Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer

Högdalen och Rågsved

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Det fanns en pendeltågsstation vid Nynäsbanan i Högdalen, men den lades ned 1948. Senare byggde man T-banan på tvären över Nynäsbanan, så att varken T-Högdalen eller T-Rågsved ligger på behagligt gångavstånd från järnvägen.

Snacka om modernistiskt jävelskap med framtida generationer!

Om man återuppbygger pendeltågsstationen, hur ska man då integrera den med t-banan? Räcker det med de vanliga linjebussarna? Eller ska man överväga rullande trottoarer?

Hur gör man denna knutpunkt till ett levande stadscentrum? En idé är att förlänga Hardemogatan över järnvägen och Magelungsvägen, mot Högdalens centrum, och kanta den med rektangulära höghus. På så sätt skulle man kunna få en kontinuerlig stadsgata från T-Högdalen till T-Rågsved, med pendelstation i mitten.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 25 oktober 2009 04:29
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Ort: Nyköping (Ekerö), Gick med: September 2009
Detta är en knivig fråga... Jag har tänkt mig att förlängningen av Spårväg Syd från Älvsjö efter passage av Hagsätra skulle kunna ta sig till Rågsved och där göra jobbet att binda ihop de två tunnelbanestationerna med pendeln.
En station ovanför pendeltåget på en breddad bro och sedan fortsätta österut mot Hökarängen.

Att förlänga Hardemogatan är ett bra förslag tycker jag, kan dock bli svårt på högdalensidan där avfarten från Magelungsvägen möter...
__________________
Jag eftersträvar en stad som hänger samman, är rörlig och livlig och har plats för alla som vill.

Senast ändrad 22 oktober 2009 11:13
Martin Danell
232 Inlägg
Ort: Stockholm (Sofo), Gick med: Augusti 2009
Håller med om att det är olyckligt att modernisterna inte insåg behovet av bytesmöjligheter och tvärförbindelser.

Mitt förslag: Återöppna pendeltågstationen, gör Rågsvedsvägen till en boulevard med butikslokaler i bottenplan som förbinder de två stationerna och gör promenaden mellan pendel och T-bana attraktivare. De 500 meterna mellan järnvägen och T-bana i Rågsved borde väl vara överkomlig.

Jag tror att det behöver förtätas väldigt mycket här innan Tvärspårväg Syd skulle behövas här ifall man öppnar pendeltågsstationen, vilket borde vara betydligt billigare än att dra ny spårväg.
__________________
Jag har en användare hos Yimby för att jag sympatiserar med delar av Yimbys åsikter och tycker om att diskutera stadsplanering.
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Det finns ett enkelt sätt att göra området till ett levande stadsdelscentrum: Kvartersbebyggelse! Det existerar inte alls i området, yta finns frågan är om viljan gör det. Annars verkar det som att det man bygger i dessa områden byggs efter de ritningar som blev över under miljonprogrammet.
Profilbild
Anders Anttonen
157 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: April 2008
Måste pendeln och t-banan ha direktanslutning? Är det inte "charmigt" att bo mitt emellan en t-banestation och pendeln och kunna välja färdsätt? Och dessutom ha en buss-skyttel mellan Högdalen och Rågsved med en pendeltågsutgång på bron i direkt anslutning till busshållplatsen. Pendelstationen borde i så fall heta "Vantör" eftersom den inte erbjuder direktanslutning till t-bana, varken i Rågsved eller Högdalen. Möjligtvis kunde Rågsvedsstationen få en utgång i norr, närmare pendeltågen och därmed spara 150 meter eller så för resenären. Om Fagersjö öppnades för pendeltågstrafik, så skulle pendeln bli lite mer metro-lik.
__________________
Investigate "9/11" and "The Swine Flu" now!

Senast ändrad 22 oktober 2009 17:14
Martin Danell
232 Inlägg
Ort: Stockholm (Sofo), Gick med: Augusti 2009
Anders A, Precis så tycker jag:-)
__________________
Jag har en användare hos Yimby för att jag sympatiserar med delar av Yimbys åsikter och tycker om att diskutera stadsplanering.
Martin Danell
232 Inlägg
Ort: Stockholm (Sofo), Gick med: Augusti 2009
Peter, kvartersbebyggelse var precis det jag menade när jag skrev boulevard. Dessutom sådan som förbinder stadsdelarna är att föredra.
__________________
Jag har en användare hos Yimby för att jag sympatiserar med delar av Yimbys åsikter och tycker om att diskutera stadsplanering.
Thomas Persson
79 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2008
Göran Deurell skrev:

Detta är en knivig fråga... Jag har tänkt mig att förlängningen av Spårväg Syd från Älvsjö efter passage av Hagsätra skulle kunna ta sig till Rågsved och där göra jobbet att binda ihop de två tunnelbanestationerna med pendeln.
En station ovanför pendeltåget på en breddad bro och sedan fortsätta österut mot Hökarängen.


