Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Starbucks

Sida 2 av 2
<12
L-Å H
115 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen (Nybohov)), Gick med: Augusti 2008
Anders Norén skrev:

Det finns redan två rikstäckande kafékedjor (Waynes och George) och en regional (skånska Espresso House, fast den sprider sig snabbt över landet) så jag tror inte att Starbucks kommer att bli någon stor aktör här

Du glömde Robert's Coffee. Det senare finns visst bara i Stockholm och Luleå (i Sverige). På Robert's Coffee dricker jag gärna en orientalisk latte!
Är Espresso House skånskt? Visste jag inte. Finns massor av dem i Stockholm. Snart sagt i varje hörn!
Senast ändrad 21 oktober 2009 21:05
Anders Norén
408 Inlägg
L-Å H skrev:

Du glömde Robert's Coffee. Det senare finns visst bara i Stockholm och Luleå (i Sverige). På Robert's Coffee dricker jag gärna en orientalisk latte!
Är Espresso House skånskt? Visste jag inte. Finns massor av dem i Stockholm. Snart sagt i varje hörn!

Tja, kallar du Robert's Coffee en nationell kedja, så visst. Hur många ställen måste man ha för att vara en nationell kedja? Räcker det med ett? Konditori Lido i Gävle finns på två ställen.

Anders
Ort: Stockholm (Liljeholmen (Nybohov)), Gick med: Augusti 2008
OK! Det var fel tänkt. Först hade jag ingen aning att de var så geografiskt begränsade, och när jag upptäckte det, via hemsidan, så hade jag glömt att det stod "rikstäckande" vid den tidigare uppräkning. (Minnet är bra men kort.)
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Mats Åhrman
21 Oktober 2009 11:32 skrev:

nu kommer dom!

http://www.dn.se/ekonomi/starbucks-oppnar-i-sveri..

Nu kommer dom ännu mer.
"Världens största kafékedja meddelade i veckan att man tänker etablera sig i Stockholm – till en början med 20 ställen innanför tullarna, enligt Fastighetsvärlden."

http://www.dn.se/sthlm/en-ny-koffeinkick-pa-kaffe..

L-H-Å skrev:

Är Espresso House skånskt?

Nej, huvudkontor i Stockholm.

Wayne's Coffee är också stora i Sverige och tar sig lite utanför gränserna också.
Bra med konkurrens från Starbucks.
Senast ändrad 11 november 2013 17:32
Martin Kolk
528 Inlägg
Starbucks är inte så illa, det är ganska seriösa med att se sina kafféer som en allmän plats. I USA ser du ofta hemlösa som bara sitter där och dricker vatten, deras toaletter är alltid tillgänliga för allmänheten etc. På en plats som New York där det är väldigt ont om allmänna ytor fyller det en viktig funktion (mer än att konkuerrera ut trevligare kaféer med bättre kaffe).

Men det gäller mer deras större lokaler precis CBD i USA, i Stockholm blir det kanske bara minimala kaffeer utan sittplatser där de bara säljer dyr latte.
Senast ändrad 12 november 2013 17:09
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ok hoppas de är så som du beskriver det då med allmänna utrymmen och en human syn på hemlösa. Skillnad mot Lidl som förgiftade gammal mat som de hade kastat bakom bak dörren och hittats av hungriga personer.

Dessutom är det ju bra med Starbucks som kan konkurrera och göra Waynes coffee bättre så att de kan ta över Europa.

20st innanför tullarna verkar ganska mycket. Bör väl finnas andra platser i Stockholm som är halv centrala och kunna passa. Solna/ nya Tureberg och så vidare.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Jag såg flera hemlösa på Starbucks i Washington när jag var där i våras. Vet ju dock inte om det är något som kommer med till Sverige.
2 Inlägg
Hi guys,

Anyone heard for starbucksdiscoveriesmoments contest?

I made a post in generally/stockholm

Anyone interested?

www.starbucksdiscoveriesmoments.com
Profilbild
Erik Berglund
35 Inlägg
Jag tycker det är tråkigt när varje stad får samma utbud, och Star. gör ju dessutom inget gott kaffe, så jag hoppas inte att de kommer till Stockholm och förstör den fina ”egna” cafekultur som redan finns etablerade i Stockholm.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Erik: Om man söker på café stockholm på eniro kommer det upp 1254 träffar. Vi kan nog bära ett till.
Sida 2 av 2
<12

> Allmänt
Starbucks

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.