Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Allmänt

Hjälp! Spårvagn kontra buss?

Johan Pettersspn
9 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Jag har inte förstått fördelen med spårvagn framför buss. Kan någon hjälpa mig reda ut fördelarna?

Miljövänlighet? Tveksamt va?
Kapacitet? Det är väl bara att ha fler bussar?
Att spårvagnar inte fastnar i trafiken? Men det är väl bara att stänga av filer som bara bussar kan köra i?
Det känns som bussar är väldigt mycket flexiblare och man slipper lägga spår. Och konceptet i Göteborg känns väldigt rörigt om inte en ren fara i trafiken.

Hjälp mig förstå =)
L-Å H
115 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen (Nybohov)), Gick med: Augusti 2008
Jag kan se både för- och nackdelar, men mest fördelar!

Övriga trafikanter respekterar spårvagnen bättre! Spårvagnen har s.k. fri väg, alltså andra fordon får inte hindra spårvagnen och högerregeln och "zebralagen" gäller inte för spårvagnar!
En spårvagn rymmer kanske lika mycket folk som tre bussar!
Människor lär sig var spårvagnslinjerna går på ett annat sätt än busslinjer som oftare läggs om.
Passagerarkomforten är bättre i spårvagnen än i bussen!

Men är det något i vägen eller problem med strömmatningen, ja då står spårvagnen där den står!
Martin C
114 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Är ingen större fan av spårvagnar. De är långsamma, obekvämare än bussar, ledningar rivs ned och orsakar stopp i timmar. Det finns dock sträckor de passar utmärkt på som komplement till tunnelbanan.
Johan Pettersspn
9 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
L-Å H skrev:

Jag kan se både för- och nackdelar, men mest fördelar!

Övriga trafikanter respekterar spårvagnen bättre! Spårvagnen har s.k. fri väg, alltså andra fordon får inte hindra spårvagnen och högerregeln och "zebralagen" gäller inte för spårvagnar!
En spårvagn rymmer kanske lika mycket folk som tre bussar!
Människor lär sig var spårvagnslinjerna går på ett annat sätt än busslinjer som oftare läggs om.
Passagerarkomforten är bättre i spårvagnen än i bussen!

Men är det något i vägen eller problem med strömmatningen, ja då står spårvagnen där den står!



Borde det inte vara lika lätt att spärra av filer för bussar då? Och köra fler eller större bussar? Jo, om det blir problem på vägen är det ju mycket lättare för en buss att ta en annan väg.
Daniel Andersson
62 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2009
Johan Pettersson skrev:

Borde det inte vara lika lätt att spärra av filer för bussar då? Och köra fler eller större bussar? Jo, om det blir problem på vägen är det ju mycket lättare för en buss att ta en annan väg.

Det du föreslår är principen bakom stombussar/'Bus Rapid Transit' som till exempel Transmilenio i Bogota.
Dubbelledbussar, som t.ex. finns i Göteborg, eller busståg, som detta experimentfordon från Karachi:

kan öka kapaciteten per fordon men manövrerbarhet och lagar sätter troligen gränser i praktiken.
En fördel som vissa hävdar med spårväg är att de anser den vara lättare att integrera i befintliga äldre europeiska stadsmiljöer än till exempel storskaliga bussystem eller högbane- och monorailsystem .
Senast ändrad 30 augusti 2009 13:01
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Johan Pettersson skrev:

Jag har inte förstått fördelen med spårvagn framför buss. Kan någon hjälpa mig reda ut fördelarna?

Miljövänlighet? Tveksamt va?


Miljömässigt är spårvagnar bättre än bussar på grund av elmotorns överlägsna energieeffektivitet ställt mot förbränningsmotorn i en buss. Det argumentet går dock att motargumentera mot genom att titta på elbussar eller trådbussar.

Johan Pettersson skrev:

Kapacitet? Det är väl bara att ha fler bussar?


Spårvagnar har avsevärt större kapacitet än bussar. En modern spårvagn kan rymma upp till tre gånger så många människor som en vanlig stadsbuss. Att köra buss i skytteltrafik blir dessutom snabbt väldigt dyrt. Bussar slits mycket hårdare än spårvagnar. Så trots att spårvagnen är dyrare i startskedet (dyrare vagnar och anläggning av räls och ledningar) så är de i längden billigare. Att en del av vagnarna på Lidingöbanan har gått sedan 1940-talet är förvisso en ganska sorglig historia, men visar ändå på hur länge en spårvagn kan hålla. Spårvagnar kan dessutom nyttja platser som bussar inte kan. Exempelvis skulle busslinje fyra konverterat till spårväg enkelt ta sig förbi trafiken på Valhallavägen genom att nyttja det mittenstråk där spårvagn tidigare gick innan den lades ned.
Eftersom bussar är bekvämare, tystare och tydligare att förstå var de går brukar de också överlag generera ökade restal jämfört när linjen tidigare var en buss. Det frigör kapacitet när bilister väljer spårvagnen istället.

Johan Pettersson skrev:

Att spårvagnar inte fastnar i trafiken? Men det är väl bara att stänga av filer som bara bussar kan köra i?


Spårvagnar håller sig alltid exakt på sina spår och tar således upp mindre utrymme än bussar. Eftersom spårvagnar har högre kapacitet än bussar får det också en positiv effekt.

Johan Pettersson skrev:

Det känns som bussar är väldigt mycket flexiblare och man slipper lägga spår.


