Utskrift från gbg.yimby.se
....

Förortsbor protesterar, Förortsbor har fått nog

Sida 1 av 3
Martin C
114 Inlägg
För dom skall få nya grannar!

Trenden är att bygga tätt och centralt och täppa till hål i stadsbilden. Bältet av förorter söder om tullarna ska bli en del av Stockholms innerstad. Men invånarna på Nybohovsberget värjer sig mot att bli innerstadsbor.
http://www.dn.se/sthlm/forortsbor-protesterar-mot..

Det är ändå en centralt läge i staden så här borde boende kunna förvänta sig utbyggnad imho.
Martin Ek
302 Inlägg
– Vi bygger inte i grönområden. Vi bygger bort otrygga miljöer och tomrum. Visionen är en trygg, trivsam stad där det är angenämt att promenera och cykla. I dag är närförorterna byggda för bilen med motorleder som väldiga barriärer mellan stadsdelarna, förklarar Kristina Alvendal som gärna tröstar dem som värnar förorten med att det kommer att finnas många glest bebyggda områden kvar även i framtiden – en bit längre ut från city.

Alvendal är banne mig en av oss!
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Sedan så är området ett svårt fall. Nybohov är iom sin topografi, något som är svårt att få in i en kontinuerlig stadsväv. Det är rätt så synd att det är punkthus man valt att bygga. Jag förstår till viss del om de anser att man bebygger grönområde utan att få något tillbaka.

Men är det specifikt i förorten man vill bo kan man inte förvänta sig det för all framtid en kilometer från Hornstull.
972 Inlägg
Vi har valt att bo här för att det inte är innerstad. Här finns luft och rymd och träd

Luft och rymd och träd finns i över 90% av alla kvarter i Stockholms län. De som verkligen är beroende av att ha det utanför fönstret, har inga problem att hitta en sådan bostad inom några kilometers radie.

Senast ändrad 20 oktober 2009 02:45
L-Å H
115 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen (Nybohov)), Gick med: Augusti 2008
Nu har jag som Nybohovsbo skrivit av mig mina tankar. Men det fick mig att reagera på DN.se:s kommentarsfunktion. Max 1000 tecken står det. OK jag delar texten i tre delar tänkte jag. Sedan läste jag för säkerhets skull deras policy för artikelkommentarer. Där stod det att man skulle använda högst 500 ord. Det blir korta ord om man skall klara det på 1000 tecken!
Där stod också att kommentarerna publicerades direkt utan moderring. När jag skrivit första del-inlägget fick jag upp följande text:
"Den kommer publiceras så fort någon hos oss har tittat på den. Våra moderatorer är i tjänst 07.00-00.00 vardagar och 08.00-00.00 på helger.

Vänliga hälsningar DN.se."

Att få fram kommentarsrutan igen gick inte på annat sätt än att rensa kakorna för dn.se, men det går ju lätt!

Vi får väll se hur det ser ut i morgon.
L-Å H
115 Inlägg
Koppierar in det jag skrev här, I tre delar precis så som jag skrev på dn.se (Ser nu att jag missade att lägga in "FORTSÄTTNING i nästa kommentar." i del 2. ) Har försökt hålla en hövlig ton och inte skriva ett argt eller arrogant inlägg. Om jag lyckades får andra bedöma.

DEL 1.
(Detta inlägg är delat på tre p.g.a. 1000-teckensbegränsningen.)

Jag är Nybohovbo! Inte för att jag vill bo i förort, utan för att det var så nära innerstaden jag kunde komma!
Att bebygga "landsvägen" hit upp får Nybohov att bli en del av övriga staden, inte en isolerad ö. Visst är det härligt att gå nerför backen och titta ut över staden och att kunna följa årstidernas gång på växtligheten. Det förnekar jag inte. Men det finns andra värden. Och växtligheten är mest sly på skräpig mark. Då och då röjs slyn upp. Däremellan får den växa ut så att mer än halva trottoarens bredd blockeras. Och naturen är fylld av plastkassar, burkar, tidningar och annat skräp. Skogen och den nämnda fotbollsplanen används endast av s.k. a-lagare som uppskattar lite avskildhet och kort väg till Systembolaget. Fotbollsplanen har blivit ett tältläger sommartid. Med lägereldar och allt. När spelade någon fotboll där senast?

