Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Starbucks

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
nu kommer dom!

http://www.dn.se/ekonomi/starbucks-oppnar-i-sveri..

Senast ändrad 21 oktober 2009 15:10
Peter D
329 Inlägg
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
självklart! gott kaffe och ett starkt härligt varumärke som har tillhör en "riktig" stad ..

nu är det ju iof bara Arlanda och lär inte bli mer än så, men bättre än inget.
533 Inlägg
Roligt för Arlanda. Stora multinationella kedjor (= alla vet precis vad som serveras) är egentligen det bästa alternativet på flygplatser och järnvägsstationer där man bara vill ha något ätbart, som man inte blir sjuk av, till ett vettigt pris.
Jag trodde Starbucks var illa ute och drog ner. Men sådant ändras kanske fort.

Vi har några kedjor av den typen redan här i stan, finns det plats för fler? Rent kommersiellt alltså. Men den enes bröd kan bli den andres död. Och Starbucks har kanske möjlighet att slå sig in på Stockholms marknad också.
Har besökt några av dem i Berlin. Fanns inget att klaga på!
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
dom kommer bara på Arlanda (så blev det iaf i köpenhamn) SSP har väl iof restauranger på en del tågstationer också så kanske kommer någon upp där?
Ort: Stockholm (Liljeholmen (Nybohov)), Gick med: Augusti 2008
Mats Åhrman skrev:

dom kommer bara på Arlanda (så blev det iaf i köpenhamn) SSP har väl iof restauranger på en del tågstationer också så kanske kommer någon upp där?

Vore ju trevligt om de öppnar på Centralstationen efter den ombyggnad som man precis påbörjat! (För jag antar att du menar stora järnvägsstationer, inte (pendel-)tågstationer. Nu kanske jag var onödigt petig med orden? )
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
haha ja visst menar jag järnvägsstationer .. kollade deras hemsida å dom finns i malmö, gbg å sthlm så möjligheten finns!
Ort: Stockholm (Liljeholmen (Nybohov)), Gick med: Augusti 2008
Det verkar lovande. De har inlett samarbete med Scandinavian Service Partner, SSP, som "har hand om Burger Kings restauranger i Sverige samt sportbarskedjan O'Learys". (di.se)

Vore konstigt om ett sådant samarbete inte avser att öppna mer än en eller ett par reataurang per verksamhetsland.

Och www.starbuck.se ger en felkod som antyder att sidan är på gång. (Eller kanske bara att man köpt adressen?)
Peter D
329 Inlägg
Mats Åhrman skrev:

självklart! gott kaffe och ett starkt härligt varumärke som har tillhör en "riktig" stad ..

nu är det ju iof bara Arlanda och lär inte bli mer än så, men bättre än inget.

En riktig stad har unika egenskaper och egen karaktär, jag anser att stora kedjor utarmar staden.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Äntligen säger jag! Jag gillar Starbucks och tycker det är på tiden att de kommer hit. Någon som vet när de öppnar på Arlanda? Och jag hoppas att de snart öppnar något i Stockholms innerstad också.

Jag har frekventerat Starbucks i ett hyfsat antal länder och de har överlag gott kaffe och håller hög kvalitet på service och utbud. Sköna fåtöljer, soft musik och ett trevligt koncept helt enkelt.

Senast ändrad 21 oktober 2009 15:12
Erik Tysk
98 Inlägg
Starbucks serverar ju sämsta möjliga tänkbara kaffe! Fattar inte varför dom överhuvudtaget lyckats fortleva... Har testat ett antal olika starbucks i ett antal olika länder och varit precis lika missnöjd varje gång.

Tycker, till skillnad från många andra verkar det som, att det varit otroligt skönt att starbucks inte etablerat sig i sthlm.

Hoppas dom stannar i Arlanda...
Senast ändrad 21 oktober 2009 15:26
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg

Visst är det härligt att man gillar olika saker! Om folk gillar Starbucks kommer det gå bra för dem. Om folk inte gillar Starbucks kommer det inte gå bra för dem.
98 Inlägg
Absolut! Och kapitalist som jag är så är jag helt för att marknaden styr utbud samt efterfrågan

Problemet med jättar som Starbucks är att deras utbud/etablering inte alltid nödvändigtvis är pga en existerande efterfrågan. I många länder där dom är representrede är jag övertygad om att dom, i många fall säkerligen med fula knep, mer eller mindre slagit sig in på marknaden, konkurerat ut mindre resursstarka företag och numera står för det enda utbudet... Och därav självklart går bra, trots att dom erbjuder bränt kaffe o torra bakelser till grova överpriser...

