Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

Nimbyisterna på SvD tar i så de nästan spricker om nya Stadsbiblioteket

Sida 2 av 4
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008

Om vi kunde vänta med nytt stadsbibliotek tills staden har hunnit ut till Årstafältet vore det onekligen att tänka på. Vad säger biblioteksfolket om det?

I övrigt gör det mig ont om Andersson som annars har skrivit så förnuftigt om sprawl. Men arkitekter tycks alltid tycka att deras föregångare är heliga. En anställd på Kulturhuset berättade att det blev ett formligt uppror i arkitektskrået när det beslutades om nya trappor i huseet - det var helgerån mot Celsings heliga skapelse, ansåg de. Herregud, kan de inte varva ner lite och inse att hus är till för brukarnas skull, inte för arkitektens?
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg

Andersson vet man aldrig var man har. Vissa artiklar han har skrivit är fullkomligt lysande medan andra är på den nivån att de till och med frångår grundläggande logik. Ibland får jag lite känslan av att han vill vara kontroversiell för det kontroversiellas egen skull.
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Visst är det osakligt och tramsigt att ropa om talibaner. Kvarstår gör dock att Sverige och Stockholm begår ett oförlåtligt misstag genom att riva dessa kulturhistoriskt värdefulla hus för att bygga en glaslåda. Jag har inget till övers för det föreslagna bygget.

Här i Rostock förintades halva staden av katjuscharaketer under Andra Världskriget. Sen följde fyrtio år av vanvård. Det första östtyskarna gjorde efter att muren föll var att bygga upp sina städer igen. I Rostock har man lagt ned enorma summor på att bygga upp hus för hus. Inte enbart i antikvariskt syfte utan även för att laga sår skapade av nästan ett helt decennium av diktaturer.

I Sverige hade vi ingen Hitler och ingen Stalin som sprängde våra hus i luften. men vi hade en Hjalmar Mehr och andra klåfingriga politiker som gjorde jobbet i fredstid. Oförsvarligt och oförlåtligt. Än mer oförsvarligt och oförlåtligt måste det väl i så fall att med 1960-talets rivningshysteri i backspegeln och hela den påföljande debatten i minnet göra på det sätt som nu har beslutats. Det är skam!
Det är konstigt att ingen ännu ifågasatt den samhälleliga nyttan av ett stadsbibliotek. Som det känns nu används det mest som studielokal, dock med risig akustik. Man kan också fråga sig vad i själva byggnaden som folk finner så värt att bevara. Det är ju trots allt bara ett rätblock med en en cylinder på taket. Ungefär som en hattask med en hatt. Bättre att riva allt och bygga helt nytt?
Martin Danell
232 Inlägg
Fredrik, vilken verksamhet tycker du utgör en större samhällelig nytta än ett stadsbibliotek? Och vilken byggnad tycker du är mer värd att bevara än denna, en av Stockholms internationellt mest kända och älskade byggnader? Med ditt resonemang kan man väl säga att samtliga Stockholms övriga byggnader är rätblock utan cylinder på taket.

Fredrik, vilken verksamhet tycker du utgör en större samhällelig nytta än ett stadsbibliotek? Och vilken byggnad tycker du är mer värd att bevara än denna, en av Stockholms internationellt mest kända och älskade byggnader? Med ditt resonemang kan man väl säga att samtliga Stockholms övriga byggnader är rätblock utan cylinder på taket.

Personligen känns det lite som att ett stadsbibliotek har förlorat lite av sin roll. Det byggdes för knappt 100 år sedan, och verkligheten har i viss mån "hunnit ifatt". Huset rymmer inte den mängd böcker man behöver, det är lyhört och inte så genomtänkt som bibbla, dvs långa avstånd osv. Har vi verkligen behov av ett bibliotek? Om biblioteken inte fanns idag, skulle vi få för oss att bygga ett stort rum där vi skulle få in alla böcker? Nä, antagligen inte. För mig som ofta passerar platsen så känns det som en stor låda som inte längre fyller någon funktion. Det är intressant att alla talar om att bygga ut, men inte att riva och bygga nytt. Låt en ny arkitekt få pröva sina vingar istället för att cementera fast sthlm som en museiestad!
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
En uppgradering av bibliotekstanken skulle förstås vara att alla böcker, all musik och alla bilder låg på servrar och kunde plockas ner av vem som helst. Men det är tyvärr inte ett arkitektoniskt eller stadsplanemässigt eller ens tekniskt problem utan ett juridiskt, eller maktpolitiskt om man så vill. Underhållningsindustrin tillåter det inte, eftersom de då skulle bli obehövliga som mellanhand mellan skapare och publik.