FORTSÄTTNING i nästa kommentar.

DEL 2.

Nej bebygg Nybohovsbacken. På båda sidor. Om det är möjligt vill jag att det blir några kommersiella lokaler i gatuplanet. Det ger mer liv och ökar trygghetskänslan.
Skogen ner mot sjön Trekanten kan med fördel glesas ur. Först och främst genom att ta bort all buskvegetation. Kan man sedan göra delar av den mer parklik med gräs i stället för ris på marken och glesare med träd så skulle området säkert uppskattas mer av både barn och vuxna.
Visst är det kul att se rådjur, men ärligt, hör sådana hemma i denna typ av stadsmiljö?

DEL 3.

Att alltid säga nej till nya bostäder är en egoistisk tanke. Även era barn och barnbarn vill ha någonstans att bo. Men ni tycker förstås att de kan resa 45 min. enkel resa längre ut från staden och "händelsernas centrum". För nära andra redan bebyggda områden kan det ju heller inte byggas något åt dem. För det finns nejsägare där också!

Och till alla ni som har bostadsrätter här: Mer bebyggelse och trevligare och tryggare miljö ökar värdet på bostadsrätterna!

Skönhetsrådet och Stadsmuseet vill konservera hela Stockholm. I Bredäng får husen inte renoveras och värmeisoleras. I alla fall om dessa instanser får råda. En stad måste utvecklas inte bevaras orörd.
Om dessa organisationer kom med vettiga och framåtsiktande synpunkter så skulle dessa vara ett inlägg i debatten att räka med och beakta. Men att säga NEJ till all förändring förtar bara dess trovärdighet helt och hållet.
L-Å H
115 Inlägg
Det verkar som om moderatorerna inte gillade ett långt inlägg i tre delar!

Jag får pytsa ut det hela i flera olika inlägg under dagen!
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Intressant att se de f d radikala personernas ansikten i DNs artikel som jag känner igen från min barndom och dess politiska reformanda på 70-talet, -och så visar de sig vara klassiska modernister = the joke´s on my as it seems!
Mats Andersson
20 Inlägg
, Gick med: Februari 2008
L-Å H: Hoppas du lyckas pytsa ut dina kommentarer på DNs hemsida. De är bra tycker jag. Jag promenerar ibland igenom Nybohov och intrycken jag får är mycket blandade. Utsikten är helt hänförande och fantastisk, men arkitekturen och utemiljön ger mig en skräckkrypande känsla av kumlabunker. Att de boende inte vill att området görs mer levande och stadslikt är för mig en stor gåta. Tänk vad otroligt mycket mer attraktivt området skulle kunna vara.
Martin Danell
232 Inlägg
En eloge till L-Å H för den välformulerade kommentaren, jag hoppas också att den kommer med. Den borde faktiskt förtjäna att komma med även i den tryckta tidningsversionen.

Jag tycker faktiskt att det här området är ganska estetiskt tilltalande jämfört med de flesta andra hyreshusområden från sextiotalet. Men området är ju så dominerande så det är knappast någon risk att de här tämligen måttliga exploateringsplanerna kommer att ändra på det. Jag har svårt att tro att de boende verkligen utnyttjar just de här ytorna. Området är ju beläget i ett stort sammanhängande grönområde som sträcker sig ända bort till Vinterviken.

Det här är ett tämligen flagrant exempel på klassisk Nimbyism där man av princip är emot allt byggande.
433 Inlägg
Rubriken är: Förortsbor protesterar mot att byggas ihop med stan.

Men rubriken borde vara Förortsbor vill inte ha mer förort.

Anledningen är att den nya bebyggelsen är klassisk förortsbebyggelse. Det vi på YIMBY brukar kalla Hus i Parkeringsplats. Dessutom är de 3 nya husen som nyligen byggts fula.

Jag förstår att en del på Nybohov protesterar mot att deras fantastiska milsvidda utsikt försvinner. Jag förstår att en del reagerar mot att parkområden med fotbollsplaner och pulkabackar försvinner eller flyttas. Därför måste man kompensera genom att ge något tillbaks till de boende. Det kan exempelvis vara service längs levande promenadgator, vackra nya hus eller bättre parker. Så vitt jag vet vill man förbättra små delar av parken på berget men jag tycker inte att det är tillräckligt.

