Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Allmänt

Per Wirtén fortsätter sitt korståg mot staden

Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Per Wirtén fortsätter sitt korståg mot staden. Enligt utsago har han denna gång lierat sig med Lars Mikael Raattamaa, den glesa, funktionsseparerade, bilberoende förortens och de oanvändbara gräsremsornas främste förkämpe.

Anders
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Jag tycker det ganska bra skrivet bland annat.
"Tvärbanan i de södra stadsdelarna (Älvsjö - Kungens kurva - Flemingsberg) skjuts upp. Vilket betyder att den borgerliga majoriteten vägrar satsa där människor bor och arbetar; på den moderna storstadens reella tillväxtzoner."

Tänkvärt: "en stad där alla tåg och tunnelbanor rullar mot Centralen och där den enda "riktiga" och "levande" staden anses ligga innanför tullarna."

Om man bygger mycket hus affärer och tvärspårvägar så blir den glesa, funktionsseparerade, bilberoende förorten mer tät, blandad och mindre bilberoende.

Det är bra att de har börjat med cityspårvägen och man får hoppas att de även sätter igång med den södra tvärbanan och en masssa andra spårvägar så snabbt som möjligt.
Senast ändrad 16 oktober 2009 10:47
Erik Engholm
41 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2009
http://www.moderaterna.net/christer/seriost-plana..
Wennerholm om Spårväg Syd:

Seriöst planarbete går före symbolhandlingar

När jag tillsammans med finansborgarrådet Sten Nordin och kommunalrådet Daniel Dronjak i slutet av förra året gav klartecken till att starta arbetet med Spårväg Syd inledde SL tillsammans med både Stockholm och Huddinge planeringsarbetet.

Nu när arbetet i är full gång att planera för Spårväg Syd, pengar finns avsatta i både SL:s budget och i länsplanen har (S) mage att med falska påståenden kritisera oss för att inte görs tillräckligt. Det är märkligt att under socialdemokraternas förra mandatperioden byggdes inte en enda meter spårväg och inte en enda åtgärd vidtogs för att förverkliga Spårväg Syd.

Enligt tidplanen genomförs fram till 2010 en förstudie. Järnvägsplan kommer att vara på plats våren 2012 och bygghandlingar våren 2013. Upphandling av bygget av Spårväg Syd beräknas till hösten 2013 och byggstart i början av 2014. Tidplanen är beroende på om planerna kommer att överklagas.

Vid gårdagens styrelsemöte med SL önskade (S) att en symbolisk summa skulle tas upp i investeringsbudgeten om fyra år 2013. Denna typ av symbolhandlingar påskyndar inte Spårväg Syd. Vi genomför i stället ett seriöst planeringsarbetet för att så snart som möjligt starta bygget av Spårväg Syd. När vi vet vad investeringen kommer att kosta kommer vi också att ta upp pengar i investeringsbudgeten.
Per-Ola Karlsson
19 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2008
Här tycker jag vänstern verkligen gått bort sig. Visserligen tycker jag att spårväg syd också ska byggas men Wirténs, Raattamaas, Bradleys med fleras lösning är ju enormt futtig. Argumenten lyder: eftersom det bor många människor i förorterna måste vi sluta kalla dessa områden för förorter för annars kränker vi människorna. Kallar vi förort för stad behövs ju heller inte mer stad. Och slutar vi använda staden innanför tullarna som norm för stad behöver det ju inte heller finnas några problem med "staden" utanför tullarna. Allra bäst är väl om vi börjar använda "staden" utanför tullarna som norm för stad, för då behöver vi ju inte förändra något alls, och staden innanför tullarna kan vi med gott samvete enbart avfärda som nostalgi, för det är ju ingen riktig stad!

Tack och lov finns ju kloka vänsterpersoner som vår egen yimby-Johannes i Göteborg som motvikt till dessa stolligheter.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Per-Ola Karlsson skrev:

Här tycker jag vänstern verkligen gått bort sig. Visserligen tycker jag att spårväg syd också ska byggas men Wirténs, Raattamaas, Bradleys med fleras lösning är ju enormt futtig. Argumenten lyder: eftersom det bor många människor i förorterna måste vi sluta kalla dessa områden för förorter för annars kränker vi människorna. Kallar vi förort för stad behövs ju heller inte mer stad. Och slutar vi använda staden innanför tullarna som norm för stad behöver det ju inte heller finnas några problem med "staden" utanför tullarna. Allra bäst är väl om vi börjar använda "staden" utanför tullarna som norm för stad, för då behöver vi ju inte förändra något alls, och staden innanför tullarna kan vi med gott samvete enbart avfärda som nostalgi, för det är ju ingen riktig stad!

Tack och lov finns ju kloka vänsterpersoner som vår egen yimby-Johannes i Göteborg som motvikt till dessa stolligheter.


Hej Per!
Jag förstår vad du menar. "Förort" och "Stad" är arkitektoniska begrepp, att sopa saker under mattan som dessa författare gör, lura folk om att de inte bor i en förort bara för att det är kränkande (!) är så absurt så jag tar mig för pannan.

"Stad" och "förort" är arkitektoniska begrepp, och de av alla borde veta det bättre. Det är som om jag över en natt skulle kalla bybor i Sverige för stadsbor för jag har fått mig (!) att de tänker att det är kränkande att bli kallad för just bybo. Dessa författare gör förortsborna en fet björntjänst i det här pk-vurmandet De lurar sig själva och försöker lura förortsbor, faktum är att de stigmatiserar dem ännu mer med det här "omdöpandet". JAG är själv förortsbo och jag känner inte en enda förortsbo som känner sig kränkt av att bli kallad för förortsbo, , oavsett om de bor i ett höghus eller en villa från miljonprogrammet. Det är en realitet. De vaknar upp på morgonen och vet, ser, känner att de bor i en förort. Och?
De lever, arbetar, handlar i förorten. Ska de över en natt bara få för sig att tycka att "nej, det här med förortsbo är en kränkande epitet" .
Det här är inget annat än förmynderi.
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:



Hej Per!
Jag förstår vad du menar. "Förort" och "Stad" är arkitektoniska begrepp, att sopa saker under mattan som dessa författare gör, lura folk om att de inte bor i en förort bara för att det är kränkande (!) är så absurt så jag tar mig för pannan.

"Stad" och "förort" är arkitektoniska begrepp, och de av alla borde veta det bättre. Det är som om jag över en natt skulle kalla bybor i Sverige för stadsbor för jag har fått mig (!) att de tänker att det är kränkande att bli kallad för just bybo. Dessa författare gör förortsborna en fet björntjänst i det här pk-vurmandet De lurar sig själva och försöker lura förortsbor, faktum är att de stigmatiserar dem ännu mer med det här "omdöpandet". JAG är själv förortsbo och jag känner inte en enda förortsbo som känner sig kränkt av att bli kallad för förortsbo, , oavsett om de bor i ett höghus eller en villa från miljonprogrammet. Det är en realitet. De vaknar upp på morgonen och vet, ser, känner att de bor i en förort. Och?
De lever, arbetar, handlar i förorten. Ska de över en natt bara få för sig att tycka att "nej, det här med förortsbo är en kränkande epitet" .
Det här är inget annat än förmynderi.


Jag skulle säga att de som skriver det där själva ser ner på de som bor i förorten och att det i deras kretsar är en andra klassens medborgare som inte bor innanför tullarna. Ifall de själva hade den synen du har skulle de inte behöva skriva om det.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Det är flera tankefel som blandas i den här artikeln.

För det första är det en allmän attityd att de lägre samhällsklasserna egentligen har ett bra liv utan problem, och att det överhängande problemet är borgarklassens livsstil och värderingar. Okritisk hyllning av allt som har med under- och arbetarklass att göra, och ett ytligt fördömande av allt som är "borgerligt". Men saken är att människors önskan att bo i stenstadskvarter med innergårdar och spårtrafik hellre än funktionsseparerade betongprojekt är så mycket mer än en högerromantisk nyck.

För det andra är det idén om att olika projekt (Spårväg City vs Spårväg Syd) skulle konkurrera mot varandra.

För det tredje är det svårigheten att skilja mellan sak och person. Att kritisera planering av funkis- och miljonprogramshus - oavsett om de ligger på Gärdet, på Lidingö, i Skärholmen eller i Flemingsberg - betyder inte att man har något emot människorna som bor i såna områden.

For the record bor jag själv i en nyfunkislänga.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 16 oktober 2009 17:09
Martin Danell
232 Inlägg
Ort: Stockholm (Sofo), Gick med: Augusti 2009
Listan över tankefel och sakfel kan göras lång:

"Kombinationen av spårvagn och stenstad känns oslagbar. Men i själva verket står hela idén i vägen för en klimatsmart storstadspolitik och ökar dessutom gamla orättvisor"


- Varför skulle spårvagnen inte vara klimatsmart och varför skulle orättvisor ökas av att bygga ut innerstaden till Värtahamnen och NV Kungsholmen? Blir det mer orättvisor av att göra det möjligt för fler att bo i innerstaden?

"Men även att den borgerliga majoriteten vägrar satsa där människor bor och arbetar; på den moderna storstadens reella tillväxtzoner."

- Skulle inte NV Kungsholmen och Värtahamnen vara reela tillväxtzoner? Bor och arbetar inte folk där redan?

"Mellan Storstockholms yttre stadsdelar byggs nästan bara motorleder. Den snabbt växande grupp som pendlar mellan förorter är helt hänvisade till bilen."

Det hade nog inte behövt vara fallet om man inte byggt så glest med massor av skog mellan de olika förorterna. Man löser inte det problemet genom att fortsatt utveckling ska ske endast i perifera områden sosom artikelförfattaren vill.

"De som lyfter perspektivet från att ha livet på Hamngatan som enda värdemätare till en modern storstadspolitik upptäcker snabbt att Spårväg city inte alls är klimatsmart. Den är bara ytterligare ett exempel på det slags utstuderad miljöorättvisa som Jonas Ebbesson beskrev i Arena 5/08. Och i tidningens nya nummer skriver arkitekten Lars Mikael Raattamaa att stadspolitikens centrifugala rörelse, där all status koncentreras till centrum, måste vändas till en motsatt rörelseriktning för både jämlikhet och klimat."


Här förespråkas i klara ordalag urban sprawl som idealet. Tom i USA som inte är nåt föregångsland i klimatfrågor finns en medvetenhet om att urban sprawl är ett problem som behöver motverkas. Men enligt vissa kretsar här i Sverige ska det tydligen uppmuntras. Den här ekvationen går inte ihop. Om man fortsätter att låta all utveckling ske långt ut kommer ständigt nya behov av tvärförbindelser mellan olika förorter. Enda sättet att lösa det problemet är att istället låta de centrala delarna växa utåt organiskt.
__________________
Jag har en användare hos Yimby för att jag sympatiserar med delar av Yimbys åsikter och tycker om att diskutera stadsplanering.
Kalle .
47 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2009
Per får stöd i DN av Handelskammaren och S:
http://www.dn.se/opinion/debatt/citysparvagen-ar-inte-vard-en-miljon-per-meter-1.976631

 > Allmänt
Per Wirtén fortsätter sitt korståg mot staden

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6739 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.