Eftersom vårt efterblivna juridiska system fortfarande tvingar oss att samla böckerna i form av pappersbuntar måste de ligga någonstans. Och då är Stadsbiblioteket och Universitetsbiblioteket oundgängliga, åtminstone för mig och tydligen många andra.

Jag håller med om att nuvarande Stadsbiblioteket är ogästvänligt, i jämförelse med Universitetsbiblioteket. Lokalerna är ekiga, sittplatserna obekväma. Vid en ombyggnad får vi hoppas att sånt rättas till.
jag diskuterade som hastigast med Niklas tidigare om vad man kan göra med stadsbiblioteket istället för att ha böcker där. Konsertlokal?
Profilbild
Anders Anttonen
157 Inlägg
Fredrik Grufman skrev:

jag diskuterade som hastigast med Niklas tidigare om vad man kan göra med stadsbiblioteket istället för att ha böcker där. Konsertlokal?

Våra folkbibliotek är en skatt! Det är väl den enda kommunala (ibland statliga) ickemyndighetsutövande verksamhet som är svår att privatisera. Därför att det finns inga PENGAR där att tjäna! Däremot minskar man personalen genom att låntagaren lånar och lämnar tillbaka boken själv och därmed sparar personalkostnaderna. Bibliotek är inte bara att låna böcker, det sker även kulturellt utbyte i våra bibblor (musikframträdanden, föreläsningar, konstutställningar, författarmöten, etc)för att inte tala om tidningsläsandet. Det FÅR finnas verksamheter som kanske inte lönar sig ekonomiskt, men är till för alla som vill ta del av det.
290 Inlägg
bibliotek är nationens minne, vårt samlande kunnande så självklart är dom viktiga!

ja moderna bibliotek (speciellt i forskningsvärlden) behöver inte direkt böcker, det mesta är digitalt, men byggnaderna i sig har ett samhällsmässigt värde att visa på att vi bryr oss om folkets bildning!

jobbar själv på bibliotek (KTH) visst lånas det ut en del böcker men det elekroniska är ju det viktiga, många har velat ta över vår byggnad till eventhall etc. men vi får finnas kvar just efter som ett bibliotek i sig är en viktig symbol.

bokhallen utnyttjas inte helt ut men att det står böcker där ger en viss atmosfär som folk gillar! sen behövs det självklart fler läsplatser etc. men det ska inte behöva gå ut över dom fysiska böckerna.
Är det verkligen vettigt att lägga ner x antal miljarder på att bygga några nya lådor bredvid det befintliga rätblocket+cylindern? Det är inte direkt småpengar vi talar om. Kanske vettigare att omlokalisera till universitetsområdet?
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
nej jag propagerar inte för det nya hemska bygget! däremot bevarande av det gamla huset för vad det är byggt för, ett bibliotek!

därmot ska ett stadsbibliotek självklart ligga i staden! inte på universitetsområdena, där har vi redan stora fina bibliotek som gör det dom ska, serva forskare och studenter, där har inte skönlitteratur etc. någon naturlig plats.
271 Inlägg
Jag tycker att Stockholms stadsbibliotek är förträffligt. Jag går ofta dit när jag befinner mig i Stockholm och kan bli sittande i timmar djupt försjunken i någon bok om arkitektur eller politik. Jag går även ofta till det fina tidningsarkivet och glor igenom arkitekturtidskrifterna. Att riva dessa fina annex för att bygga Delfinen är inget tillskott för staden. Jag ifrågasätter om borgarråden själva har använt sig av biblioteket eller om de bara vill ha den nya lådan för sakens skull.
Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Jag kan bara gratulera!
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Fredrik Grufman skrev:

det LÄR bli utlokalisering av bibblan och sen något annat lämpligare av den gamla lokalen. Jag bettar 100 spänn.

Okej, deal! Jag satsar mot!
290 Inlägg
sätter också emot!
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Fredrik Grufman skrev:

Fast jag ville ju självklart ha kvar biblioteket, om än på en annan plats.
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Fredrik Grufman skrev:

Är det verkligen vettigt att lägga ner x antal miljarder på att bygga några nya lådor bredvid det befintliga rätblocket+cylindern? Det är inte direkt småpengar vi talar om. Kanske vettigare att omlokalisera till universitetsområdet?

Problemet är att universitetet än idag inte ligger i innerstaden och det kommer inte göra det inom överskådlig framtid (pga ekoparksbarriären). Universitetet är krångligt att ta sig till om man inte färdas med t-bana. Några spontanbesök av flanörer blir det då inte frågan om.

Ett stadsbibliotek bör ligga i innerstaden (i en expanderad innerstad) så att de flesta lätt kan ta sig dit.

Senast ändrad 14 oktober 2009 02:05
Sida 2 av 4

> Städer
Nimbyisterna på SvD tar i så de nästan spricker om nya Stadsbiblioteket

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.