Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Allmänt

Vem bygger vi staden åt?

Sida 1 av 2
12>
I vår hemkommun, Upplands Väsby, har det på senare tid förts en infekterad debatt om kommunens nya byggprojekt - Väsby sjöstad (undra var inspirationen har hittats?). Bygget går ut på att bygga på runsa-halvön med en enorm potential mot mälaren. Planerna är att bygga naturnära för flera tusen innevånare, där det idag bor ett 100-tal. Vi talar alltså om en helt ny sjönära stadsdel.

Inte oväntat stöter detta på patrull, rejält. Folk kallar det befängt, populistiskt och miljövidrigt, och jag har själv skrivit flera insändare där jag gått emot vissa miljöföreträdare.

Frågan återkommer dock: Vem har mest rätt? En 30-årig barnfamilj som behöver bostäder, eller en 70-plusare som vill ha det lungt och fint de sista åren?

Personligen tycker jag det är viktigare att bygga än att inte göra det, även om jag kan förstå de som vill bevara. Samtidigt måste man inse att äldre personer rent psykoligiskt ogillar förändringar - oavsett om det är P1's programtablå, SL's tidtabeller eller ett nytt bostadsområde. Är det verkligen rimligt att vi lägger vikt på vad äldre samhällsinnevånare har för åsikter om dessa åsikter ändå bara handlar om att bevara och förvalta det som är? Vem bygger vi egentligen för? Vad har vi för mer exempel på projekt som gått i stå för att en stofil-maffia har satt sig på bakhasorna?
Henrik Cederlund
62 Inlägg
Ort: Piteå, Gick med: Maj 2009
Har folk hört talas om marknadsurbanism? Bygga det folk vill ha, vilket är tät stenstad samt friliggande villor. Bygger man dessa två så "löser" vi våra problem. Sen att dessa ibland står i motsatsförhållanden, men inte alltid.
Kalle .
47 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2009
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Kalle . skrev:

Sprawl är också marknadsurbanism.


Nja. Sprawl är i många delar ett resultat av politiska beslut och dogmatisk stadsbyggnadsideologi med obefintlig folklig förankring.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Nu ligger upplands väsby väldigt långt bort, jag är tveksam om man skall bygga nåt där över huvud taget. Speciellt inte om det är tänkt att de boende skall pendla till Stockholm.
Peter D skrev:

Nu ligger upplands väsby väldigt långt bort, jag är tveksam om man skall bygga nåt där över huvud taget. Speciellt inte om det är tänkt att de boende skall pendla till Stockholm.


Väsby växer så det knakar, och det ligger inte speciellt långt bort heller. Det tar ungefär 15 minuter med bil in till norrtull. Eller som jag brukar säga det, mitt emellan stockholm och arlanda. Jag tycker verkligen man ska bygga här, och det vore tråkigt om gammelstötarna sätter käppar i hjulen. Däremot så tror jag som du säger att det inte så är så många här ute som pendlar till stan, men sannolikt till andra förorter, som sollentuna eller ut till arlanda.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Peter D skrev:

Nu ligger upplands väsby väldigt långt bort, jag är tveksam om man skall bygga nåt där över huvud taget. Speciellt inte om det är tänkt att de boende skall pendla till Stockholm.


Väsby finns, och det finns redan många boende där och också en del arbetsplatser. Jag tror det viktiga för Väsby är att skapa sig en egen identitet så att man inte har identiteten "förort till Stockholm" utan att man kan få sin egen kärna och sin egen attraktivitet.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Väsby sjö"stad" borde det heta, inte Väsby sjöstad. Ordet stad är något som folk förknippar med något positivt, därför stoppar man gärna in det ordet i nya bostadsområden. Det är trist att behöva se ordets innehåll urvattnas på detta sätt (ungefär som ordet "Demokratische" i DDR).

Naturligtvis kommer det inte bli något annat än en enklav av detta. Det är vägs ände och där kommer de som har direkt ärende dit eller de som bor där att vistas. På så sätt liknar det Tensta, bortsett från det faktum att man här bygger för människor med lite tjockare plånbok. Det kan man tycka bra eller illa om, men man kan imo inte kalla det för stad.

Men Väsby har gjort rätt bra ifrån sig på sistone. På området mellan stationen och centrumet ligger idag nya kvarter som ger Upplands Väsby en identitet. Att det ligger precis mellan stationen och centrumet gör att folk verkligen rör sig där - Lyckad stadsplanering i ett svårt läge helt enkelt
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Henrik Cederlund
62 Inlägg
Ort: Piteå, Gick med: Maj 2009
Lyckad planering är väl att bygga (planera) det som folk vill ha, oavsett om det är tät stenstad, utbredda villaområden eller något helt annat?