Samtidigt bör naturligtvis nämnas att det råder bostadsbrist samt att det är bra för miljön att förtäta kring kollektivtrafikens knutpunkter som exempelvis Liljeholmen.
Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Artikeln var ett generalexempel i DN-modernism parad med boende-nimbyism. Solidariteten med människor som hyr rum i lägenheter eller bor hemma hos mamma/pappa är fullständigt frånvarande. Jag blir arg och kränkt när jag läser såna brandtal för betongsamhälle och stagnation. Dessa människor bryr sig bara om att få titta ut på en trädbacke och skiter fullständigt i andra.

Senast ändrad 20 oktober 2009 11:06
Profilbild
Johan Olofsson
21 Inlägg
Ort: Köpenhamn (Frederiksberg), Gick med: September 2009
Martin Ekdahl skrev:

Solidariteten med människor som hyr rum i lägenheter eller bor hemma hos mamma/pappa är fullständigt frånvarande. Jag blir arg och kränkt när jag läser såna brandtal för betongsamhälle och stagnation. Dessa människor bryr sig bara om att få titta ut på en trädbacke och skiter fullständigt i andra.

Försiktigt här nu!
Kvantitet före kvalitet?
Det var väl precis så här det resonerades när miljonprogrammet genomfördes?

Att få titta ut på en trädbacke är en kvalitet.
Stefan Eklöf
5 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Påminner lite om situationen i pittoreska Fisksätra, se sidan 12: http://www.webbkampanj.com/nvp/2/200942/
L-Å H
115 Inlägg
Nu har jag fått in ungefär den text jag visade ovan, fast i delvis omarbetad form bland kommentarerna på dn.se. Och en del andra kommentarer också.

Det är glädjande många som protesterar mot nimby-folket!
Kanske förvånande få blogg-länkar, men det kanske kommer några fler framåt kvällen.
Johan Olofsson skrev:

Beror väl på hur den ser ut, va? Vet inte om det bara är jag (född och uppvuxen i en riktig värmländsk skog), men sly, gamla pet-flaskor och Konsumpåsar är väl inte direkt någon uppmuntrande utsikt?
Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Johan Olofsson skrev:

Försiktigt här nu!
Kvantitet före kvalitet?
Det var väl precis så här det resonerades när miljonprogrammet genomfördes?

Ja, att titta på en trädbacke är en kvalitet som är alla som vill bo på 99% av Sveriges övriga yta förunnad. Storstadsregionen har gott om fina parker och friluftsområden så de stackare som saknar träd har inte långt att gå ifall de vill titta på några.

Senast ändrad 21 oktober 2009 11:57
Profilbild
Stefan S
2 Inlägg
Johannes Lilleberg skrev:

Rubriken är: Förortsbor protesterar mot att byggas ihop med stan.

Men rubriken borde vara Förortsbor vill inte ha mer förort.

Anledningen är att den nya bebyggelsen är klassisk förortsbebyggelse. Det vi på YIMBY brukar kalla Hus i Parkeringsplats. Dessutom är de 3 nya husen som nyligen byggts fula.

Samtidigt bör naturligtvis nämnas att det råder bostadsbrist samt att det är bra för miljön att förtäta kring kollektivtrafikens knutpunkter som exempelvis Liljeholmen.
2 Inlägg
Jag håller helt med.

Det blir problematiskt om man är för att bygga (bostäder) i förorten oavsett vad man bygger.

I många projekt är man ute efter att exploatera, inte alltid av "the Greater Good" som t ex är att förbättra service och stadsliv.

De flesta projekt i Stockholms förorter bidrar till att solidifiera förorten som apart och något annat än innertsaden.
Och raderar kvalitéer och potential istället för att ge tillbaka till stadsdelen och dess innevånare.

Vi vill väl se projekt som innehåller mer arkitektur, stadsliv och nya flöden och möten? Och inte dålig standardiserad bebyggelse som gör staden sämre?
271 Inlägg
Det jag stör mig på är det ryggmärgsreflexartade nejsägandet. Jag säger också nej ibland, som i fallet med Stadsbibliotekets nya annex. Men bostäder behövs...

Förortsbor protesterar, Förortsbor har fått nog

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6715 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter