Johan Pettersson skrev:
Jag har inte förstått fördelen med spårvagn framför buss. Kan någon hjälpa mig reda ut fördelarna?
Miljövänlighet? Tveksamt va?
Miljömässigt är spårvagnar bättre än bussar på grund av elmotorns överlägsna energieeffektivitet ställt mot förbränningsmotorn i en buss. Det argumentet går dock att motargumentera mot genom att titta på elbussar eller trådbussar.
Johan Pettersson skrev:
Kapacitet? Det är väl bara att ha fler bussar?
Spårvagnar har avsevärt större kapacitet än bussar. En modern spårvagn kan rymma upp till tre gånger så många människor som en vanlig stadsbuss. Att köra buss i skytteltrafik blir dessutom snabbt väldigt dyrt. Bussar slits mycket hårdare än spårvagnar. Så trots att spårvagnen är dyrare i startskedet (dyrare vagnar och anläggning av räls och ledningar) så är de i längden billigare. Att en del av vagnarna på Lidingöbanan har gått sedan 1940-talet är förvisso en ganska sorglig historia, men visar ändå på hur länge en spårvagn kan hålla. Spårvagnar kan dessutom nyttja platser som bussar inte kan. Exempelvis skulle busslinje fyra konverterat till spårväg enkelt ta sig förbi trafiken på Valhallavägen genom att nyttja det mittenstråk där spårvagn tidigare gick innan den lades ned.
Eftersom bussar är bekvämare, tystare och tydligare att förstå var de går brukar de också överlag generera ökade restal jämfört när linjen tidigare var en buss. Det frigör kapacitet när bilister väljer spårvagnen istället.
Johan Pettersson skrev:
Att spårvagnar inte fastnar i trafiken? Men det är väl bara att stänga av filer som bara bussar kan köra i?
Spårvagnar håller sig alltid exakt på sina spår och tar således upp mindre utrymme än bussar. Eftersom spårvagnar har högre kapacitet än bussar får det också en positiv effekt.
Johan Pettersson skrev:
Det känns som bussar är väldigt mycket flexiblare och man slipper lägga spår.
Det går att lägga temporära "klätterspår" förbi väg- och byggarbeten så sådant behöver inte förhindra en spårvagn. Men naturligtvis sker det störningar på spårvägstrafiken ibland, och då får man komplettera med buss. Men det är inget argument mot spårväg mer än det är ett argument mot tunnelbanor. De krånglar ju också ibland, och är verkligen "oflexibla"! Men oerhört kapacitetsstarka...
Johan Pettersson skrev:
Och konceptet i Göteborg känns väldigt rörigt om inte en ren fara i trafiken.
Göteborgs problem är inte att de har spårvagnar. Göteborgs problem är att de inte har någon tunnelbana. Prova att stänga ner spårvägsnätet i Göteborg och ersätt med bussar...
Då skulle du få se på kaos!