Sen kan man ju alltid diskutera kring vilka lösningar som är mest hållbara, det storskaliga eller det småskaliga. Båda har ju sina för och nackdelar.
Kalle .
47 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2009
Nja. Sprawl är i många delar ett resultat av kranskommuners bristande möjligheter att sätta sig emot storföretags ekonomiskt lockande med rumsligt förödande förslag.
Profilbild
Johan Olofsson
21 Inlägg
Ort: Köpenhamn (Frederiksberg), Gick med: September 2009
Solvik (Aurinkolahti) vid Helsingfors östliga kommungräns verkar, vad jag kan bedöma, vara ett rätt lyckat projekt. Jag har en bekant som bor där ute, och har följt uppbyggnaden år för år. Man bygger tätt utmed stranden, inom gångavstånd från metrons slutstation.

Genom att utnyttja de attraktiva tomterna utmed Finska viken till höghus har man nog lyckats att sudda bort en hel del av den underklasstämpel som de östra förstäderna fått.

Man kunde önska att något liknande gick att genomföra i Upplands Väsby.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Solvik såg ordentligt trist ut utifrån de önskemål om boende som jag själv har. Hammarby sjöstad ser ut som rena Manhattan i jämförelse... Men det kan säkerligen tilltala en del människor. Frågan är hur pass bra det fungerar som sociologisk utjämnare. Det handlar ju, enligt wikipedia-artikeln, om en egen stadsdel, som inte nödvändigtvis har så mycket med Havs-Rastböle att göra. För att den här typen av projekt ska fungera krävs blandad bebyggelse inom samma stadsdel.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Fast jag undrar hur man ska förhålla sig till de ibland väldigt högljudda röster som man hör från kommunens äldre klientel? Skall man ta full hänsyn till några äldre arga röster? Ska politiker bli oroliga när 10 gamla gubbar börjar opponera sig?
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Fredrik Grufman skrev:

Fast jag undrar hur man ska förhålla sig till de ibland väldigt högljudda röster som man hör från kommunens äldre klientel? Skall man ta full hänsyn till några äldre arga röster? Ska politiker bli oroliga när 10 gamla gubbar börjar opponera sig?


Man ska naturligtvis lyssna på alla, och ta allas synpunkter i beaktande. Samtidigt får man heller inte glömma att vi bor i en demokrati. Demokrati betyder inte att den som skriker högst automatiskt får sin vilja fram...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Martin Danell
232 Inlägg
Ort: Stockholm (Sofo), Gick med: Augusti 2009
Jag tycker att det ligger mycket i det Anders säger om att Väsby behöver utveckla en egen identitet och arbeta bort förortskänslan. Jag tror att det här projektet kan vara en del i det. Idag utnyttjar ju kommunen inte alls det Mälarnära läget. Jag kan dock hålla med dem som är skeptiska till att fortsätta att bygga i naturområden i perifera lägen, dock är det ju positivt när man åtminstone bygger (små-)stadsmässigt som i detta fall.

Jag håller inte med Niklas om att den här typen av områden endast angår de boende. Både Västra Hamnen i Malmö och Sjöstaden i Stockholm har blivit mycket omtyckta promenadstråk både för stadsbor och turister. Jag tror att det skulle bli så även här. Marinan är ju dessutom en verksamhet som kan dra till sig turister och skapa underlag för restauranger och caféer.

När det gäller begreppet stad omfattar det i svenskan både småstad och storstad (jämför engelskans town vs city). Jag misstänker att skälet till detta är att för lite drygt hundra år sedan fanns inte annat än småstäder i Sverige. Att förbjuda användandet av ordet stad för denna planerade småstad tycker jag verkar lite underligt.

Henrik, Vad folk vill ha är en av de viktigaste aspekterna för lyckad planering, det finns dock även andra saker som bör eftersträvas, t.ex möjliggöra hållbart samhälle med minskat bilberoende genom en ökad täthet.
__________________
Jag har en användare hos Yimby för att jag sympatiserar med delar av Yimbys åsikter och tycker om att diskutera stadsplanering.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Jag tycker att vi i Stockholm ska bygga miljöer som alla kan tycka om. Vi har idag gott om villaområden och modernistiskt planerade områden (tillgången på modernistisk planerade områden överstiger till och med efterfrågan med bred marginal). Samtidigt har vi stor brist på stad. Stadsbristen gäller både på den storstad som jag själv föredrar och den mer småstadsmässiga karaktär som andra föredrar. Mer centralt i Stockholm bör storstadens puls och karaktär få mer utrymme, men i områden som Väsby tycker jag att det finns utrymme att skapa områden mer av småstadskaraktär. Jag tror också att den typen av stadsdelar har en stor potential att locka en del av de som idag bor i villa, vilket ger ekologiska, ekonomiska och sociala fördelar.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 12 oktober 2009 12:02
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2008
Fredrik Grufman skrev:

Väsby växer så det knakar, och det ligger inte speciellt långt bort heller. Det tar ungefär 15 minuter med bil in till norrtull.