Inne på liknande tanke, men jag skulle vilja redan nu ta hänsyn till slutmålet. Ska Stockholm fortsätta växa nästa sekel kanske man vill bygga utåt medan denna tunnelbanelinje växer inåt redan vid Rågsved. Jag föreslår därför att man överväger att efter Högdalen dra linjen mot den nya pendeltågstationen i den nya stadsdelen som sträcker sig ned mot viken i Magelungen. Därifrån kan man bygga vidare mot Kynäs eller Högmora i framtiden. Rågsved och Hagsätra då? Dessa stadsdelar ligger perfekt i linje för en tvärbana syd med Ormkärr (pendel) och Långbro mm västerut och jättebra utbyggnadsmöjligheter österut mot Sköndal och Skarpnäck österut
Profilbild
J L
10 Inlägg
Ort: Stockholm (Gröndal), Gick med: Juni 2009
Thomas Persson skrev:



Inne på liknande tanke, men jag skulle vilja redan nu ta hänsyn till slutmålet. Ska Stockholm fortsätta växa nästa sekel kanske man vill bygga utåt medan denna tunnelbanelinje växer inåt redan vid Rågsved. Jag föreslår därför att man överväger att efter Högdalen dra linjen mot den nya pendeltågstationen i den nya stadsdelen som sträcker sig ned mot viken i Magelungen. Därifrån kan man bygga vidare mot Kynäs eller Högmora i framtiden. Rågsved och Hagsätra då? Dessa stadsdelar ligger perfekt i linje för en tvärbana syd med Ormkärr (pendel) och Långbro mm västerut och jättebra utbyggnadsmöjligheter österut mot Sköndal och Skarpnäck österut


Håller med men ser ett problem med "villa-parken" söder om Hagsätra/Rågsved. Huddinge motsätter sig väl fortfarande(?) att det byggs tunnelbana i kommunen. Om jag inte missminner mig så är "kröken" pga att Huddinge motsatt sig t-bana, liksom den avhuggna fruängslinjen, men jag kan ha fel.
Men helt klart att det bör planeras för framtiden, inte samtiden.

Jag skissade upp min idé om en ringlinje med Älvsjö-Hagsätra-Rågsved i tankarna förut, men uteslöt då en ny pendelstation vid Rågsved/Fagersjö (vet inte riktigt varför )
Om jag skulle revidera min idé skulle Fagersjö T-station flyttas till pendellinjen med integrerad station och utbyggnad av stad strax norr om sjön.

Angående avståndet, höftar man på kartan från Rågsved till pendellinjen är det ca 400 m(förutsatt att det finns en ny nordlig upp-nedgång), och det kan jämföras med t.ex. bytet vid Mariatorget-Södra station, som är 300 m längs Swedenborgsgatan, kanske inte optimalt men långt ifrån olidligt.
Senast ändrad 29 oktober 2009 14:44
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
J L skrev:


Om jag inte missminner mig så är "kröken" pga att Huddinge motsatt sig t-bana, liksom den avhuggna fruängslinjen, men jag kan ha fel.
Men helt klart att det bör planeras för framtiden, inte samtiden.


Har du någon mer information om detta, jag har aldrig hört det förut. Var huddinge en så pass stark konservativ utpost på 50 talet?
Senast ändrad 3 november 2009 15:01
L-Å H
115 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen (Nybohov)), Gick med: Augusti 2008
J L skrev:


Om jag inte missminner mig så är "kröken" pga att Huddinge motsatt sig t-bana, liksom den avhuggna fruängslinjen, men jag kan ha fel.
Men helt klart att det bör planeras för framtiden, inte samtiden.


Peter D skrev:



Har du någon mer information om detta, jag har aldrig hört det förut. Var huddinge en så pass start konservativ utpost på 50 talet?


Som jag hört så var det Stockholms stad som byggde T-banan. (SL bildades 1967(?) och det var då som landstinget kom in i bilden.) Och Stockholms stad byggde inte T-banan utanför stadsgränsen.
Profilbild
Anders Anttonen
157 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: April 2008
L-Å H skrev:





Som jag hört så var det Stockholms stad som byggde T-banan. (SL bildades 1967(?) och det var då som landstinget kom in i bilden.) Och Stockholms stad byggde inte T-banan utanför stadsgränsen.


Helt rätt! Huddinge hade inte blivit tillfrågat. Dessutom är det villor ända ner till Kvarnbergsplan i centrala Huddinge, ca 3 km söderut.
__________________
Investigate "9/11" and "The Swine Flu" now!
Profilbild
J L
10 Inlägg
Ort: Stockholm (Gröndal), Gick med: Juni 2009
Peter D skrev:



Har du någon mer information om detta, jag har aldrig hört det förut. Var huddinge en så pass stark konservativ utpost på 50 talet?