Samt lite som David Djuphammar skriver på DN på stan:

"Men Starbucks är ändå som alla andra jätteberömda amerikanska multikedjor någon slags symbol för urbanitet och modernitet. Om man får besök av en utlänning som frågar efter KFC eller Starbucks förvandlas man liksom mentalt till en fattig ukrainare, "no we don't have that in Sweden"."

Ok, inser att det kanske låter lite konsprationsaktigt, men man måste nog ändå erkänna att det inte är helt osannolikt...
Senast ändrad 21 oktober 2009 16:14
Erik Tysk skrev:

Starbucks serverar ju sämsta möjliga tänkbara kaffe! Fattar inte varför dom överhuvudtaget lyckats fortleva... Har testat ett antal olika starbucks i ett antal olika länder och varit precis lika missnöjd varje gång.

Tycker, till skillnad från många andra verkar det som, att det varit otroligt skönt att starbucks inte etablerat sig i sthlm.

Hoppas dom stannar i Arlanda...

Hehe, jag jobbade med en massa amerikaner för många år sedan. De tyckte jag var helt fläng i roten som vurmade för Starbucks. "Their coffee tastes like shit" var en återkommande kommentar. Kanske kan man hålla med dem om den saken, men själva konceptet är ändå rätt mysigt. Och de har en massa annat smaskens på menyn också.
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
ja att jenkarna inte gillar det är ju just eftersom dom föredrar blask-kaffe ;)

Starbucks sumatera rost är riktigt riktigt god å brukar jag köpa hem trots deras smått bissara priser.
Javisst, Starbuckskonceptet är ju rätt trevligt. Problemet är ju snarare om man som kaffekedja inte kan göra drickbart kaffe (VARJE gång jag har beställt en kaffe från starbucks, oavsett land, har det varit bränt. VARJE JÄVLA GÅNG, utan undantag!)

Här i thailand tex finns en lokal motsvarighet, Wawee coffee, och dom är hästlängder mycket bättre, både vad avser inrednig/atmosfär och kvaliten på kaffe (Mats, dags att testa om du inte redan gjort det ) Där har jag inte blivit besviken en enda gång

(det är möjligt att starbucks har gott kaffe som man kan köpa från hemma bryggning... Har aldrig smakat ngt av dom faktiskt)
Anders Norén
408 Inlägg
Att Starbucks serverar bättre kaffe än det genomsnittliga amerikanska kaféet betvivlar jag inte. Det innebär att det inte var så konstigt att de kunde växa sig stora i USA - men det innebär också att de förmodligen inte sett särskilt stor potential i världens två mest kaffedrickande länder, Sverige och Finland. Liksom, vad skulle Starbucks kunna lära en svensk om kaffe som han inte redan visste? När till och med bensinstationer, närbutiker och pizzerior skaffar espressomaskiner och kaféexplosionen har gjort att det börjar bli svårt att få tag i en traditionell kopp surbeskt kaffe som stått och pyrt hela förmiddagen?

Det finns redan två rikstäckande kafékedjor (Waynes och George) och en regional (skånska Espresso House, fast den sprider sig snabbt över landet) så jag tror inte att Starbucks kommer att bli någon stor aktör här. För att slå sig in skulle de ha varit här för tio år sedan - men då hade de fortfarande fullt upp med att expandera i USA och Storbritannien.

Anders
290 Inlägg
Erik, nä inte testat dom, däremot black canyon en hel del å dom gillar jag inte..

Andreas, framför allt har dom ett otroligt starkt varumärke som bör räcka till en 10 - 20 ställen i våra största städer iaf.

dom lägger ju ned tusentals med outlets i hela världen så dom har ju lite lämnat sin gamla tanke med att ligga i varje gatuhörn.
3339 Inlägg
FYI: En av bilderna i topp-bannern är från en Starbucks i Glasgow.
Till Erik:s förtret smakade kaffet utmärkt
12>

> Allmänt
Starbucks

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.