En mer relevant fråga är vad det tar med kollektivtrafik eller cykel. Det är ju så vi vill att de allra flesta i Stockholm ska transportera sig när de inte går. Med tanke på din signatur så undrar jag om du verkligen satt dig in i vad YIMBY står för. Fler stadsmotorvägar är motsatsen till vad vi efterlyser.


Martin Danell skrev:

När det gäller begreppet stad omfattar det i svenskan både småstad och storstad (jämför engelskans town vs city). Jag misstänker att skälet till detta är att för lite drygt hundra år sedan fanns inte annat än småstäder i Sverige. Att förbjuda användandet av ordet stad för denna planerade småstad tycker jag verkar lite underligt.


Kritiken mot begreppet handlar nog här inte så mycket om skalan utan om bristen på olika funktioner och kontakt med andra stadsmässiga områden i närheten.

Så litet var inte Stockholm i slutet av 1800-talet. Åtminstone betydligt större än vad man klassiskt tänker sig som en småstad. Nästan 250 000 invånare år 1890, varav de allra flesta bodde i dagens innerstad. Det ger ett jäkla gatuliv långt från den sömniga småstadens.

http://www2.historia.su.se/urbanhistory/cybcity/stad/stockholm/befolkning.htm
Senast ändrad 12 oktober 2009 19:00
Theodor Adolfsson skrev:



En mer relevant fråga är vad det tar med kollektivtrafik eller cykel. Det är ju så vi vill att de allra flesta i Stockholm ska transportera sig när de inte går. Med tanke på din signatur så undrar jag om du verkligen satt dig in i vad YIMBY står för. Fler stadsmotorvägar är motsatsen till vad vi efterlyser.


Jag tror Yimby har rätt högt i tak när det gäller olika åsikter. Nu är det så att jag bor i väsby, och det är som det är. Här ute är det bara bilen som gäller, och med bil tar det inte speciellt lång tid att åka till stan. Sist jag åkte kommunalt var nog 5-6 år sedan då jag åkte med pendeln, och innan det var nog ytterligare 10 år sedan. Skulle det dock bli både tidslönsamt och pengalönsamt med kollektivtrafik så är det ju inget svårt val. Som det ser ut just nu dock så är det inget alternativ, inte här ute iallafall.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Själv bor jag i Norra Sollentuna och fick igår kväll bittert erfara att bussanslutningen från pendeltåget endast avgår en gång i timman på söndagskvällen (dock två pendeltåg per timme).

Ute i Norra Sollentuna är det bil som gäller oavsett inkomst (används för att ta sig till stan eller till pendeltågsstationen). I stort sett alla har bil. Det är så samhället där är utformat. Det är svårt att klara sig utan bil där om man har familj.

Förslag till förbättringar:
Cykelbanor: De bör finnas i ett överskådligt nät, som sträcker sig mellan kommunerna. Idag finns det en tendens att cykelnätet tar slut vid kommungränsen.

Avsett speciella cykelplatser på pendeltågen. Där ska cyklarna ha företräde vid trängsel. Cyklar bör få medtagas oavsett om det är rusning eller ej.

Ett grundkrav kan vara att köra bussar åtminstone en gång i halvtimmen.

EDIT: Det ska tilläggas att mer motorvägar knappast är någon lösning för de boende i perifera delar. Motorvägar finns redan. Det är nog bättre att göra kollektivtrafiken så attraktiv att så pass många bilister går över till den så att det frigörs plats på de befintliga nätet.
__________________
När får vi se Lindhagen II?

Senast ändrad 12 oktober 2009 19:25
Håller med Niklas helt här. Men frågan är egentligen hur en stadsdel tillkommer.
Folk har ju en tendens att vilja bo i närheten av kommunaltrafik, vägar, dagis, mataffärer osv. Normalt sett så brukar ju ett kommande bostadsområde ofta bestå av intilliggande större matarvägar, exempelvis E4/Silverdal, E18/Stäkshöjden osv osv. Om man menar allvar med kollektivtrafik så skall man se till att dra in spårväg redan innan bostadsområdet byggs upp (eller åt minståne i samband med uppbyggnaden). Så länge vi bygger bostadsområdet i ordningen Matarväg -> Lokalgator -> Hus, så är det ju klart att folk kommer skaffa bil och använda den. Börjar vi däremot med Matarväg -> Spårväg -> Lokalgator -> Hus så är det en helt annan femma.
Sida 1 av 2
12>

 > Allmänt
Vem bygger vi staden åt?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.