Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Allmänt

Vem bygger vi staden åt?

Sida 2 av 2
<12
Martin Danell
232 Inlägg
Ort: Stockholm (Sofo), Gick med: Augusti 2009
Theodor Adolfsson skrev:



Så litet var inte Stockholm i slutet av 1800-talet. Åtminstone betydligt större än vad man klassiskt tänker sig som en småstad. Nästan 250 000 invånare år 1890, varav de allra flesta bodde i dagens innerstad. Det ger ett jäkla gatuliv långt från den sömniga småstadens.


Jo, fast 1850 fanns det bara 93000 invånare, vilket jag tycker är en småstad.

Fredrik Grufman skrev:


Om man menar allvar med kollektivtrafik så skall man se till att dra in spårväg redan innan bostadsområdet byggs upp (eller åt minståne i samband med uppbyggnaden). Så länge vi bygger bostadsområdet i ordningen Matarväg -> Lokalgator -> Hus, så är det ju klart att folk kommer skaffa bil och använda den. Börjar vi däremot med Matarväg -> Spårväg -> Lokalgator -> Hus så är det en helt annan femma.


Vad sägs om Boulevarder -> Spårvagnar -> Tvärgator -> Gränder -> byggnader istället?

Matarvägar behövs framför allt om man har gjort misstaget att planera städer enligt modernismens ideal, där förorter helst skulle läggas långt bort.
__________________
Jag har en användare hos Yimby för att jag sympatiserar med delar av Yimbys åsikter och tycker om att diskutera stadsplanering.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Att man kör bil om man bor i Upplands Väsby eller Sollentuna är naturligtvis fullt föreståeligt. Som redan har påtalats är dessa områden i stor grad uppbyggda kring bilen. Utan bilen skulle de helt enkelt inte vara möjliga.
Jag vill dock ifrågasätta din signatur Fredrik. Mer motorväg är nämligen ingen långsiktig lösning på problematiken i en stad som blir tätare. Och tätare, det blir Stockholm (även om det går långsamt och ofta görs på fel sätt). Mer motorvägar skapar nämligen mer gles bebyggelse, och därför fler bilar på vägarna som i sin tur skapar mer trängsel.

Som exempel visar vägverkets egna utredingar att förbifart Stockholm kommer att skapa ett avsevärt större tryck på Essingeleden på sikt, just eftersom förbifarten möjliggör nya glesa exploateringar. Det är egentligen ganska tragiskt hur förbifarten har sålts in som Essingeledens räddning, när sanningen är den rakt motsatta. Inte på kort sikt, men på något decenniums sikt efter en färdigställd förbifart. Det här är ett välkänt förhållande hos trafikforskare. Om du kör mycket bil bör du istället efterfråga mer tunnelbana, mer spåväg och en tätare stadsstruktur. Det förflyttar människor från bilarna in i kollektivtrafiken, och lämnar mer plats för den som inte kan välja kollektivtrafiken.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 13 oktober 2009 00:07
Profilbild
Johan Olofsson
21 Inlägg
Ort: Köpenhamn (Frederiksberg), Gick med: September 2009
En i vissa avseenden parallell situation, fast utan strandtomter, har den lilla kommunen Staffanstorp, en knapp mil söder om Lund och en dryg mil öster om Malmö. Malmö och Lund är på god väg att växa ihop. Detta "befrämjas" av att Burlövs, Staffanstorps och Lomma kommuner planerar expansion på Lundaslättens förstklassiga åkrar.

Miljöpartiets förslag till kommunal översiktsplan verkar vara minst en aning vettigare än den moderatledda kommunledningens.
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Ort: Stockholm (Gamla Stan), Gick med: November 2008
Det kanske är bättre att de planerar byggnation där, i goda kollektivtrafiklägen, än att det planeras på sämre jordbruksmark där bilberoendet blir högt?
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007

Det borde finnas ett YIMBY Öresund... Ingen som är sugen på att dra igång?!
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Ort: Stockholm (Gamla Stan), Gick med: November 2008
Jag skulle nog vara lite för jävig för ett sådant uppdrag ;)
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Linda Kummel skrev:

Jag skulle nog vara lite för jävig för ett sådant uppdrag ;)


;)
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Daniel Andersson
62 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2009
Anders Gardebring skrev:


Det borde finnas ett YIMBY Öresund... Ingen som är sugen på att dra igång?!

