Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Kartal Industrial Area Central Business District Plan

Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Det här är Zaha Hadids (min nya darling) vinnande förslag till det nya stadscentret på Istanbuls östra strand.

Stadscentret skall byggas på övergiven industrimark. Det kommer att inkludera finansdistrikt, lyxiga bostadsområden, kulturfaciliteter såsom koncerthallar, museer och teatrar, samt nöjesfunktioner inkluderande en marina och turisthotell.

Okej, inte mycket över till vanliga hyreslägenheter, billiga krogar, kaféer eller mataffärer.. Här snackar vi "high end". Men, men.

Total projektarea: 555 hektar.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Damn! Are we in space?
Spejsigt, men har det något med stad att göra? Jag tycker det ser ut som ännu ett totalplanerat område där både form och funktion är fastslagna från början. 555 hektar Hötorgscity blir inte roligare bara för att man rundar av hörnen på alla hus.

Anders

Senast ändrad 18 augusti 2009 14:18
Profilbild
Anders Anttonen
157 Inlägg
Östra stranden. Är det i Üsküdar? (Asiatiska delen?)
290 Inlägg
en snabb titt på google earth säger att det är mycket längre ner . .närmare flygplatsen . . lat=40.8853323916, lon=29.2100359085
271 Inlägg
Anders Norén skrev:

Spejsigt, men har det något med stad att göra? Jag tycker det ser ut som ännu ett totalplanerat område där både form och funktion är fastslagna från början. 555 hektar Hötorgscity blir inte roligare bara för att man rundar av hörnen på alla hus.

Anders

Jag håller med om att det ger ett totalplanerat intryck. Är själv motståndare till att man ger en arkitekt i uppdrag att rita mer än en byggnad i taget. Det tenderar lätt att bli uniformt. Dock är jag ganska fascinerad av detta projekt. Det ser ut som att arkitekten har planerat in sitt område som en splorb (finns det ordet?) mellan en massa befintlig arkitektur. Är det på det viset så kan projektet onekligen bli intressant. Det som oroar mig är att området tycks planeras att bli ytterligare ett locka-rika-människor-till-stan-för-att-göra-av-med-pengar projekt. Arkitekturen är dock hur häftig som helst i mina ögon. Det liknar mer något man skulle kunna finna på en främmande planet än klassisk stadsbyggnation.
290 Inlägg
bilderna säger ju ingenting, visst skulle dom få dom lika metallblänkande så skulle ju stället bli rätt rymdigt.. men i verkligheten? njae jag är tveksam.. i en film ja, på riktigt? nää

> Allmänt
Kartal Industrial Area Central Business District Plan

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.