Det går att lägga temporära "klätterspår" förbi väg- och byggarbeten så sådant behöver inte förhindra en spårvagn. Men naturligtvis sker det störningar på spårvägstrafiken ibland, och då får man komplettera med buss. Men det är inget argument mot spårväg mer än det är ett argument mot tunnelbanor. De krånglar ju också ibland, och är verkligen "oflexibla"! Men oerhört kapacitetsstarka...

Johan Pettersson skrev:

Och konceptet i Göteborg känns väldigt rörigt om inte en ren fara i trafiken.


Göteborgs problem är inte att de har spårvagnar. Göteborgs problem är att de inte har någon tunnelbana. Prova att stänga ner spårvägsnätet i Göteborg och ersätt med bussar... skulle du få se på kaos!
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Martin C skrev:

Är ingen större fan av spårvagnar. De är långsamma, obekvämare än bussar, ledningar rivs ned och orsakar stopp i timmar. Det finns dock sträckor de passar utmärkt på som komplement till tunnelbanan.


När du skriver att spårvagnar är obekvämare än bussar så undrar jag vilja spårvagnar du åkt? Moderna spårvagnar är oerhört bekväma, tysta och jämngående. Samtidigt är moderna bussar fortfarande skakiga, ryckiga och högljuda. Om du utgår från Göteborgs bitvis ganska slitna vagnpark så har jag dock viss förståelse för din kritik... Det är ju dock ingen kritik mot moderna spårvagnar i sig. Skillnaden är väl att en gammal spårvagn fortfarande fungerar (se på lidingöbanan), medan en gammal buss skär ihop och måste bytas ut.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 30 augusti 2009 13:42
Martin C
114 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Anders Gardebring skrev:



När du skriver att spårvagnar är obekvämare än bussar så undrar jag vilja spårvagnar du åkt? Moderna spårvagnar är oerhört bekväma, tysta och jämngående. Samtidigt är moderna bussar fortfarande skakiga, ryckiga och högljuda. Om du utgår från Göteborgs bitvis ganska slitna vagnpark så har jag dock viss förståelse för din kritik... Det är ju dock ingen kritik mot moderna spårvagnar i sig. Skillnaden är väl att en gammal spårvagn fortfarande fungerar (se på lidingöbanan), medan en gammal buss skär ihop och måste bytas ut.


Jag har nog bara åkt spårvagn i Göteborg så det är dom jag jämför med. Alla bussar i Göteborg är ju numer moderna och de tycker jag är mycket bekvämare och snabbare än spårvagnarna. Men som sagt, sträckor där spårvagnen inte behöver ta hänsyn till annan trafik och det är ganska kort mellan stoppen så är de absolut att föredra. Långa sträckor som ut till förorterna är de rena pinan och då väljer jag buss alla dagar i veckan.
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Myter och sanningar om spårvagnar: http://tram.nu/myter.php
Senast ändrad 31 augusti 2009 00:22
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Johan Eriksson skrev:

Myter och sanningar om spårvagnar: http://tram.nu/myter.php


En sida som nästan borde skrivas ut i massupplga och skickas till politiker, journalister samt finnas i broshyrform på spårvagnarna i stan samt vid hållplatserna. Innan jag ger mig in i en debatt om detta nästa gång ska jag försöka hinna läsa den några gånger.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm

Senast ändrad 31 augusti 2009 00:22
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Martin C skrev:



Jag har nog bara åkt spårvagn i Göteborg så det är dom jag jämför med. Alla bussar i Göteborg är ju numer moderna och de tycker jag är mycket bekvämare och snabbare än spårvagnarna. Men som sagt, sträckor där spårvagnen inte behöver ta hänsyn till annan trafik och det är ganska kort mellan stoppen så är de absolut att föredra. Långa sträckor som ut till förorterna är de rena pinan och då väljer jag buss alla dagar i veckan.


Du bör dock veta att spårvagnarna i Göteborg inte är direkt representativa. Jag har åkt spårvagn i många städer, inklusive Göteborg, så jag talar av egen erfarenhet. Faktum är att spårvägen i t.ex. Budapest, som är en klart fattigare stad än Göteborg, ofta har bekvämare vagnar än de i Göteborg.
Den spårburna kollektivtrafikens problematik i Göteborg har med politik, inte teknik, att göra.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 31 augusti 2009 09:45
Profilbild
Hans Berglund
110 Inlägg
Ort: Södertälje, Gick med: April 2008
Jag var i Sevilla i sommras och där var spårvägen så tyst så den knappt hördes överhuvudtaget.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Vad gäller fyran så kan problemet inte lösas med fler bussar.

Eftersom många åker kommer den första bussen få stanna längre vid hållplatserna än de bakom. Den första bussen tar hand om huvuddelen av passagerarna med det bli mer tomt på de följande bussarna. Följden blir att de bakomliggande bussarna kommer i kapp. och då får man en klungbildning.

En spårvagn har mer fasta hållpunkter och sväljer dessutom fler passagerare.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Spårvagnarna har bättre komfort (De är bredare och skakar mindre. Det är också lättare för barnvagnar och rullstolar att använda spårvagn.)
Spårvagnarna är snabbare (Det tar tid för bussar att angöra busstationen precis bredvid trotarkanten och bussar behandlas med mindre respekt av bilister och vägplanerare).
Senast ändrad 3 september 2009 22:45

 > Allmänt
Hjälp! Spårvagn kontra buss?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6739 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.