Är inte YIMBY Danmark under uppbyggnad? Skåneland vore väl en naturlig del av detta .
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Daniel Andersson skrev:


Är inte YIMBY Danmark under uppbyggnad? Skåneland vore väl en naturlig del av detta .


De var på G men sedan blev det visst inget. Norge är ju dock igång!
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Johan Olofsson
21 Inlägg
Ort: Köpenhamn (Frederiksberg), Gick med: September 2009
Anders Gardebring skrev:

Det borde finnas ett YIMBY Öresund... Ingen som är sugen på att dra igång?!

På den svenska sidan är de olika städernas egna identitet alldeles för stark för att det ska gå att "dra igång" något utifrån.

Var inte orolig! Något i Yimby-riktning kan mycket väl komma att uppstå, men låt det ske av sig själv bara. På ingen sida om sundet är det en bonus att något "kommer från Sverige".
Profilbild
Johan Olofsson
21 Inlägg
Ort: Köpenhamn (Frederiksberg), Gick med: September 2009
Linda Kummel skrev:

Det kanske är bättre att de planerar byggnation där, i goda kollektivtrafiklägen, än att det planeras på sämre jordbruksmark där bilberoendet blir högt?

Ja, om de kommunerna kunde fås att undvika sprawl och planera för tillräckligt täta stadsdelar så hade det kunnat vara bättre, men då måste man först konvertera de villa-troende.

Min poäng var alltså snarast att miljöpartisten Ole Benners argumentation ligger närmre Yimbys än de (oftast) moderatledda kommunledningarnas.

Theodor Adolfssons inlägg om gröna kilar kan för övrigt tillämpas också på slättbygden mellan Malmö och Lund.

Det finns för övrigt åsar att bebygga tillräckligt nära Lund för att vara realistiska utbyggnadsriktningar - särskilt om man bygger kollektivtrafik (på spår) från början. Man behöver inte bygga på Lundaslätten.
Senast ändrad 26 oktober 2009 20:00
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Ort: Stockholm (Gamla Stan), Gick med: November 2008
Johan Olofsson skrev:


Ja, om de kommunerna kunde fås att undvika sprawl och planera för tillräckligt täta stadsdelar så hade det kunnat vara bättre, men då måste man först konvertera de villa-troende.

Min poäng var alltså snarast att miljöpartisten Ole Benners argumentation ligger närmre Yimbys än de (oftast) moderatledda kommunledningarnas.

Theodor Adolfssons inlägg om gröna kilar kan för övrigt tillämpas också på slättbygden mellan Malmö och Lund.

Det finns för övrigt åsar att bebygga tillräckligt nära Lund för att vara realistiska utbyggnadsriktningar - särskilt om man bygger kollektivtrafik (på spår) från början. Man behöver inte bygga på Lundaslätten.


Sorry, hur du än gör får du ett högt resande om du kommer för långt ifrån "magneterna" i regionen. När man räknar på hur mycket resande en planerad enhet genererar får du högre tal för småorterna längs med framtida järnvägsspår än om du bygger vidare på staden eller befintliga hållplatslägen. Det viktiga är att bygga dessa på rätt sätt, för den bördiga jordbruksmaken ska man ju självklart inte slösa med.
Anders Eriksson
73 Inlägg
, Gick med: Januari 2014
Det blir en kommunal folkomröstning om projektet på söndag.

Tycker inte att man verkar fokusera särskilt mycket på det som borde ses som det väsentligaste. Transportfrågorna. En kommun med högt bilberoende riskerar att göra sig ännu mer bilberoende. Varför anses inte detta kontroversiellt i svenska storstadsregioner?

Hur påverkar det andra kommuner? Hur kommer kollektivtrafiken att se ut? En snabb titt på kartan säger att det skulle kunna gå bussar till centrala Upplands Väsby (ca 7 km) och till Rotebro station (10 km). Det säger sig självt att det blir en bilförort om man så satte in flera bussar i timmen större delen av dygnet. En naturlig följd av det borde vara att inte bebygga det naturreservatet utan fokusera på dess potential som rekreationsområde för ett växande Upplands Väsby kring pendeltågsstationen och kanske en station till.
Sida 2 av 2
<12

 > Allmänt
Vem bygger vi staden åt?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.