(Ledsen jag har varit väldigt upptagen senaste veckorna och inte kunnat svara)
Jag har dessvärre ingen förstahands info om det, därav min egna osäkerhet och oklarhet ), men jag har ett starkt minne av att jag läst det i en lokaltidning(mitti/Söder om Söder - inte 50-tal således), och anledningen var att man inte ville ha "stöket" som t-bana kan för med sig (Vårby Gård var exemplet). Det kan ha varit enskild kommunpolitikers åsikt så "don't quote me on this"

Anders Anttonen skrev:


Helt rätt! Huddinge hade inte blivit tillfrågat. Dessutom är det villor ända ner till Kvarnbergsplan i centrala Huddinge, ca 3 km söderut.

Jo ni har nog rätt, men min undran kvarstår, och inte helt underbyggda, konstaterande, om hur Huddinge(s politiker/väljare/invånare) ställer sig till en tunnelbanelinje. Jag är inte helt övertygad om att det endast handlar om pengar kontra nytta.
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
J L skrev:



(Ledsen jag har varit väldigt upptagen senaste veckorna och inte kunnat svara)
Jag har dessvärre ingen förstahands info om det, därav min egna osäkerhet och oklarhet ), men jag har ett starkt minne av att jag läst det i en lokaltidning(mitti/Söder om Söder - inte 50-tal således), och anledningen var att man inte ville ha "stöket" som t-bana kan för med sig (Vårby Gård var exemplet). Det kan ha varit enskild kommunpolitikers åsikt så "don't quote me on this"


Jo ni har nog rätt, men min undran kvarstår, och inte helt underbyggda, konstaterande, om hur Huddinge(s politiker/väljare/invånare) ställer sig till en tunnelbanelinje. Jag är inte helt övertygad om att det endast handlar om pengar kontra nytta.


Vem vet det kanske var lika bra att Huddinge inte fick tunnelbana på 60/70 talet och blev ytterligare ett Bredäng/Skärholmen/Vårbygård. Denna politiker hade antagligen rätt i sin åsikt.

Idag däremot skulle tunnelbanan tillföra mycket positivt.
Martin Danell
232 Inlägg
Ort: Stockholm (Sofo), Gick med: Augusti 2009
Huddinge har ju pendeln och enligt de modernistiska planerarna räcker det med en spåranslutning för varje plats. Inte ens när spåren går förbi tättbefolkade platser tycker man att det är idé att låta tågen stanna om det redan finns en spåranslutning. Titta t.ex på Högdalen eller Solna Centrum/Huvudsta där tågen dundrar förbi.

Boven i dramat är ju den modernistiska förebilden där man ser staden som en mäniskokropp med bostäder i tår och fingrar och arbetsplatser/handel i magen och transportleder i armar och ben. Man måste börja se staden som ett sammanhängande nätverk i stället.
__________________
Jag har en användare hos Yimby för att jag sympatiserar med delar av Yimbys åsikter och tycker om att diskutera stadsplanering.
Thomas Persson
79 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2008
J L skrev:

Håller med men ser ett problem med "villa-parken" söder om Hagsätra/Rågsved.
Det finns inga villamattor där, åtminstone i linje rakt söder om Högdalen
J L skrev:

Huddinge motsätter sig väl fortfarande(?) att det byggs tunnelbana i kommunen.
Tiden har ändrats, och byggs en stadsdel runt en ny pendelstation söder om Högdalen, vill Huddinge kunna ta del.
J L skrev:

Jag skissade upp min idé om en ringlinje med Älvsjö-Hagsätra-Rågsved i tankarna förut, men uteslöt då en ny pendelstation vid Rågsved/Fagersjö (vet inte riktigt varför )

Din idé med ringlinje är inte dum... Den sammanfaller också mycket med mina tankar kring spårtrafik http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=606&page.. där jag har utgått kanske alldeles för mycket efter den befintliga spårstrukturen. Fick i och med detta en ingivelse att skissa även på ringlinjestrukturen.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Detta är en perfekt plats för ett kontorskluster. Det finns tillräckligt hög bostadsbebyggelse i området för att hålla det befolkat kvällstid.

Söderort behöver ju fler kontor över huvud taget.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Viggo Gustavii
5 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2009
Ser framför mig kvartersstruktur med affärer i bottenplanen där man svänger upp på rågsvedsvägen från magelungsvägen, mitt emot statoil. Kör bil där i princip varje dag (jobbar i en skåpbil i princip) och skulle verkligen njuta av att se nån form av förbättring i det området.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Ett förslag skulle vara att bygga upp en ny t-banestation och en ny pendelstation mellan Högdalen och Rågsved, där spåren korsar varandra. Då blir det 600 meter mellan stationerna, ett avsnitt som är normalt i innerstaden. Och man får ett 1,5 km långt spårtrafikförsörjt stadsstråk i Söderort.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 12 december 2011 02:21
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Ett mer långsiktigt projekt skulle vara att omvandla området Älvsjö-Rågsved-Högdalen till tät kvartersstad. I Örby kan man behålla kvartersstrukturen men uppmuntra en omvandling från villor till stadsradhus.

Älvsjöskogen, Snösätraskogen och andra sammanhängande naturområden bör bevaras.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

 > Städer
Högdalen och Rågsved

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.