium att detta modernistiska projekt pågår samtidigt. Och som Theodor antyder var de här nya "stadskärnornas utveckling ett avgörande argument för valet att lägga förbifarten så långt ut.
Jag ser inte någon som helst vinst med en flerkärnig stad. Det är mycket bättre att låta kvartersstaden/innerstaden växa och förtätas. Fler kan ha nära till jobbet, fler kan nås med kollektivtrafik etc.

Motförslag: Skapa istället förtätade stadskärnor närmare innerstan, som har chansen att såsmåningom växa ihop med denna, t.ex: Älvsjö, Telefonplan, Brommaplan, Solna/Sundbyberg, Kista/Sollentuna C, Danderyds Sjukhus/Mörby C, Sickla/Nacka.
157 Inlägg
[QUOTE=Anders Norén]DN rapporterar att "Storstockholm ska få fler stadskärnor". I den kommande regionalplanen (RUFS 2010) pekas Arlanda-Märsta, Barkarby-Jakobsberg, Kista-Sollentuna-Häggvik, Täby centrum-Arninge, Kungens Kurva-Skärholmen, Flemingsberg, Haninge centrum, och Södertälje ut som "komplement, och inte ersättare, till huvudstadens stadskärna" (DN:s ordval).

Du glömde Älvsjö. Där kommer det att bli en "garnnystan" av trafiklösningar

Senast ändrad 7 september 2009 16:50
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Martin Danell skrev:

Motförslag: Skapa istället förtätade stadskärnor närmare innerstan, som har chansen att såsmåningom växa ihop med denna, t.ex: Älvsjö, Telefonplan, Brommaplan, Solna/Sundbyberg, Kista/Sollentuna C, Danderyds Sjukhus/Mörby C, Sickla/Nacka.

Precis. Är det inte snarare fler stora förortscentrum i regionen som man pratar om än fler stadskärnor? Stadskärnor kräver väl att det finns stad mellan dem som knyter ihop dem? Medis, Odenplan och centrum är väl så nära man kommer stadskärnor idag?
Senast ändrad 7 september 2009 21:19
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Theodor Adolfsson skrev:

Är det inte snarare fler stora förortscentrum i regionen som man pratar om än fler stadskärnor?

Det är väldigt tvetydigt. I paktiken har det iaf än så länge endast betytt förortscentrum även om de fina formuleringarna i planerna alltid vill föra tankarna till urban innerstadsmiljö.
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
I hög grad är det nog en fråga om vilja men inte kunna. Alla gillar tät blandstad men ingen vet hur man gör. Jag är övertygad om att TRK när de sitter och ritar på stadscentra föreställer sig nånting i stil med innerstan, men när de sen ska till att verkställas gör man som man är van, dvs förortscentra.

Det är hög tid att vi lanserar vår alternativa planeringspraxis, lindhagen.2.

DN: Storstockholm ska få fler stadskärnor

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6715 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter